Lapsen syntymä mullistaa usein vanhempien elämän. Useimmiten vauva tuo mukanaan onnen, mutta se voi tuoda mukanaan myös ristiriitaisia tunteita ja vaikeuksia sopeutua uuteen tilanteeseen.pampula

Päiväryhmä Pampulan toiminta on suunnattu perheille, joissa on 0-2-vuotiaita lapsia tai vauvaa vasta odotetaan syntyväksi. Pampulaan hakeutumisen syynä voi olla esimerkiksi yksinäisyys, väsymyskierre, masennus ja päihde- tai parisuhdeongelma. Arjen kuormittavuus tai esimerkiksi vauvan uni- ja syömispulmat ovat riittävä syy olla meihin yhteydessä.

Miten Pampula toimii?

Toiminta perustuu ammatilliselle ohjaukselle sekä toisilta vanhemmilta saadulle vertaistuelle. Päiväryhmässä on kerrallaan 2-4 vanhempaa ja heidän alle 2 -vuotiaat lapsensa. Mukaan toimintaan voi tulla jo vauvan odotusaikana. Tuttu, suljettu ryhmä kokoontuu puolen vuoden ajan kolme kertaa viikossa 3-5 tunnin ajan Iisalmen Perhetupa Väkkärässä. Ryhmässä elämme lapsiperheen arkea ja tuemme rytmin löytymistä, teemme yhdessä ruokaa, leikimme ja laulamme sekä keskustelemme vanhemmuuden monista puolista, iloista ja vaikeistakin asioista. Ryhmästä muodostuu usein tärkeä tukiverkko jossa voi jakaa pikkuvauva-ajan ja vanhempana olemisen kokemuksia.

Yhtenä ryhmäpäivänä viikossa koko perhe voi halutessaan osallistua päivään. Mukana päivässä ovat myös SOTE:n vuorovaikutusleikkiryhmän työntekijät. Viikoittaisten ryhmätapaamisten lisäksi vanhemmilla on mahdollisuus yksilötapaamisiin. Vietämme myös ryhmän kanssa mukavan intensiiviviikon Rautavaaran Metsäkartanolla.

Ryhmät alkavat kaksi kertaa vuodessa syyskuussa ja helmikuussa. Otathan rohkeasti yhteyttä ohjaajiin, milloin vain!

Toimintaa rahoittaa Raha-automaattiyhdistys ja se on asiakkaille ja kunnille maksutonta.

Yhteystiedot:

Päiväryhmä Pampula
Perhetupa Väkkärä
Louhenkatu 17, Iisalmi

Mummolaan voi tuoda lapset keskiviikkoisin klo 9.00–12.00 (ei koulujen loma-aikana) leikkimään, juttelemaan ja pelailemaan. Käy kaupoilla tai ota pieni hetki itsellesi, Mummot huolehtivat lapsistasi. Alle vuoden ikäiset vain vanhemman seurassa. Jos vanhemmalla tarve poistua, sovitaan pienokaisen hoito erikseen ilmoittautumisen yhteydessä. Mummolaan mahtuu kahdeksan yli 1,5-vuotiasta lasta ilmoittautumisjärjestyksessä.

Ilmoittautumiset:

Ma-ti klo 9-15 (Huom! Ilmoittautuminen vain soittamalla)

Yökylätoimintaa järjestetään kerran kuussa yläsavolaisille lapsiperheille, jotka tarvitsevat turvallisen yökyläilypaikan 3-11-vuotiaille lapsilleen. Tarjoamme lapsille viihtyisän yökyläpaikan ja vanhemmille mahdollisuuden hengähtää arjen keskellä. Yökylät järjestetään yhdistyksen tiloissa, Perhetuvalla (Louhenkatu 17, Iisalmi).

Yökylät alkaa aina perjantaina klo 17.00 ja päättyy lauantaina klo 14.00. Yökylässä on noin viisi lasta ja aikuisia usein saman verran. Yökylän hinta alk. 30€/lapsi. Mikäli lapsia on useampi, perheeltä maksu korkeintaan 60€.

Toivomme, että uudet perheet käyvät tutustumassa ennen ensimmäistä Yökylää. Näin lasten on mukavampi tulla ja me aikuiset voimme keskustella lapsenne hoitoon liittyvistä asioista. Sovitaan tutustumisaika ilmoittautumisen yhteydessä. Toimintaa järjestetään yhteistyössä Perheentalo-yhteistyön kanssa.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset:

Yhden vanhemman perheryhmä on vertaisryhmäyvr ja tarkoitettu lapsille ja erityisesti lähivanhemmalle.

Kokoontumiset antavat mahdollisuuden jakaa ajatuksia ja kokemuksia muiden samassa tilanteessa olevien lasten ja aikuisten kanssa. Ryhmää järjestetään yhteistyössä Iisalmen seurakunnan kanssa.

Vuoden 2017 aikataulu tarkentuu myöhemmin.

Kysy lisää:

tai 044 733 5227 / Riitta Kauhanen, lapsityönohjaaja Iisalmen srk.

Kummila-toiminta tarjoaa turvallista hoitoa lapsille lauantaipäivisin ja arki-iltaisin!

Kummilassa on kodinomaista tekemistä työntekijän ja opiskelijoiden ohjauksessa. Kummilaan otetaan korkeintaan 8 lasta.

Toimintaa järjestetään resurssien mukaan.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset:

Perheentalo on Iisalmen Pelastakaa Lapset ry:n, Mannerheimin Lastensuojeluliiton Iisalmen yhdistys ry:n ja Ylä-Savon Ensi- ja turvakotiyhdistys ry:n yhteinen kumppanuushanke, jossa otetaan järjestöjen voimavarat yhteiseen käyttöön lapsiperheiden hyväksi. Hanketta toteutetaan Iisalmen kaupungin lapsi- ja perheohjelman päämäärien mukaisesti.

Perheentalon väki Kevätmessuilla 19.5.2013

Yhteistyön tavoitteena on täydentää ja kehittää hankkeessa mukana olevien yhdistysten sekä niiden ja julkisen sektorin välistä yhteistyötä ennaltaehkäisevässä ja varhaisen puuttumisen lapsiperhetyössä, lisätä tiedotusta hankkeen yhdistysten ja julkisen sektorin kesken.

Perheentalo on mukana valtakunnallisessa Emma&Elias -avustusohjelmassa.

Perhetuvalla kokoontuu kaksi monikulttuurista perheryhmää yläsavolaisille maahanmuuttajille, vanhemmille ja heidän lapsilleen.

Joka toinen sunnuntai, aamupäivisin, kokoontuu Moninaiset-perheryhmä, joka koostuu Venäjältä muuttaneista naisista ja heidän lapsistaan. Ryhmässä puhutaan venäjää.

Joka toinen sunnuntai, iltapäivisin, kokoontuu virolaisten perheryhmä. Ryhmän kielenä viro, jota lapsille myös opetetaan.

Lisätietoja: