Nettikalenteri Perheentalon toiminnoista on nyt julkaistu. Voit kätevästi seurata mitä ja milloin Perheentalolla tapahtuu. Kalenteriin pääsee Ajankohtaista välilehden alasivulta tai suoraan tästä.

4.6.2020

Perheentalon ovet ovat taas auki leikille, koko kesän! Kesäaika ja koronarajoitukset lyhentävät hieman päivittäisiä aukioloaikoja.

Perheentalo on avoinna maanantaina, tiistaina ja torstaina klo 10-14. Keskiviikkoisin ollaan Puistokerhossa klo 9:30-11:30. Perjantaisin olemme tuttuun tapaan suljettu.

Etäkerhoja pidetään edelleen viikoittain kaksi kertaa. Keskiviikkoisin etäPerhekahvila klo 14-15 ja torstaisin Pikkuväen etäkerho klo 9:30-10.

Lisätietoja toiminnoista ja ajankohtaiset osallistumisohjeet löytyvät Perheentalon facebook-sivuilta.

30.3.2020

Koronavirusepidemia sulki myös Varkauden Perheentalon ovet, mutta avasi Varkauden etäPErheentalon. Vaikka emme voi fyysisesti tavata toisiamme, emme anna henkisen yhteisöllisyyden ja yhteyden olla tavoittamattomissa.

Olemme luoneet Facebookiin Varkauden etäPerheentalo –ryhmän, johon kutsummekin kaikki Perheentalon kävijät, niin uudet kuin ”vanhatkin”. Haluamme näin tarjota lapsiperheille mahdollisuuden osallistua toimintaamme etäPerheentalon muodossa. Suljetussa ryhmässämme voimme vaihtaa kuulumisia ja jakaa arjen iloja ja taakkoja.

Aloitamme maaliskuun viimeisellä viikolla viikoittaiset etäkerhot, tiistain Babytreffit sekä torstain Perhekerho. Kerhot kokoontuvat vuorovaikutuksellisessa livetilassa klo 14-15. Kutsulinkki kuhunkin kokoontumiseen jaetaan etäPerheentalon ryhmässä tai pyydetään sitä Perheentalon työntekijöiltä esimerkiksi messengerin kautta.

Tuotamme lasten iloksi erilaista katsottavaa ja tekemistä verkon kautta ja jaamme ne Lapsen Kengissä yhdistyksen nettisivuilla sekä Perheentalon facebookissa. Julkaisemme joka maanantai viikkohaasteen, jossa mietimme yhteistä tekemistä koko perheelle.

Tule mukaan!

6.2.2020

Haluatko auttaa aivan tavallisia varkautelaisia lapsia ja lapsiperheitä?

Lapsen Kengissä ry ja Varkauden Perheentalo on juuri käynnistänyt jäsenhankintakampanjan. Yhdistys on toiminut alueella jo vuodesta 1996 lähtien, tehden työtä lapsiperheiden parhaaksi. Yhdistyksen toiminnan perustana on ollut kautta ajan lapsiperheiden tukeminen kasvatustehtävässä sekä lapsen turvallisten kasvuolojen ja kehityksen edistäminen.

Yhdistyksen pääasiallinen toimintamuoto on ollut Alvari-perhetyö yhdistyksen perustamisesta aina vuoden 2018 loppuun saakka. Vuoden 2019 alusta alkaen Lapsen Kengissä ry hallinnoi ja koordinoi Varkauden Perheentalon toimintaa. Perheentalo on matalan kynnyksen kohtaamispaikka kaikille Varkauden seudun lapsiperheille. Perheentalon toiminta perustuu avoimelle leikkitoiminnalle, ohjattuihin kerhoihin, vertaisryhmiin, tapahtumiin ja asiantuntijatilaisuuksiin sekä vapaaehtoistyön koordinointiin.

– Varkauden Perheentalon toiminta on Veikkauksen ja Varkauden kaupungin rahoittamaa, eikä se maksa asiakkaalle mitään. Meille tullakseen ei tarvitse mitään lähetettä, vaan ovet ovat avoinna kaikille. sanoo Perheentalon koordinaattori-ohjaaja Johanna Rastas.

Tällä hetkellä yhdistyksellä on noin vajaa viisikymmentä jäsentä. Jäsenmaksuja käytetään lapsille ja perheille järjestettävään toimintaan. Jäseneksi toivotaan niin yksityisiä henkilöitä kuin yrityksiä ja yhdistyksiäkin. – Jäsenmaksut pidetään pieninä, sillä haluamme, että jäseneksi liittymiselle ei ole suurta kynnystä, kertoo Lapsen Kengissä ry:n hallituksen puheenjohtaja Mari Tuomainen.

Tunnettavuus lisää myös vapaaehtoisten sekä muiden tukijoiden määrää. – Mitä enemmän jäseniä, sitä paremmin toimintamme tunnetaan, toteaa Rastas. Vapaaehtoisia Perheentalolla on noin kymmenen. He toimivat esimerkiksi varamummoina ja apuohjaajina avoimessa leikkitoiminnassa, ohjaajina vertaisryhmissä, avustajina tapahtumissa jne. – Perheentaloon vapaaehtoiset tulevat esimerkiksi lukemaan satuja, leipomaan tai vaikkapa askartelemaan lasten kanssa, kertoo Rastas. Vapaaehtoisena oleminen ei edellytä jäsenyyttä, eikä jäsenyys edellytä vapaaehtoisuutta.

Miksi tulla jäseneksi Lapsen Kengissä yhdistykseen?

