FAQ – usein kysyttyjä kysymyksiä

Mikä on Varkauden Perheentalo?
Perheentalo on matalan kynnyksen kohtaamispaikka kaikille lapsille aikuisineen. Mukaan ovat tervetulleita kaikenikäiset lapset perheineen ja läheisineen. Perheentalossa voi viettää kiireetöntä aikaa lasten kanssa leikkien, juoda kupposen kahvia ja vaihtaa ajatuksia kanssaihmisten seurassa. Perheentalolle lapset tulevat aina aikuisensa kanssa.
Milloin pääsemme leikkimään Perheentalolle?
Ovet ovat avoinna maanantaista torstaihin klo 9-15. Perjantaisin talo on suljettu. Parittomien viikkojen keskiviikot olemme avoinna aina kello 18 saakka.
Onko Varkauden Perheentalo esteetön?
Jo vain. Sisäänkäynnin edustalla on liuska, avarat tilat ovat yhdessä kerroksessa katutasossa. Perheentalolla on myös esteetön wc, johon mahtuu hyvin pyörätuolilla avustajankin kanssa.
Perheentalolla on erillinen (aisti)rauhallinen huone. Käytettävissä on myös aistileluja- ja pelejä.
Pitääkö vaunut jättää ulkopuolelle?
Ei tarvitse. Väljässä eteistilassa on varattu oma alue vaunuparkille.
Mitä muuta huomioitavaa?
Perheentalo on kengätön paikka. Lapsille kannattaa varata mukaan tossut ja aikuisille vaikka mukavan lämpimät villasukat. Erityisesti kylmään vuoden aikaan lattiat ovat viileät.
Niin, ja muistathan, että Perheentalon edustalla olevalla pysäköintialueella tarvitset parkkikiekon (4h).
Mitä tarkoittaa avoin leikkitoiminta?
Avoimessa leikkitoiminnassa voit piipahtaa milloin sinulle sopii lyhyemmäksi tai pidemmäksi aikaa.
Onko Perheentalolla kerhoja?
Ohjatut toiminnat ja kerhot alkavat lokakuussa ja ne ajoittuvat aamupäivälle. Jokaiselle viikonpäivälle on oma kerhonsa. Kerhokuvaukset löytyvät tämän alempaa tältä sivulta.
Mitä muuta toimintaa Perheentalolla on?
Meillä on useita vertaisryhmiä, jotka kokoontuvat esim. iltaisin tai viikonloppuisin. Järjestämme myös säännöllisesti tapahtumia. Olethan myös huomannut Oivalluksia arkeen-asiantuntijainfot kuukausittain? Seuraa siis säännöllisesti Perheentalon Facebook- ja nettisivuja, jotta pysyt ajantasalla tulevista tapahtumista.
Maksaako osallistuminen jotain?
Pääsääntöisesti kaikki Perheentalon toiminta on avointa ja maksutonta kaikille. Joskus harvoin saatamme periä pienen materiaalimaksun esim. osallistumisesta erilliseen ryhmään tai tilaisuuteen.
Leikitäänkö yhdessä?
Perheentalolla leikkiä ja touhua on lapsille aikuisineen monenmoista. Lapset tulevat Perheentalolle aikuisensa kanssa ja aikuinen on aina vastuussa lapsestaan. Meillä suositaan aikuisten ja lasten leikkejä yhdessä. Vilkuillaan enemmän lasta kuin kännykkää. 😉
Yhdessä huolehditaan myös lelut leikkien jälkeen paikoilleen. Vaikka muita lapsia jää leikkimään vielä Perheentalolle, on hyvän tavan mukaista siistiä leluja omalta osaltaan. Näin viimeisenä leikkimään jääville ei jää kohtuutonta siivousurakkaa.
Entä, kun nälkä yllättää?
Perheentalolla voit säilyttää eväät jääkaapissa vierailusi ajan sekä lämmittää ne mikrossa nälän yllättäessä. Pientä maksua vastaan tarjoamme kahvia ja teetä.
Jokainen siivoaa ruokailun jälkeen omat astiansa tiskikoneeseen, pyyhkii pöydän ja tarvittaessa syöttötuolin. Hyvä on myös kurkistaa pöydän alle, onko siellä tipahtaneita ruuantähteitä lakaistavaksi. Näin varmistamme, ettei lattialle jääneet ruuat eksy jonkun toisen, ehkä allergisen, lapsen suuhun. Välineet paikkojen siistimiseen löytyvät keittiöstä.
Tulethan tuoksutta?
Moni meistä on voimakkaille tuoksuille yliherkkiä ja allergisia. Hajusteet aiheuttavat päänsärkyä ja pahoinvointia. Haluamme, että Perheentalo on mukava paikka myös hajusteherkille kävijöillemme.

