Saammeko esitellä Varkauden Perheentalon uuden maskotin, Oivan?

Tämä ihana nukke on rakkaudella käsin tehty varta vasten Varkauden Perheentalolle. UNICEF Varkauden vapaaehtoisten ryhmä otti meidän toiveemme vastaan ja tämän nuken tekijöinä ovat olleet Milla Juutilainen ja Varpu Aaltonen.

UNICEF Varkauden ryhmästä Ritva Kupiainen (vas.) ja Arja Taskinen luovuttivat Perheentalon uuden maskotin, Oivan Perheentalon ohjaajalle Johanna Purhoselle (oik.).

”Näitä UNICEFin nukkeja tehdään kaikkialla maailmassa ja niistä saadut lahjoitukset UNICEF käyttää lasten terveyttä, koulutusta ja turvaa edistäviin ohjelmiin.” kertoo Varkauden ryhmän puheenjohtaja Ritva Kupiainen.

”Jokainen nukke tehdään alusta loppuun saakka käsityönä. Ja jokainen nukke on yksilöllinen, on tekijän käsissä millaisen vaatteen tai hiukset nukke saa.” kuvailee yhdistyksen sihteeri Arja Taskinen. ”Varkauden vapaaehtoisten ryhmä on tehnyt nukkeja vuodesta 2013 alkaen, ja meidän käsistämme on lähtenyt jo noin 700 nukkea maailmalle.” jatkaa Arja Taskinen.

Mistä sitten nimi Oiva?

”Järjestimme kokouksessa äänestyksen nimestä ja Oiva tuli valituksi.” hymyilee Ritva.

Nimi juontuu hyvää, kelpoa, mainiota, oivallista jne. tarkoittavasta suomen kielen sanasta oiva. Nimityyppi kuvastaa lapselle toivottuja hyviä ominaisuuksia. Nimipäiväkalenterissa Oiva on ollut jo vuodesta 1908 alkaen. Aluksi sitä annettiin paljon kummallekin sukupuolelle, mutta myöhemmin se vakiintui miesten nimeksi.

Kaikkien UNICEF-nukkien mukana tulee virallinen syntymätodistus.

Nuken mukana tulikin oikea syntymätodistus, jossa on kerrottu nuken nimi, kansalaisuus ja syntymäaika. Oivan syntymäajaksi on merkitty 2.9.2019. ”Sehän on päivä, kun saimme Perheentalon ovet auki.” toteaa Perheentalon ohjaaja Johanna Purhonen iloisesti.

Ja kuinka ihanat kengät Oivalle on saatu jalkaan. ”Iloisen keltaiset kengät sydänkoristeineen kuvaavat Perheentalon taustaorganisaatiota, Lapsen Kengissä ry:tä. Halusimme huomioida myös sen.” kertovat lopuksi Taskinen ja Kupiainen.

Perheentalon työntekijät Johanna Rastas ja Johanna Purhonen kiittävät lämpimästi ja lähettävät koko UNICEFin Varkauden vapaaehtoisryhmälle sydämelliset terveiset!

Pirteän keltaiset kengät kuvastavat Lapsen Kengissä ry:tä. Lapsen Kengissä ylläpitää Perheentalon toimintaa.