Kodin turvattomiin tilanteisiin on saatavilla apua. Riidat kotona, vanhempien ero ja lähisuhdeväkivalta ovat asioita, joiden kanssa ei ole hyvä jäädä yksin. Avun pyytäminen voi tuntua pelottavalta ja ahdistavalta. Miksi minä? Oon varmaan ainoa, jolle on käynyt näin? Mitä musta ajatellaan, jos kerron tästä? Nämä ovat ihan tavallisia ajatuksia, niitä pohtii aika moni muukin. Et siis ole yksin, me olemme täällä sinua varten.

Apua saat chatistä, videovastaanotolta, tapaamisita työntekijöiden kanssa sekä ryhmistä.

Chat

Chatissa pääset keskustelemaan kahdestaan Ensi- ja turvakotien liiton työntekijän kanssa. Työntekijämme kohtaavat päivittäin työssään lapsia ja nuoria, joiden vanhemmat ovat eronneet tai joiden kotona on väkivaltaa.

Chatissa voit keskustella, kun:

• Vanhempasi ovat eronneet ja / tai asut kahdessä kodissa.
  • Kotona on kiristynyt tunnelma tai riitoja. Kotona huudetaan, riehutaan, haukutaan tai ollaan muuten väkivaltaisia.
  • Oma seurustelusuhteesi on satuttanut tai haluat keskustella omasta erostasi.
  • Olet huolissasi kaveristasi.

Chat on nimetön, turvallinen ja luottamuksellinen. Chat on auki arkipäivisin klo 15-18.

Työntekijän tapaaminen

Joskus auttaa, kun asioista voi jutella työntekijän kanssa, joka on perheen tilanteesta ulkopuolinen aikuinen. Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistykset eri puolilla Suomea tarjoavat apua lähisuhdeväkivaltaan sekä vanhempien eroon liittyvissä tilanteissa.

Katso tästä sinua lähinnä oleva yhdistys ja ole rohkeasti yhteydessä.

Työpajat ja ryhmät

Ryhmissä tutustuu muihin nuoriin, joiden vanhemmat on eronneet. Ryhmissä vietetään mukavaa aikaa yhdessä ja eroasioista voi puhua sen verran kuin itsestä tuntuu hyvältä.

Ryhmiä ohjaa ammattilainen ja toimintaa suunnitellaan yhdessä osallistujien kanssa. Ryhmissä ei tarvita erityisiä taitoja, riittää että vanhempasi ovat eronneet ja haluat osallistua ryhmään. Ryhmät ovat toiminnallisia mm. musiikkia, valokuvaamista, videoita, kirjoittamista osallistujien toiveiden mukaan.