Chat auttaa nimettömästi ja nopeasti

Vauvaperheiden chatistä ja Vauvaperhe ja päihteet – chatistä saat nopeasti tukea ja apua monenlaisiin tilanteisiin. Kun omat voimat ovat lopussa, arki ei suju, vauva ei nuku tai perheessä käytetään päihteitä.

Vauvaperheiden unipulmiin erikoistuneisiin BabyBlues -työntekijöihin saat myös yhteyden  chatin kautta.  Ota yhteyttä, niin ohjaamme sinut oikealle henkilölle.

Vauvaperheiden chat
arkisin klo 12-18.

Vauvaperhe ja päihteet chat ma-pe klo 14-18.

Yhdistystemme palvelut vauvaperheille

Päihteitä käyttäville äideille kokoontuu netissä keskusteluryhmä, jonka tavoitteena on auttaa äitejä vähentämään tai lopettamaan  päihteiden käyttö.  Äitien nimettömässä nettiryhmässä jaetaan kokemuksia ja saadaan vertaistukea samassa elämäntilanteessa olevilta siitä, millaista on olla äiti tai odottava äiti, jolla on ongelmia alkoholin, huumeiden tai lääkkeiden käytön kanssa. Ryhmään voivat osallistua raskaana olevat ja pienten lasten äidit. Ryhmän tuki ja kannustus ovat auttaneet monia äitejä löytämään uuden alun.

Keskustelun tukena ovat vauva- ja päihdetyön ammattilaiset. Vuosittain järjestetään kaksi ryhmää, toinen kokoontuu kevään ajan ja toinen syksyllä.

Toiminnasta vastaavat Ensi- ja turvakotien liitto ja A-klinikkasäätiö. Lisätietoja ryhmästä aidit@a-klinikka.fi

Baby blues – ja uniohjaustoiminta
Osassa yhdistyksistä on sekä baby blues- että uniohjaustoimintaa, osalla toiminta painottuu uniohjaukseen.

Kun vauva ei nuku ja oma väsymyksesi ja alavireisyytesi vain jatkuu, Baby blues -tai unityöntekijä voi auttaa.

Helsingin ensikoti ry
040 587 4608 ( ma klo 13-15)
unineuvonta@helsinginensikoti.fi

Keski-Suomen ensi- ja turvakoti ry (Jyväskylä)
Baby blues -työntekijä
teresa.vilen@ksetu.fi

Kokkolan ensikoti

unineuvonta@kokkolanensijaturvakoti.fi

Puhelinneuvonta p. 044 775 0042 ja p. 044 7750043

Kuopion ensikoti ry
Baby blues -työntekijät  044 3697219044 369 7216. Omavaraus.fi – Kuopion ensi- ja turvakotiyhdistys

Kymenlaakson Ensi- ja turvakotiyhdistys ry
Baby blues -työntekijä Sari
babyblues@kletu.fi

Lahden ensi- ja turvakoti ry
babyblues@letk.fi

Lapin ensi- ja turvakoti ry (Rovaniemi)
0400 814 946 ja 040 124 5772 Nettiajanvaraus Vauva- ja pikkulapsiperheiden  avopalvelu  (Kristiina Luusua ja Henna Rautio)

Oulun ensi- ja turvakoti ry
vauvatalo@oetk.fi

Raahen Ensi- ja Turvakoti ry

050 3294597 (uniohjausta)

Tampereen ensi- ja turvakoti ry
050 328 8506 (Puhelinneuvonta tiistaisin klo 9-16)
uniohjaus@tetuko.fi

Turun ensi- ja turvakoti ry
Baby blues -toiminta
050 575 8184  (puhelinneuvonta ti 8-10, to 14-16)

babyblues@tuentu.fi

Ylä-Savon ensi- ja turvakotiyhdistys ry

044 97186 72, Nettiajanvaraus

Äidit irti synnytysmasennuksesta ÄIMÄ ry
Jos olosi on alakuloinen ja masentunut, ja ilo vauvan kanssa olemisesta on kadonnut, voi vertaistuki ja tieto synnytyksen jälkeisestä masennuksesta auttaa.
Äimä auttaa synnytysmasennuksesta ja lapsivuodepsykoosista kärsiviä äitejä antamalla vertaistukea. Tarjolla on vertaistukiryhmiä, ryhmä- ja yksilöchatteja, vertaistukipuhelin ja yksilötapaamisia tukiäidin kanssa. Tarkista tuen muodot ja yhteystiedot.

