Varkauden Perheentalon ovet avautuivat syyskuun alussa 2019 ja Perheentalon toiminta otettiin avoimesti ja ilolla vastaan. Pyrimme tarkoin korvin kuuntelemaan ja toteuttamaan kävijöiden toiveita ja kehittämään vasta alkanutta toimintaa vastaamaan entistä paremmin kävijöiden tarpeita. Vuoden 2020 alusta lisäsimme aukioloaikoja myös kerran kuukaudessa viikonlopulle leikkilauantain muodossa. Kaksi kertaa kerkesimme tämän toteuttaa. Se osoittautuikin erinomaiseksi ajankohdaksi ja mahdollisti Perheentalolla tulemisen monelle arkityössä käyvälle vanhemmalle lapsineen. Odottamassa oli niin ikään liuta tapahtumia, mielenkiintoisia asiantuntijailtoja ja muita mukavia tempauksia yhdessä yhteistyökumppaneidemme kanssa.

Maaliskuu seisautti muun Suomen tavoin myös Perheentalon toiminnan. Oli pikaisen pohdinnan paikka, kuinka Perheentalo pystyisi vastaamaan saamaansa jalansijaan, kun fyysinen kohtaamispaikka sulkeutui. Ensimmäinen askel oli mahdollistaa yhteydenpito meihin työntekijöihin. Yhteistyössä muiden Savo-Karjalan alueella toimivien Perheentalojen kanssa vaihdettiin tiiviisti ajatuksia ja suunnitelmia, kuinka kukin taho toteuttaisi toimintaansa etänä. Niin Varkauteen, kuin muuallekin, kehittyi etäPerheentalotoiminta, joka mahdollisti yhteydenpidon ja yhteisöllisyyden säilyttämisen verkon välityksellä.

Digiloikan myötä Varkauden etäPerheentalo sai oman suljetun ryhmän, virtuaaliset Babytreffit sekä Perhekahvilan sekä oman lukujärjestyksensä verkkoversiona. Haasteita, videotuotantoa, etäkerhoja ja Perheentalon postilaatikko, niistä oli kevät 2020 tehty. Kerhoihin osallistuttiin 166 kertaa ja oli todella hienoa päästä näkemään ja kuulemaan toinen toisiamme. Myös videokuvan perusteella ihmeteltiin pienten ihmisten kasvua – mutta sitä ihmetystä sitten riittikin, kun kesäkuisen rajoitusten purkamisen myötä pääsimme osaa tapaamaan jo aivan kasvotustenkin.

Perheentalon ovet avautuivat 1. kesäkuuta. Aukioloajat ovat hieman rajatummat. Maanantaina, tiistaina ja torstaina ovet ovat auki klo 10-14. Lyhyempi aukioloaika mahdollistaa tehokkaan siivouksen. Jokainen leikitty lelu puhdistetaan, kuten myös tilojen päivittäissiivousta on tehostettu merkittävästi. Keskiviikon aukiolo on kokonaisuudessaan jalkautunut Kuoppakankaan liikenneleikkipuistoon Puistokerhon muodossa. Puistokerho kokoontuu jokaisena keskiviikkona klo 9.30-11.30 aina heinäkuun loppuun saakka. Varkauden Perheentalo on mukana jokaisella kerralla vaihtuvien yhteistyökumppaneiden kanssa.

Koronatilanteen vuoksi niin Perheentalolla kuin Puistokerhoissa noudatetaan vallitsevia ohjeistuksia. Kädet pestään Perheentalolle tullessa, aina wc-käyntien ja ruokailujen yhteydessä sekä riittävästi aina tarpeen mukaan leikkien lomassa. Puistokerhossa ei ole käytettävissä vesipistettä eikä wc-tiloja, joten kädet on syytä pestä huolella kotona ennen ja jälkeen kerhon. Puistokerhon hiekkalelut ovat käytettävissä, mutta omat lelut ovat suositeltavat. Omia eväitä voi syödä niin Perheentalolla kuin puistossakin. Puistoon varaamme mukaan mehua, mutta kahvitarjoilua ei tänä vuonna ole. Sen sijaan talolla keittelemme kahvia tuttuun tapaan. Etäperheentalo hieman hiljenee, mutta ei täysin vaikene. Keskiviikkoiltapäivisin klo 14-15 kokoonnumme etäkerhoon aikuisten kesken, sekä torstaina ennen ovien avautumista klo 9.30-10.00 on vuorossa Pikkuväen oma kerho.

Miltä Perheentalo näytti ensimmäisenä viikkona? Kävijät lähtivät liikkeelle rauhallisesti ja Perheentalolla mahtui leikkimään väljästi. Oli liikuttavan ihanaa nähdä, kuinka Perheentalo heräsi jälleen eloon pienten leikkijöiden otettua tilan haltuun samalla tarmolla, kuin näitä suljettuja kuukausia ei olisi välissä ollutkaan. Meidän silmissämme toki nämä pienet leikkijät olivat kasvaneet aivan hurjasti. Voimme yhteen ääneen todeta sen, että Perheentalo ei ole kuin seiniä ilman lapsia ja perheitä. Te ihmiset, kaiken ikäiset ja kokoiset, olette Perheentalon sielu, henki ja elämä!

Puistokerho ja upea ilma sai perheet liikkeelle ja kerhopäivä olikin mitä mahtavin. Mukana oli Vauhti!-hanke puistobingoineen ja perhepeleineen sekä tietenkin esittelemässä hankkeen toimintaa erityistä tukea tarvitsevien lasten ja lapsiperheiden harrastustoiminnan ja vapaa-ajan vauhdittamiseksi. Vauhti! -hankkeesta voit lukea lisää hankkeen omilta sivustoilta; https://www.tatury.fi/vauhti-hanke/.

Lomakausi on käsillä ja poikkeuksellisesta tilanteesta huolimatta toivotamme erityisen mukavaa ja uusien muistojen täyteistä kesää! Varkauden Perheentalo on avoinna läpi kesän alla olevien kesäaukiolojen mukaisesti.

Nähdään Perheentalolla!