Helle on hellinyt läpi kesän, mutta se ei ole hidastanut Varkauden Perheentalon toimintaa. Aamupäivien kerhot ovat kesätauolla, mutta ovet ovat auki avoimelle leikille läpi kesän. Vaikka äkkiseltään kuulostaa jarruttelulta, niin ehei, vauhti on vaan muuttanut muotoaan!

Perheentalon kesään kuuluu puistokerhoja, kesäretkiä, päivittäisiä tuokioita, ympäri vuoden pyöriviä vauva- ja taaperokerhoja sekä ilta-aukioloja unohtamatta. Kesäkuussa vietimme osaltamme aivan huikean Vekara-Varkaus -viikon sekä polkaisimme käyntiin kesän 2021 kesäretket.

Vekara-viikolla Perheentalolla oli Hyvänmielen vaihtotori lasten tarvikkeille ja -vaatteille, vaihtovälineenä ainoastaan hyvä mieli. Tiistaina discoiltiin kahdessa erässä, keskiviikkona puistoiltiin yhteistyössä Varkauden Helluntaiseurakunnan kanssa kera jättipelien ja touhupisteiden sekä viikon kruunasi Robotti-Remun jännittävä satuseikkailu. Puistossa paikalliset kaverikoirat nauttivat suosionosoituksista lukuisten rapsuttelijoiden keskellä. Kulttuurikeskus Verson katutaiteilijat ilahduttivat Perheentalon väkeä edustan aukiolla sekä esiintymisillä talolla ja puistokerhossa. Viikko oli erittäin onnistunut ja edeltävän poikkeuksellisen vuoden jälkeen aito oikea vekara-festivaalitunnelma palasi kaupunkiin.

Tänä vuonna Perheentalo toteuttaa kolme samansisältöistä maksutonta perheretkeä yhteistyössä Samin elämys- ja liikuntapalveluiden kanssa. Pitkälänniemen kartanon upeassa miljöössä on tarjolla unohtumattomia elämyksiä pomppulinnoista sumopainiin sekä paintballtarkkuusammunnasta polkuautoseikkailuihin. Retket kohdentuvat jo retkeiltyihin erityislapsiperheille suunnattuun retkeen ja Lapsiperheiden kesäretkeen  sekä vielä tulossa olevaan Yhden vanhemman perheiden kesäretkeen (27.7.). Yhden vanhemman perheretkelle on vielä tilaa, tervetuloa mukaan viettämään unohtumattomia elämyksiä!

Ensi- ja turvakotien liitto lahjoitti Perheentalolle Linnanmäen touhurannekkeita, jotka löysivät onnelliset hurvittelijansa Perheentalon kävijäkyselyyn osallistuneiden kesken suoritetussa arvonnassa. Onnea voittajille ja lämmin kiitos jokaiselle kyselyyn vastanneelle! Kyselytulosten koonti julkaistaan myöhemmin. Säännöllisesti toistuviin kyselyihin vastaamalla pystyt vaikuttamaan Perheentalon toiminnan kehittämiseen. Kyselyjen lisäksi toiveita voi ehdottaa rohkeasti, milloin vain. Mahdollisuuksien ja käytettävissä olevien resurssien rajoissa otamme toiveista ja vinkeistä vaarin. Johannien ja Helenan keskinäisenä lentävänä lauseena onkin jo vakiintunut ”yksi semmoinen” 😊

Kesäaikana Perheentalolla huolehditaan edelleen turvallisesta leikistä. Noudatamme Itä-Suomen Avin voimassa olevia suosituksia. Hyvällä hygienialla, riittävillä turvaväleillä ja aikuisten käyttämillä maskeilla varmistamme turvallisen leikkituokion. Talolle saapuessa pestään ensimmäisenä kädet. Käsidesiä on saatavilla useissa pisteissä. Perheentalolle tullaan leikkimään aina terveenä. Jos perheessänne on vastikään sairastettu, huolehdithan riittävän hyvästä toipuma-ajasta.

Kirsikkana kakun päällä, tänä kesänä Perheentalolla tapaamme peräti neljä nuorta kesätöissä! Kevään kesätyöhaussa saimme mukavan määrän erittäin hienosti laadittuja hakemuksia. Kesätöiden hakuprosessi on hyvää harjoittelua tulevaisuuden työnhakua varten. Kesänuortemme Eevan ja Sofian kesäkuiset työjaksot ovat jo päättyneet. Maanantaina toivotimme tervetulleeksi Otto-Pekan, sekä hänen jälkeensä Gretan. Kesätyöntekijät osallistuvat Perheentalon arkiaskareisiin, leikkeihin sekä juttutuokioihin. Lisäksi työssä on mahdollisuus luovasti hyödyntää esimerkiksi omaa harrastuneisuuttaan ja mielenkiinnonkohteita.

Vaikka vielä on runsaasti kesää jäljellä, taustalla luodaan katseita jo syyskauden kuvioihin. Perheentalon syksy näyttää monipuoliselta, värikkäältä ja hauskalta, kuulostaa rytmeiltä ja musiikilta sekä matkaan mahtuu myös elämyksiä kaikille aisteille, liikettä ja leikkiä. Odotetaan, kasvetaan ja kehitytään. Saadaan ystäviä ja vertaistukea. Kuullaan mielenkiintoisia teemoja asiantuntijoiden kertomana. Ja tietenkin juhlitaan! Eletään elämää, kaikkine väreineen ja tunteineen. Mutta ensin nautitaan kesästä! Lopuksi vielä kuvasatoa kuluneelta kesäajalta Varkauden Perheentalolla.

Nähdään Perheentalolla!