Kaksi kotia ja Turvakamu -sovellukset

Kaksi kotia

Ensi- ja turvakotien liiton uusi sovellus tarjoaa työkalut arjen hallintaan, kun lapsen elämä jakautuu kahteen kotiin. Eronneen perheet tarvitsevat apua ja tukea uuden elämän hallintaan ja uusi sovellus helpottaa asioista sopimista ja vanhempien yhteistyötä. Vuosittain noin 30 000 lasta koskettaa vanhempien ero.

Lue lisää: Kaksi kotia

Turvakamu

Sovellus tarjoaa tietoa, läsnäoloa ja turvaa omassa kännykässä. Ammattilainen saa Turvakamusta välineen auttaa, kun perheessä on turvattomuutta, pelkoa tai väkivaltaa.

Lue lisää: Nettiturvakoti/turvakamu

Seurustelun ei kuulu satuttaa

Tärkeää on muistaa, että väkivallasta on mahdollista selviytyä. Merkittävä asia selviytymisessä on asiasta puhuminen ja sen ymmärtäminen, että on kokenut väkivaltaa ja niin ei pitäisi olla.

Seurustelusuhteessa kuka vain voi kokea väkivaltaa. Turvalliset aikuiset ja luottamuksellinen suhde nuoreen antavat rohkeutta tuoda esiin vaikeita asioita. Seurusteluväkivallasta puhuminen on ensimmäinen askel kohti turvallisuutta. Voimme ehkäistä väkivaltaa tarjoamalla oikea-aikaista ja oikeanlaista tietoa, keskustelemalla seurustelun pelisäännöistä ja kannustamalla nuoria avun piiriin. Jokaisella nuorella tulisi olla oikeus nauttia nuoruudesta ja seurustelun tuomista iloisista ja hyvinvointia lisäävistä puolista ilman pelkoa väkivallasta. Lue koko teksi -> Ensi- ja turvakotien liitto

Lue lisää Seurustelun ei kuulu satuttaa! -selvityksestä

Chateissä voit keskustella kahden kesken väkivaltatyön ammattilaisten kanssa: kysyä heiltä esimerkiksi perhe- ja lähisuhdeväkivallasta, omasta tilanteestasi, avun saamisesta tai läheistesi tilanteesta. Autamme väkivallan kaikkia osapuolia, väkivallan kokijoita ja tekijöitä, väkivallalle altistuneita sekä huolestuneita läheisiä. Lue lisää.

www.nettiturvakoti.fi

AATOS

Aatos- miesten vertaistuki ryhmä on suljettu ryhmä. Ryhmä on tarkoitettu miehille, jotka haluavat päästä eroon väkivaltaisesta käytöksestä, lisätä turvallisuutta lähisuhteissaan. Ryhmässä keskustellaan mm. väkivallan seurauksista, väkivallan muodoista sekä myös miehiin kohdistuvasta väkivallasta.

Ryhmän tavoitteena on keskustelun ja toiminnan avulla saada tukea haasteelliseen elämäntilanteeseen.
Ryhmä alkaa maaliskuussa 2020 ja kokoontuu viisi kertaa.

Keskustelun ohjaajina toimivatväkivaltatyöntekijä Niina Suvanto sekä kokemusasiantuntija Kimmo Puhakainen.

Naisten vertaistuki ryhmä alkaa elo-syyskuussa 2020.

Lisätietoja:
Niina Suvanto
jussityo@ek-perhetyo.fi

Kiitos kaikille lahjoittajille!

Olette mukana tukemassa vaikeissa elämäntilanteissa eläviä lapsiperheitä.

Ihanaa ja lämmintä joulua!❤

Valoa, ei väkivaltaa 2019

Suomen kansallinen väkivaltaobservatorio järjestää joka syksy Valoa, ei väkivaltaa -kampanjan, jossa puolustetaan naisten ihmisoikeuksia, ruumiillista koskemattomuutta ja oikeutta väkivallattomaan elämään. Kampanja huipentuu YK:n naisiin kohdistuvan väkivallan vastaisena päivänä 25.11.

