Kun tarkastelen kulunutta kesää ja syksyä, huomaan viimeiset neljä kuukautta hujahtaneen neljässä viikossa. Touko-kesäkuussa pohdittiin syksyllä avattavan Perheentalon toimintoja yhdessä yhteistyötoimijoiden kanssa. Lokakuu tuntui kovin kaukaiselta. Olimme Perheentalon toisen työntekijän kanssa iloisia saadessamme hyvissä ajoin syksyn kerhojen toimijaverkoston kasaan ja toteuttamaan meidän kanssamme Perheentalon kerhoja. Kesän kuluessa ja Perheentalon avaamisen päivän lähestyessä, luonnollisesti myös työn kiire alkoi lisääntymään. Jossain vaiheessa mietimme, että olemme unohtaneet meidän toimijaverkoston yhteydenpidon kokonaan, kehtaammeko enää pyytääkään apuja.

Pelko oli turha. Juuri pahimman kiireen keskellä, saimmekin valtavasti yhteydenottoja eri yhteistyötoimijoilta – ”Tarvitsetteko apua?” ”Me voisimme hoitaa teidän puolestanne tämän.” ”Sopiiko, jos tuomme teille näitä tarvikkeita?”

Luottamus tekemäämme työtä kohtaan, jota ei edes vielä ollut päästy oikeastaan aloittamaankaan, häkellytti. Koimme, että nyt todellakin tehdään Perheentaloa Varkauteen yhdessä. Kaikilla toimijoilla on ollut sama selkeä visio Varkauden Perheentalon tarkoituksesta. Perheentalo on useamman toimijan verkostomaisesti toteutettava yhteisötalo, joka toimii perheitä tukevien toimintojen sateenvarjona ja varhaisen tuen mallilla. Monipuolisilla toiminnoilla edistetään lapsiperheiden arjen sujumista ja vanhempien jaksamista sekä perheiden kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Nyt Varkauden Perheentalo on ollut auki kuukauden. Viime viikolla vietimme yhteistä avajaisjuhlaa yli kolmensadan vieraan voimin. Tätäkään tapahtumaa emme olisi pystyneet tekemään yksin. Tapahtuman mahdollisti meidän vapaaehtoisten toimijoiden verkosto. Emme voi kylliksi kiittää niin yksityisiä vapaaehtoisia kuin mukana olleita varkautelaisia yhdistyksiä ja oppilaitoksia. Saimme yhdessä aikaan todella mukavan juhlahetken.

Tuloksellinen kumppanuus rakentuu erilaisten toimijoiden yhteistyöstä. Siinä hyödynnetään molempien asiantuntijuutta. Kiitos ja tunnustuksen antaminen ovat tärkeitä luottamuksen rakentamisessa ja arvostuksen osoittamisessa. Parhaimmillaan yhteistyö vahvistaa myös molempien yhteistyön osapuolten omaa toimintaa.

Varkauden Perheentalossa työtä tehdään yhdessä lapsiperheiden hyväksi. Osallisuus merkitsee mukanaoloa, vaikuttamista sekä huolenpitoa ja yhteisesti rakennetusta hyvinvoinnista osalliseksi pääsemistä.

Tämä kirjoitus on julkaistu myös Varkauden kaupungin ”Perheiden puolella” blogisarjassa. (https://www.varkaus.fi/blogit/perheiden-puolella)

Kirjoittaja: Johanna Rastas

Koordinaattori-ohjaaja Varkauden Perheentalolla