VARKAUDEN PERHEENTALON VIIKOITTAISET TOIMINNOT ja AUKIOLOAJAT

Kauppakatu 32

Avoin leikkitoiminta ma-to klo 9-15
Ilta-aukiolo joka toinen keskiviikko klo 9-18
(parittomat viikot alkaen vk 39)
Perheentalo on suljettu perjantaisin

Ohjatut kerhot:
Maanantaisin klo 9-12 PERHEKAHVILA
Tiistaisin klo 10-12 BABYTREFFIT
Keskiviikkoisin klo 9-12 NALLENEUVOLA
Torstaisin klo 9-12 TAIDETORSTAI

KERRAN KUUKAUDESSA:

”AAMUKAHVIA JA OIVALLUKSIA LAPSIPERHEEN ARKEEN”

tiistai klo 10-12
22.10.,19.11. ja 17.12.

”ILTATEETÄ JA OIVALLUKSIA LAPSIPERHEEN ARKEEN”

keskiviikko klo 16-18
9.10., 6.11. ja 4.12.

Maanantain perhekahvilatoiminnan tavoitteena on toimia säännöllisesti yhteistyöverkoston vetämänä. Perhekahvilatoiminta on suunnattu pääasiassa leikki-ikäisten lasten perheille, lasten ikää kuitenkaan rajaamatta.

Nalleneuvolassa lapset pääsevät hoitamaan omia nalleja yhdessä nalletohtorin kanssa. Tavoitteena on sekä terveyskasvatus että mahdollisen lääkärijännityksen lieventäminen.

Babytreffeillä kootaan Varkauden ja lähiseutujen vauvaperheitä yhteen, vauvaperheen elämä ja vauva-arki keskiössä. Babytreffeillä lapsen suositusikä on 0-1,5v.

Taidetorstain toimintoihin tuodaan sekä taiteen kirjoa että kulttuurin vivahteita. Taidetorstain toimintoja voivat olla esimerkiksi erilaiset askartelut, muskarit, teatteri, satutuokiot yms.

Kuukausittain toistuvat ”Oivalluksia lapsiperheen arkeen” pitävät sisällään asiantuntijaluentoja vaihtuvin teemoin. Avoimet asiantuntijaluennot (esimerkiksi lapsen kasvu ja kehitys, lapsen ravitsemus yms.) ovat tarkoitettu lasten vanhemmille ja muille asiasta kiinnostuneille. Myös lapset ovat tervetulleita mukaan.

10.4.2019

Lapsen Kengissä ry käynnistää Perheentalotoiminnan Varkaudessa.

Perheentalo on matalan kynnyksen kohtaamispaikka lapsille aikuisineen. Mukaan ovat tervetulleita kaikenikäiset lapset perheineen ja läheisineen. Perheentalossa voi viettää kiireetöntä aikaa lasten kanssa leikkien, juoda kupposen kahvia ja vaihtaa ajatuksia kanssaihmisten seurassa.

Varkauden Perheentalo rakentuu verkostoyhteistyön voimin ja toiminta perustuu vahvasti kansalaistoiminnan ja osallisuuden vahvistamiseen. Tämä tarkoittaa sitä, että Perheentalossa tapahtuva toiminta, kuten erilaiset ryhmätoiminnat, vertaistukiryhmät, kerhot ja tapahtumat ovat yhteistyöverkoston tuottamia.

Myös vapaaehtoistoiminta nousee keskiöön. Vapaaehtoisena talon toimintaan voi osallistua esimerkiksi toimintojen ohjaajana, tapahtumien järjestämisapuna tai vaikkapa perhekahvilan vetäjänä. Vapaaehtoistoiminta voi olla satunnaista tai säännöllisesti toistuvaa. Perheentalon työntekijät koordinoivat nämä toiminnot osaksi sujuvaa Perheentalon arkea.

Lapsen Kengissä ry ylläpitää Perheentalon toimintaa Veikkauksen ja Varkauden kaupungin tuella.