Osallistuimme kampanjaan Isokristiinassa yhteistyössä Sosionomiopiskelijoiden, Eksoten, RISE:n sekä Lappeenrannan mielenterveysseuran kanssa. Jaoimme kampanja materiaalia ja Etelä-Karjalan alueen tukipalvelujen esitteitä. Kaupungintalon edustalla sytytimme kynttilöitä naisiin kohdistueen lähisuhdeväkivallan uhreille ja väkivaltaa vastaan.

Käy lukemassa aiheeseen liittyvä blogi kirjoitus, jossa on mukana Saimaan ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijat Sini ja Heidi.

Käy lukemassa myös mielipidekirjoitus lähisuhdeväkivallan vaikutuksista:
Jokaisella on oikeus hakea apua

Lämmin kiitos järjestäjille ja osallistujille koskettavista kohtaamisista, kiitos myös sinulle, joka toit kynttilän  ❤

OLKA® – toiminta Eksotessa

Yhdistykset ja muut yleishyödylliset toimijat pitävät sairaalalla teemapäiviä. Niistä löydät paljon tietoa toiminnasta ja voit tavata yhdistyksen työntekijöitä ja vapaaehtoisia. ​

Tervetuloa tapaamaan Etelä-Karjalan perhetyön kehittämisyhdistyksen väkeä keskussairaalan pää-aulaan. Paikalla väkivaltatyöntekijä ja ero lapsiperheessä työntekijä.

Keskiviikkona 13.11.2019 ja torstaina 5.12.2019
klo 10.30-14.30 👋

Lasten eroryhmä

Lasten erovertaisryhmä  on tarkoitettu 7-10-vuotiaille lapsille
Tietoa lasten erovertaisryhmästä alla olevasta linkistä.

LASTEN RYHMÄ

Vanhemman neuvo®

-vertaistukiryhmä auttaa vanhemmuudessa eron jälkeen-

Vanhempien ero muuttaa lapsiperheen elämää. Eron jälkeen vanhempien on pohdittava monia lapsen

elämän asioita uudesta näkökulmasta ja rakennettava toimivia käytäntöjä arkeen. Vanhemman neuvo on ryhmä eronneille ja eropäätöksen tehneille vanhemmille. Ryhmässä jaetaan kokemuksia eron jälkeisestä vanhemmuudesta ja sen haasteista sekä etsitään uusia toimintatapoja. Vain toinen vanhemmista voi osallistua ryhmään.

Ryhmä kokoontuu Etelä-Karjalan perhetyön kehittämisyhdistyksen tiloissa, Kirkkokatu 6. Ryhmä kokoontuu kahdeksan kertaa. Ryhmä alkaa kun ryhmässä on riittävästi osallistujia.

Ryhmänohjaajat tapaavat osallistujat ennen ryhmän alkua. Alkutapaamisessa ohjaajat kertovat ryhmän sisällöistä  ja samalla on mahdollisuus kertoa omasta elämäntilanteesta. Osallistuminen alkutapaamiseen ei vielä velvoita osallistumaan ryhmään.

Ryhmän ohjaajina toimivat ero lapsiperheessä työn ohjaajat Etelä-Karjalan perhetyön kehittämisyhdistyksestä.

Tiedustelut ja ilmoittautumiset ryhmään:
eeva-hanke@ek-perhetyo.fi

Tunsin tarvitsevani tukea vanhempana toimimiseen ja lasten edun kirkkaana mielessä pitämiseen. ”

Ryhmätyöskentely on auttanut minua suuresti. Arki näyttää nyt jopa valoisalta.”

Vanhemman neuvo-ohjaajat ovat käyneet Ensi- ja turvakotien liiton Vanhemman neuvo-ohjaajakoulutuksen.

Etelä-Karjalan perhetyön kehittämisyhdistys ry
Seuraa meitä Facebookissa !

Toimimme osoitteessa Kirkkokatu 6,
53100 Lappeenranta. Tervetuloa!