Matalan kynnyksen työntekijät auttavat jos olet raskaana tai pienen lapsen äiti tai isä ja mietit päihteiden käytön vaikutusta sikiövauvaan tai syntyneeseen lapseen. Voit tulla juttelemaan raskausajasta, lapsiperhearjesta, vanhemmuuteen liittyvistä kysymyksistä sekä omasta tai läheisen päihteiden käytöstä.

Yhteyttä voi ottaa nimettömästi  ja palvelu on maksutonta. Ota yhteyttä, apua saat puhelimessa tai työntekijän kanssa voi sopia tapaamisen.

Työntekijöiden yhteystiedot Ensi- ja turvakotien liiton sivuilta.

Äidit irti synnytysmasennyksesta ÄIMÄ ry
Jos olosi on alakuloinen ja masentunut, ja ilo vauvan kanssa olemisesta on kadonnut, voi vertaistuki ja tieto synnytksen jälkeisestä masennuksesta auttaa.
Äimä auttaa synnytysmasennuksesta ja lapsivuodepsykoosista kärsiviä äitejä antamalla vertaistukea. Tarjolla on vertaistukiryhmiä, ryhmä- ja yksilöchatteja, vertaistukipuhelin ja yksilötapaamisia tukiäidin kanssa. Tarkista ajankohdat ja yhteystiedot Äimä ry sivuilta.

Päiväryhmä-toiminta
Kun arki vauvan kanssa ei oikein pysy hallinnassa, haluat vahvistaa taitojasi vanhempana tai kaipaat tukea muilta vauvaperheiltä, päiväryhmä on hyvä ratkaisu.
Säännöllinen rytmi, toistuvat tapaamiset, yhteinen toiminta ja keskustelut muiden vauvaoerheiden kanssa tuovat iloa, ryhmiä ja osaamista perheen arkeen. Voit ottaa yhteyttä suoraan päiväryhmään tai kysyä toiminnasta neuvolassa tai lastensuojelussa.

Väestöliitto

Väestöliiton Perheaikaa.fi

Ensikodit

Ensikoti on kodinomainen paikka, jossa sinua ja perhettäsi tuetaan ympäri vuorokauden.
Ensikoti on yhteisö, jossa yhdessä opetellaan vanhemmuutta, tuetaan toinen toistaan ja jaetaan kokomeuksia. Koko perhe on tervetullut. Saatte ensikodissa turvallisen, vauvan ja vanhemman tarpeita kuuntelevan ja hyvää keskinäistä suhdettannen vahvistavan alun perhe-elämällenne.
Ensikotiin voit tulla jo ennen vauvan syntymää. Ensikodissa asumisen pituus sovitaan yhdessä lastensuojelun sosiaalityöntekijän kanssa.

Jos haluat vapaaehtoisen doulan tai olet itse kiinnostunut ryhtymään doulaksi
Helsinki: Helsingin ensikoti ry, p. 040 160 4194, doula@helsinginensikoti.fi

Hämeenlinna:
Kanta-Hämeen ensi- ja turvakoti ry, p. 040 5703508, doula@khetk.fiIisalmi: Ylä-Savon ensi- ja turvakotiyhdistys ry p. 040 743 1773, Sinikka Roth, Perheentalo -yhteistyön johtaja

Jyväskylä: Keski-Suomen ensi- ja turvakoti ry, p. 050 596 5447

Kotka: Kymenlaakson Ensi- ja turvakoti ry p. 040 742 2652, babyblues@kletu.fi

Kuopio: Kuopion Ensikotiyhdistys ry,

p. 044 369 7202, 044 369 7214, p. 044 369 7219

Lahti: Lahden ensi- ja turvakoti ry,0500 717 696 ja 0440 883 191 ,doula@letk.fi

Lappeenranta: Etelä-Karjalan perhetyön kehittämisyhdistys ry,
p. 040 776 7548, paivaryhma@ek-perhetyo.fi

Oulu: Oulun ensi- ja turvakoti ry, p. 040 744 4300, doula@oetk.fi

Rovaniemi:
Lapin ensi- ja turvakoti ry, p. 0400 814 946, p. 040 124 5772, avopalvelu@lapinentu.fi

Tampere:
Tampereen ensi- ja turvakoti ry,

Turku: Turun ensi- ja turvakoti ry, p. 0500 967 714, doula@tuentu.fi

Ylä-Savo: Ylä-Savon ensi- ja turvakotiyhdistys ry, 044-9718672, anni.komulainen@ylasavonensijaturvakoti.fi

Auttavat tahot

Apua eroon
Sivusto on tarkoitettu eroa harkitseville tai sitä työstäville perheille, isille ja äideille. Sivustolta löydät tietoa eri palveluista, linkkejä ja kirjallisuutta.

