Lastenoikeuksien päivä 2020

Elämä on täynnä suuria ihmeitä sille, joka on valmis ottamaan niitä vastaan.

-Muumipappa

Kansainvälisellä lastenoikeuksien päivällä on pitkät historialliset perinteet. Yk suositti yleiskokouksessaan lasten oikeuksien juhlistamista jo vuonna 1954. Päiväksi vakiintui marraskuun 20. päivä, jolloin vuonna 1959 jolloin YK hyväksyi lasten oikeuksien julistuksen. Lasten oikeuksien yleissopimus allekirjoitettiin vuonna 1989. Nykyään juhlapäivän vietto on laajentunut lasten oikeuksien viikkoon, jota vuonna 2020 vietetään 16.–22.11.

Haaveet ja unelmat kannattelevat kohti aikuisuutta

Tämän vuoden lasten oikeuksien teema on oikeus unelmointiin ja oikeus tulevaisuuteen. Mistä sinä muistat unelmoineesi lapsena? Oliko sinulla haaveammattia? Halusitko kovasti jonkun tietyn lelun? Tai kenties toivoit hartaasti vaikkapa lemmikkieläintä tai uutta harrastusta? Mistä sinun lapsesi unelmoi juuri nyt? Haaveet ja unelmat kannattelevat lapsen kasvua ja uskoa omaan tulevaisuuteen. Vaikka jokaisesta ei ehkä tule isona esimerkiksi astronauttia, ratsastuksenopettajaa tai ammattiurheilijaa, matkalla muuntuvat tulevaisuuden haaveet ohjaavat valintojamme, ylläpitävät motivaatiota, tukevat identiteetin kehitystä ja parhaimmassa tapauksessa kannattelevat osaltaan myös elämän haastavissa hetkissä.

Rohkaise lasta ja nuorta haaveilemaan ja kannusta häntä tavoittelemaan omia unelmiaan! Unelmien kuuleminen ja niiden äärelle viivähtäminen paitsi luo lapselle kuulluksi tulemisen kokemuksen, hetki tarjoilee tilaisuuden vahvistaa lapsen omanarvontuntoa. Jokainen voi saavuttaa asioita, joita kovasti toivoo. Se voi vaatia aikaa, valintoja ja työtä, mutta kaikki on mahdollista. Jopa aikuisen mielestä hassut ja epärealistiset unelmat voivat kätkeä sisälleen suuntaviivoja myöhemmässä kohtaa elämässä. Esimerkiksi astronautin urasta lapsena haaveillut saattaa ohjautua luonnontieteiden äärelle, jääkiekkoareenoille kaipuuta kokenut on voinut löytää kenties aikuisena palon vaikkapa junnujoukkueen valmentamiseen. Unelmat usein myös muuttuvat matkan varrella, mutta se tärkein on jäänyt jäljelle – kyky nähdä tulevaisuudessa hyvää, odotettavaa ja toiveikkuutta. Ja nämä saavat meistä jokaisen etenemään elämänvaiheissamme erilaisten asioiden äärelle.

Kaikenkokoisia unelmia, monenlaisia tunteita

Unelmat voivat olla suuria kokonaisuuksia, pieniä yksityiskohtia tai kaikkea siltä väliltä. Kuinka me aikuiset voisimme ylläpitää lapsen toiveita ja haaveita sekä uskoa omien toiveiden mukaiseen tulevaisuuteen? Osaammeko pysähtyä lapsen äärelle, kun hän toivoo pieniä yhteisiä hetkiä, pelituokioita, metsäretkiä? Näihin yksinkertaisiin toiveisiin vastaamalla ruokimme lapsen toiveikkuutta myös isompien unelmien toteutumisesta.

Tietenkin unelmiin ja toiveisiin liittyy myös pettymyksen tunteita, kaikkea tavoittelemaansa ei aina saavuta, ainakaan hetkessä. Mutta tässä onkin loistava alusta harjoitella pettymyksen sietämistä, uudelleen yrittämistä tai toiveiden uudelleenkohdentamista. Sitä mitä ei voi toteuttaa heti, voi hyödyntää kärsivällisyyden kasvattamisena. Kaikkia toiveita ei voi välttämättä sellaisenaan toteuttaa lainkaan, mutta siinä kohdassa luovuus astuu esiin. Moni meistä ei kykene lähtemään kuulennolle lapsen kanssa konkreettisesti, mutta kenties voisimmekin hämärtyneen illan tähtitaivaan alle tehdä jännittävän eväsretken avaruusleikkiä leikkien.

Minkälaisia tunteita itse koit, kun lapsena unelmoit? Entä kuinka suhtaudut omiin unelmiisi tällä hetkellä? Millaisena näet oman ja perheesi tulevaisuuden? Oletko tyytyväinen siihen mitä näet, vai toivoisitko perheen tilanteen muuttuvan tulevaisuudessa? Minkälaisia konkreettisia pieniä tekoja ja valintoja voisit tehdä, jotta tuo ihannekuva pääsisi toteutumaan? Näiden kysymysten äärelle olisi hyvä pysähtyä hetkeksi, vaikka yhdessä lapsesi kanssa.

Me Varkauden Perheentalolla pyrimme siihen, että lapsen ääni, toiveet ja unelmat tulevat esille. Puolivuosittain sekä lapsia että vanhempia kuullaan erilaisin menetelmin, kehittääksemme toimintaamme palvelemaan yhä enemmän kävijöiden tarpeita ja toiveita. Tänä vuonna kokoonnumme jälleen yhteistyössä Varkauden kaupungin, SOS-lapsikylän ja kaupunkilaisten kanssa pohtimaan, millainen on unelmien Varkaus lapsiperheille. Tilaisuus järjestetään Varkauden Perheentalolla 2.12. klo 16–18 iltaleikkien lomassa, jolloin aikuisten ohella myös kaikenikäiset lapset pääsevät kertomaan, millainen on unelmien kotikaupunki, Perheentaloa unohtamatta.

Perheentaloa ja sen toimintaa koskevia toiveita ja kehittämisideoita otamme vastaan aina suurella ilolla, ympäri vuoden!

Oikein hyvää Lasten oikeuksien päivää jokaiselle lapselle ja heidän perheilleen!