Muut auttavat tahot

Joskus puhuminen kasvotusten tuntuu hankalalta. Tässä muutamia lähisuhdeväkivaltaan erikoistuneita  tahoja, joihin voi ottaa yhteyttä puhelimitse tai chatin kautta.

Voit soittaa myös suoraan turvakotiin. Raahen ensi- ja turvakodin päivystysnumero on 044 282 4211.

Keskustele väkivaltatyön ammattilaisten kanssa: voit kysyä heiltä esimerkiksi perhe- ja lähisuhdeväkivallasta, omasta tilanteestasi, avun saamisesta tai läheistesi tilanteesta. Autamme väkivallan kaikkia osapuolia, väkivallan kokijoita ja tekijöitä, väkivallalle altistuneita sekä huolestuneita läheisiä. Chat on avoinna arkipäivisin klo 12-18, lauantaisin klo 14-17.

Lasten ja nuorten oma chat on avoinna arkipäivisin klo 15-18. Chatissa voit keskustella seurustelusuhteen pulmista, turvattomuudesta ja pelosta, vanhempien riitelystä ja väkivallasta. Vastaamassa ovat Ensi- ja turvakotien liiton koulutetut työntekijät.

Nollalinja on valtakunnallinen palvelu, johon voit soittaa kaikissa väkivaltaan liittyvissä kysymyksissä. Nollalinjalle soittaminen on ilmaista. Kun soitat Nollalinjalle, saat keskustella tilanteestasi, kokemuksistasi ja peloistasi puhelinpäivystäjän kanssa. Nollalinjan päivystäjät ovat ammattilaisia, jotka kuuntelevat, tukevat ja neuvovat sinua vaikeassa tilanteessasi.

Soita: 080 005 005

Nettiturvakodista löydät tietoatestejä ja tarinoita väkivallasta. Ne auttavat hahmottamaan tilannettasi ja tunnistamaan väkivaltaa tai sen uhkaa, jota kohtaat.

Kun kotona on turvatonta tai väkivaltaa: nettiturvakoti.fi

Rikosuhripäivystyksen (RIKU) tehtävä on parantaa rikoksen uhrin, hänen läheisensä ja rikosasian todistajan asemaa vaikuttamalla ja mm. tuottamalla matalan kynnyksen tuki- ja neuvontapalveluita.
Rikosuhripäivystys 116 006 suomeksi ma–pe klo 9–20 sekä ruotsiksi ma–pe klo 12–14 (maksuton).
Juristin puhelinneuvonta 0800 161 177 ma–to klo 17–19 (maksuton).

RAAHEN SEUDUN PALVELUPISTE
Toiminnanohjaaja Ira Matsi puh. +358503134641