Baby blues -toiminta
Kun vauva ei nuku ja oma väsymyksesi ja alavireisyytesi vain jatkuu, Baby blues -työntekijä voi auttaa.

Mielenterveystalo.fi

Suomen Mielenterveysseura
Sivuilta löydät tietoa ja harjoituksia sekä tukea elämän eri tilanteisiin. Kriisipuhelin 010 195 202 (arkisin klo 9.00–07.00, viikonloppuisin ja juhlapyhinä klo 15.00–07.00)

Tukinet.net
Kriisikeskus netissä
Tukinetissä voit maksutta saada henkilökohtaista tukea, osallistua erilaisiin keskusteluryhmiin, tai voit etsiä tietoja.

Äidit irti synnytysmasennyksesta ÄIMÄ ry
Vertaistukipuhelin 040 746 7424 (ks. vastausajat täältä)
Katso ryhmä- ja yksilöchataikataulut täältä.

Parisuhdekeskus Kataja
Parisuhdekeskus Kataja tarjoaa parisuhdetta vahvistavaa tietoa, toimintaa ja koulutusta.

Väestöliiton Parit ja sinkut -sivusto
Sivuilta löydät tietoa parisuhteesta, sen hoitamisesta, sinkkuudesta ja perheellistymisen teemoista.

Väestöliiton Parisuhdekeskuksen valtakunnallinen neuvontapuhelin
0800 183 183 (to klo 12–14)
Palvelu on maksuton.

Kun lapsi sairastuu –opas vanhemmille

Myrkytyskeskus
puh. (09) 471 977 (avoinna 24t/ vkr)
tai (09) 4711 (vaihde)

Naistalo.fi
Luotettavaa tietoa tukea eri elämänvaiheisiin naisille, perheille ja ammattilaisille.

Sairas lapsi
Hyviä neuvoja ja opastusta sairaiden lasten hoitoon.

Teratologinen tietopalvelu
puh. (09) 4717 6500 (arkisin klo 9-12)
Äidin lääkeneuvonta, antaa tietoa hedelmällisyyteen, raskauteen ja sikiön kehitykseen haitallisesti vaikuttavista lääkkeistä ja muista ulkoisista tekijöistä sekä neuvoo imetyksen aikaista lääkitystä koskevissa kysymyksissä.

Terveyskylä.fi
Terveyskylästä löydät luotettavaa tietoa terveydestä, eri sairauksien omaehtoisesta hoidosta sekä hoitoon hakeutumisesta alan ammattilaisten tuottamana.

Baby blues -toiminta
Jo jutteleminen puhelimessa työntekijän kanssa saattaa auttaa katkaisemaan unettomuuden kierteen tai tuoda helpotusta vauvan itkuisuuteen. Voit myös tavata Baby blues -työntekijän joko kotonasi tai työntekijän luona. Palvelu on maksutonta ja voit ottaa yhteyttä nimettömänä. Voit soittaa unineuvontapuhelimeen mille paikkakunanlle tahansa.

Ensikodit

Imetyksen tuki ry
Tietoa imetyksestä ja koulutettua vertaistukea imetyksen kaikkiin vaiheisiin.

MLL Vanhempainpuhelin ja -netin kirjepalvelu
Luottamuksellista ja nimetöntä vertaistukea.
Soita tai kirjoita missä tahansa vanhemmuuteen liittyvässä asiassa. Toinen vanhempi, vapaaehtoinen tehtävään koulutettu päivystäjä, keskustelee kanssasi puhelimessa tai vastaa nettikirjeeseesi.
VanhempainpuheliN: 0800 92277 (ma ja ti klo 10-13 ja 17-20, ke klo 10-13 ja to klo 14-20). Puhelu on maksuton.

Neuvolan perhetyö
Neuvolan perhetyö on lyhytaikaista, maksutonta keskustelutukea odottaville sekä vauva- ja taaperoikäisten lasten perheille. Neuvolan perhetyö tukee ja vahvistaa vanhempia arjessa jaksamisessa ja vauvan hoidossa muun muassa kotikäyntityön ja vertaisryhmien avulla. Kysy tietoja omasta neuvolastasi.

Päiväryhmä-toiminta

Väestöliitto