Siksi, että olet jo pelkällä jäsenmaksulla, 15 euroa/vuosi, tukemassa meidän kävijäperheidemme virkistystoimintaa sekä lelujen ja lastentarvikkeiden hankintaa. Jäsenenä saat tietoa toiminnastamme, pääset mukaan mukaviin tapahtumiin ja voit myös auttaa konkreettisesti osallistumalla yhdistyksen toimintaan monin eri tavoin. Järjestämme kaikille jäsenillemme yhteisen jäsenillan ke 6.5. klo 17-19 Varkauden Perheentalolla. Pääset tutustumaan Perheentalon toimintaan ja kävijöihin. Kerromme myös monipuolisista mahdollisuuksista osallistua Lapsen Kengissä ry:n toimintaan. Tarjoamme osallistujille maukasta iltapalaa ja tietenkin mukavaa seuraa. Paikalla tavattavissa ovat Lapsen Kengissä ry:n hallituksen jäsenet ja Perheentalon työntekijät.

Saat Ensi- ja turvakotien liiton julkaiseman Enska-lehden neljä kertaa vuodessa maksutta kotiisi. Lisäksi olemme neuvotelleet jäsenillemme alennuksia ja muita etuja varkautelaisiin yrityksiin. Mukana yhteistyössä on esimerkiksi Kukkakauppa Tarja Ursin, Peppinja ja Lily & Noa.

Jäsenenä pääset osaksi Lapsen Kengissä ry:n yli 20-vuotiasta perinnettä, yhdessä lapsiperheiden hyväksi!

Liity jäseneksemme jo tänään: https://ensijaturvakotienliitto.fi/lapsenkengissa/tule-mukaan/liity-jaseneksi/

10.12.2019

VASTAA PERHEENTALON KÄVIJÄKYSELYYN

Jotta voimme edelleen kehittää toimintaamme ja vastata entistä paremmin perheiden tarpeisiin, pyydämme vastaamaan Perheentalon kävijäkyselyyn. Kyselyyn pääset alla olevasta linkistä ja vastaaminen vie vain muutaman minuutin.

Vastaukset kerätään nimettöminä, mutta jos haluat osallistua Varkauden uimahalli Ilopisaran perhelipun arvontaan, voit jättää yhteystietosi. Yhteystietoja käytetään vain tähän arvontaan ja arvonnan jälkeen ne hävitetään. Kyselyyn vastaamisaikaa on pe 27.1.2020 saakka.

Kiitämme jo etukäteen palautteestasi, mielipiteesi on meille tärkeä!

10.12.2019

Tule ja vaikuta varkautelaisten lapsiperheiden parhaaksi Perheentalon Perheraadissa

Mikä on Perheraati?
Perheraati on vuorovaikutuksellinen tapa saada yksityiskohtaista palautetietoa joukolta perheitä. Perheraatilaiset toimivat aktiivisesti yhteistyössä, kehittäen Perheentalon toimintaa. Perheraadissa voi nousta esille sellaisia asioita, joita ei esimerkiksi arjen keskusteluissa tai kävijäkyselyssä nosteta esille. Perheraati kokoontuu säännöllisesti vähintään kaksi kertaa vuodessa.

Raatilaiset antavat palautetta, tekevät ehdotuksia ja ideoivat uutta yhdessä ammattilaisten kanssa. Perheraadin tuottamia kokemuksia ja arviointitietoa hyödynnetään suoraan toiminnan kehittämisessä. Tule ja vaikuta!

Seuraava Perheraati järjestetään maaliskuussa 2020

30.9.2019

SYKSYN 2019 KERHOT

Ohjattua toimintaa järjestetään maanantaista torstaihin klo 9-12. Huomioithan tämän tullessasi Perheentalolle.

Kunnioitamme ohjattuun kerhoon osallistujia ja ohjaajia hiljentämällä omia leikkejä. Mopoalue ei ole käytössä ohjatun toiminnan aikana.

Maanantain Perhekahvilatoiminnan tavoitteena on toimia säännöllisesti yhteistyöverkoston vetämänä. Perhekahvilatoiminta on suunnattu pääasiassa leikki-ikäisten lasten perheille, lasten ikää kuitenkaan rajaamatta.

Babytreffeillä tiistaisin kootaan Varkauden ja lähiseutujen vauvaperheitä yhteen, vauvaperheen elämä ja vauva-arki keskiössä. Babytreffeillä lapsen suositusikä on 0-1,5v. Isommat sisarukset ovat toki tervetulleita mukaan.

Keskiviikon Nalleneuvolassa lapset pääsevät hoitamaan omia nalleja yhdessä nalletohtorin kanssa. Tavoitteena on sekä terveyskasvatus että mahdollisen lääkärijännityksen lieventäminen. Ota oma nalle / pehmolelu mukaan.

Taidetorstain toimintoihin tuodaan sekä taiteen kirjoa että kulttuurin vivahteita. Taidetorstain toimintoja voivat olla esimerkiksi erilaiset askartelut, muskarit, teatteri, satutuokiot yms.

Kaikille avoimet ja maksuttomat asiantuntijainfot kerran kuussa

Tule kuulemaan ja keskustelemaan ajankohtaisista asioista ja ilmiöistä yhdessä asiantuntijoiden kanssa.

Aamukahvien teemat on tarkoitettu pienten lasten vanhemmille.

Iltateetä ja oivalluksia infojen aiheiden on ajateltu kiinnostavan myös isompien lasten vanhempia.

Erityisesti Perheellesi

Järjestämme toimintaa myös erityislapsiperheet huomioiden. Ohessa syksyn 2019 esite.