VARKAUDEN PERHEENTALON VIIKOITTAISET TOIMINNOT ja AUKIOLOAJAT

tiistaisin 9-15
keskiviikkoisin 9-18
torstaisin 9-14
Lauantaina klo 10-14 (kuun 2. lauantai)

Perheentalo on suljettu perjantaisin

Esite_Fin, Esite_Eng, Esite_Ukr

Ohjatut kerhot:

Maanantaisin klo 10-12 PERHEKAHVILA
ja klo 14-16 VAUVAKERHO
Tiistaisin klo 10-12 PIKKUVÄEN KERHO
Keskiviikkoisin klo 10-12 LEIKKIKERHO
Torstaisin klo 10-12 TAIDETORSTAI

Maanantain perhekahvilatoiminnan tavoitteena on toimia säännöllisesti yhteistyöverkoston vetämänä. Perhekahvilatoiminta on suunnattu pääasiassa leikki-ikäisten lasten perheille, lasten ikää kuitenkaan rajaamatta. Vauvakerho on oma kerho alle yksivuotiaille vauvoille ja heidän vanhemmilleen. Kerho kokoontuu avoimen leikkitoiminnan sulkeuduttua isommilta leikkijöiltä.

Pikkuväen kerho kokoaa Varkauden ja lähiseutujen vauvaperheitä yhteen, vauvaperheen elämä ja vauva-arki keskiössä. Pikkuväenkerhossa toimintatuokion sisältö on suunniteltu alle 2 vuotiaille. Pikkuväen kerho järjestetään avoimen leikkitoiminnan yhteydessä, isommat sisarukset ovat myös tervetulleita.

Leikkikerhossa keskiviikkoisin sananmukaisesti leikitään, askarrellaan jne. Keskiviikon ilta-aukioloissa niin ikään on usein kivaa tekemistä myös ala-kouluikäisille lapsille.

Taidetorstain toimintoihin tuodaan sekä taiteen kirjoa että kulttuurin vivahteita. Taidetorstain toimintoja voivat olla esimerkiksi erilaiset askartelut, muskarit, teatteri, satutuokiot yms. Kerran kuussa torstaisin vietetään myös kaikkien kuluvan kuukauden synttärisankareiden yhteiset syntymäpäiväjuhlat.

Masuillat odottajille kokoaa vauvaa odottavat Perheentalolle neljä kertaa vuodessa. Tunnelmallinen ilta sisältää tietoa, tuote-esittelyjä, hemmottelua, hyvää ruokaa, yhdessäoloa ja vertaisuutta. Hyvä tilaisuus tutustua muihin odottajiin.

Vauva-ilta on tarkoitettu Masuiltaan osallistuneille. Illassa ihastellaan maailmaan putkahtaneita vauvoja ja vaihdetaan kuulumisia. Vauva-ilta järjestetään muutaman kerran vuodessa.

Mitä muuta?

Järjestämme säännöllisesti tapahtumia, tilaisuuksia ja koulutuksia lapsiperheille, odottajille ja ammattilaisille.

Olemme alueen Lapset puheeksi-menetelmäkouluttajia.

Ajankohtaiset tapahtumat löytyvät  Perheentalon Facebook-sivuilta tai kalenterista

[/vc_column_text]

