Vauvaperheet Päiväryhmä

Ekologinen ja edullinen ruoanlaitto toi vauvaperheitä yhteen

Äidit oppivat kiinnittämään huomiota ruoan terveellisyyteen ja tieto kasvisten käytöstä lisääntyi. Yhteisillä ruokailuilla elämänvoimaa vauvaperheille -hankkeen tulokset ovat kannustavia.

Hankkeen ideassa yhdistyy ruokakasvatusyritys Vennerin ruokalaatikkokonsepti ja liiton jäsenyhdistysten päiväryhmätoiminta. Kymmenessä päiväryhmässä ympäri Suomea järjestettiin vauvaperheille yhteisiä ruuanlaittotuokioita, joissa valmistettiin ateria kasvispainotteisen ruokalaatikon ohjeilla ja aineksilla. Päiväryhmiin toimitettiin kerran viikossa resepti ja raaka-aineet lounaaseen, jonka perheet ja ohjaajat valmistivat ja söivät yhdessä. Lisäksi perheet saivat kerran kuussa kotiinsa ruokalaatikon, joka sisälsi raaka-aineet ja reseptit viikon pääruoka- aterioihin ja välipaloihin sekä D-vitamiinia.

Hankkeen avulla vauvaperheet saivat tietoa monipuolisen ruokavalion merkityksestä sekä vinkkejä edullisten ja ekologisten ruokaostosten tekemiseen. Hankkeen aikana on vahvistettu perheiden ruuanlaittotaitoja sekä kannustettu satokausien mukaiseen kasvisten, hedelmien ja marjojen käyttämiseen.

”Uudet taidot vahvistavat hyvinvointia.”

Tarkoituksena on, että päiväryhmän jälkeenkin vanhemmat osaavat ja haluavat valmistaa edullisista ruoka-aineista ravitsevaa ruokaa. Päiväryhmissä tavoitteena oli myös luoda perheille toistuvia kokemuksia yhdessä ruokailusta ja sen yhteenkuuluvuutta lisäävästä vaikutuksesta. Uudet taidot ja onnistumiset lisäävät vanhempien itsetuntoa ja vahvistavat perheiden hyvinvointia.

Yhteenkuuluvuutta ja onnistumista

Hankkeen aikana kasvisten käyttö perheissä lisääntyi ja äidit oppivat käyttämään kasviksia. Lisäksi äidit kiinnittivät aikaisempaa enemmän huomiota ruoan terveellisyyteen ja monipuolisuuteen. He saivat myös uutta tietoa ja vinkkejä monipuoliseen syömiseen ja ruoanlaittoon.

– Yhteenkuuluvuuden ja onnistumisen myötä äidit ovat päiväryhmien kokkailuhetkien ansiosta rohkaistuneet ja kokeilleet uusia juttuja yhdessä. Hankkeen aikana myös äitien yksinäisyyden tunne väheni. Äidit ovat siis saaneet tukea omasta ryhmästään, sanoo projektikoordinaattori Petra Gergov-Koskelo Ensi- ja turvakotien liitosta.

Kasviruokaa on helppoa ja hauskaa valmistaa yhdessä.

Toisaalta kyselyiden perusteella merkittävää muutosta ei havaittu lapsen syömiseen ja ruokailuun liittyvissä haasteissa. Ruokailutilanteet lapsen kanssa oli kuitenkin koettu helpommiksi. Hankkeen tulokset osoittivat, että yhdessä tekemistä, oppimista ja jaettuja kokemuksia syntyi yhteisen kokkaamisen äärellä. Lisäksi kasvispohjaisen ruoan tuominen osaksi päiväryhmätoimintaa lisäsi tietoisuutta kasvisten terveellisyydestä.

Idea lähti ruokalaatikoista

Yhteisillä ruokailuilla elämänvoimaa vauvaperheille -hanke toteutettiin syksyllä 2021 ja keväällä 2022. Hankkeen rahoittivat Tradeka ja Kuluttajaosuustoiminnan säätiö KOTS. Suomen itsenäisyyspäivän rahasto (ITLA) teki hankkeen mittavan arvioinnin.

Hankkeen taustalla on keväällä 2020 toteutettu #lapsellelounas -kampanja, jonka ITLA, Venner, ETKL sekä kumppanit käynnistivät perheiden hädän lievittämiseksi. Vähävaraisille lapsiperheille jaettiin kampanjan aikana yhteensä 9 100 ruokalaatikkoa, jotka sisälsivät viikon kasvisruokaaineet resepteineen 4–6 henkilölle. Vennerin teettämän kyselyn mukaan ruoka-aineiden saamisen ja sitä kautta taloudellisen tilanteen helpottamisen lisäksi toiminnalla oli myös paljon muita myönteisiä vaikutuksia lapsiperheiden tilanteeseen. Perheet alkoivat muun muassa kiinnittää enemmän huomiota arkiruoan terveellisyyteen sekä syödä ja kokata yhdessä. Heräsi ajatus siitä, voisiko ruoka-apua jatkaa pidempään ja mitata sen vaikutuksia perheiden hyvinvointiin. Hankkeen tutkimusraportti on ladattavissa tästä.

Ensi- ja turvakotien liiton sekä Vennerin yhteinen Keittiökummi-toiminta jatkuu myös ensi vuonna. Toiveena on saada lisä yrityksiä mukaan tuomaan ruokahelpotusta lapsiperheille.