FAQ – usein kysyttyjä kysymyksiä

Mikä on Varkauden Perheentalo?
Perheentalo on matalan kynnyksen kohtaamispaikka kaikille lapsille aikuisineen. Mukaan ovat tervetulleita kaikenikäiset lapset perheineen ja läheisineen. Perheentalossa voi viettää kiireetöntä aikaa lasten kanssa leikkien, juoda kupposen kahvia ja vaihtaa ajatuksia kanssaihmisten seurassa. Perheentalolle lapset tulevat aina aikuisensa kanssa.
Milloin pääsemme leikkimään Perheentalolle?
Ovet ovat avoinna maanantaina ja torstaina klo 9-14 sekä tiistaisin klo 9-15. Keskiviikkoisin olemme avoinna aina kello 18 saakka. Perjantaisin talo on suljettu. Jokaisen kuun toinen lauantai on Perheentalon Leikkilauantai klo 10-14. Lisäksi yhteistyökumppanimme järjestävät viikonloppuisin kaikille avoimia tilaisuuksia, joten Perheentalolle pääsee leikkimään useimpina viikonloppuina. Katso ajankohtaiset Perheentalon tapahtumakalenterista
Onko Varkauden Perheentalo esteetön?
Jo vain. Sisäänkäynnin edustalla on liuska, avarat tilat ovat yhdessä kerroksessa katutasossa. Perheentalolla on myös esteetön wc, johon mahtuu hyvin pyörätuolilla avustajankin kanssa.
Perheentalolla on erillinen (aisti)rauhallinen huone. Käytettävissä on myös aistileluja- ja pelejä.
Pitääkö vaunut jättää ulkopuolelle?
Ei tarvitse. Väljässä eteistilassa on varattu oma alue vaunuparkille.
Mitä muuta huomioitavaa?
Perheentalo on kengätön paikka. Lapsille kannattaa varata mukaan tossut ja aikuisille vaikka mukavan lämpimät villasukat. Erityisesti kylmään vuodenaikaan lattiat ovat viileät.
Niin, ja muistathan, että Perheentalon edustalla olevalla pysäköintialueella tarvitset parkkikiekon (4h).
Mitä tarkoittaa avoin leikkitoiminta?
Avoimessa leikkitoiminnassa voit piipahtaa milloin sinulle sopii lyhyemmäksi tai pidemmäksi aikaa. Meille ei tarvitse ilmoittautua.
Onko Perheentalolla kerhoja?
Jokaiselle viikonpäivälle on oma kerhonsa, ohjattua toimintaa on klo 10-12. Kerhokuvaukset löytyvät tältä sivulta.
Mitä muuta toimintaa Perheentalolla on?
Meillä on useita vertaisryhmiä, jotka kokoontuvat esim. iltaisin tai viikonloppuisin. Järjestämme myös säännöllisesti tapahtumia. Seuraa siis säännöllisesti Perheentalon Facebook- ja instagramsivuja, jotta pysyt ajantasalla tulevista tapahtumista.
Maksaako osallistuminen jotain?
Pääsääntöisesti kaikki Perheentalon toiminta on avointa ja maksutonta kaikille. Joskus harvoin saatamme periä pienen materiaalimaksun esim. osallistumisesta erilliseen ryhmään tai tilaisuuteen.
Leikitäänkö yhdessä?
Perheentalolla leikkiä ja touhua on lapsille aikuisineen monenmoista. Perheentalon tila on väljä ja jaettu erilaisiin leikki-alueisiin. On omat alueet kauppaleikeille, auto- ja rakenteluleikeille ja nukkeleikeille. Lisäksi löytyy Vauvala, Temppula ja sisämoporata. Alakouluikäisille lapsille löytyy pelihuone, jossa voi pelata mm. ilma- ja pöytäjääkiekkoa tai rakennella pikkulegoilla yms.
Lapset tulevat Perheentalolle aikuisensa kanssa ja aikuinen on aina vastuussa lapsestaan. Meillä suositaan aikuisten ja lasten leikkejä yhdessä. Vilkuillaan enemmän lasta kuin kännykkää.
Yhdessä huolehditaan myös lelut leikkien jälkeen paikoilleen. Vaikka muita lapsia jää leikkimään vielä Perheentalolle, on hyvän tavan mukaista siistiä leluja omalta osaltaan. Näin viimeisenä leikkimään jääville ei jää kohtuutonta siivousurakkaa.
Entä, kun nälkä yllättää?
Perheentalolla voit säilyttää eväät jääkaapissa vierailusi ajan sekä lämmittää ne mikrossa nälän yllättäessä. Pientä käteismaksua vastaan tarjoamme kahvia ja teetä.
Jokainen siivoaa ruokailun jälkeen omat astiansa tiskikoneeseen, pyyhkii pöydän ja tarvittaessa syöttötuolin. Hyvä on myös kurkistaa pöydän alle, onko siellä tipahtaneita ruuantähteitä lakaistavaksi. Näin varmistamme, ettei lattialle jääneet ruuat eksy jonkun toisen, ehkä allergisen, lapsen suuhun. Välineet paikkojen siistimiseen löytyvät keittiöstä.
Tulethan tuoksutta?
Moni meistä on voimakkaille tuoksuille yliherkkiä ja allergisia. Hajusteet aiheuttavat päänsärkyä ja pahoinvointia. Haluamme, että Perheentalo on mukava paikka myös hajusteherkille kävijöillemme.