Saaga
 – Naisten vertaistukiryhmä väkivallan kokijoille

Olet tervetullut ryhmään,
oli parisuhteessa kokemasi väkivallan muoto sitten
fyysistä, henkistä, seksuaalista, digitaalista
tai useampaa näistä.

Vertaistukiryhmä on
              suljettu ryhmä ja voit jakaa luottamuksellisesti ajatuksiasi ja
kokemuksiasi saman kokeneiden kanssa.

Ryhmän tavoitteena on
keskustelun ja toiminnallisten menetelmien
avulla tukea haasteellisessa elämäntilanteessa,
lisätä turvallisuutta lähisuhteissa sekä pohtia voimaannuttavia
askareita arkeen.

Ryhmä alkaa marraskuussa 2021
ja kokoontuu viisi kertaa kerran kuussa Lappeenrannassa.
Keskustelun ohjaajina toimivat

väkivaltatyöntekijä Niina Suvanto
sekä naisvertaisohjaaja.

Sitovat ilmoittautumiset 12.11.2021 mennessä.

Lisätietoja aikatauluista ja ilmoittautumiset:

Niina Suvanto, väkivaltatyö
Etelä-Karjalan perhetyön kehittämisyhdistys ry,
puh. 040 765 4953 tai niina.suvanto@ek-perhetyo.fi

VAUVANPÄIVÄ 24.9.2021

Oletko innokas neuloja –nyt on mahdollisuus auttaa ja tuottaa iloa vauvoille, keräämme uusia neulottuja sukkia noin puolivuotiaille vauvoille.

Lahjoitamme sukat vauvaviikon 38 (20.-26.9.2021) aikana noin puolivuotiaille vauvoille. Sukkien lisäksi vauvat saavat pienen tuotepaketin.

Kaikkien sukkien lahjoittajien kesken arvomme syksyisen tuotepaketin.

Lisätietoja; Päiväryhmä PirpanaTitta Hämäläinen 040 776 7549Leena Marttinen 040 776 7548

ILO NEULOA-SUKKIAVAUVOILLLE

vauvasukat 2021

”Onko kaikki hyvin” on äärimmäisen tärkeä kysymys esittää aika ajoin. Kysymys on hyvä kaikenlaisissa tilanteissa, mutta väkivallan uhrin se voi pelastaa.

Luotetulla ystävällä tai läheisellä on suuri merkitys perheväkivallasta selviämisessä. Kun joku uskaltaa kysyä mitä oikeasti kuuluu, myös todenmukainen vastaaminen on mahdollista.

Ensi- ja turvakotien liitto auttaa, jotta jokainen olisi turvassa.

www.jokainenonturvassa.fi

Vanhemman neuvo®-vertaisryhmä

-vertaistukiryhmä auttaa vanhemmuudessa eron jälkeen

Vanhempien ero muuttaa lapsiperheen elämää. Eron jälkeen vanhempien on pohdittava monia lapsen elämän asioita uudesta näkökulmasta ja rakennettava toimivia käytäntöjä arkeen. Vanhemman neuvo on ryhmä eronneille ja eropäätöksen tehneille vanhemmille. Ryhmässä jaetaan kokemuksia eron jälkeisestä vanhemmuudesta ja sen haasteista sekä etsitään uusia toimintatapoja. Vain toinen vanhemmista voi osallistua ryhmään. Ryhmän vetäjinä toimivat Ero lapsiperheessä -työn ohjaajat Etelä-Karjalan perhetyön kehittämisyhdistyksestä. Ohjaajat ovat käyneet Ensi- ja turvakotien liiton Vanhemman neuvo-ohjaajakoulutuksen.

Ryhmä kokoontuu verkossa Microsoft Teams -kokouksena  kahdeksan kertaa.

Seuraava ryhmä alkaa 15.4. 2021. Tervetuloa mukaan!

Tiedustelut ja ilmoittautumiset ryhmään

29.3.2021 mennessä:

Eeva Pelli-Cyprian 044 722 3007 ja Mari Piira 044 722 3005

eeva.pelli-cyprian@ek-perhetyo.fi

mari.piira@ek-perhetyo.fi

Vanhemman neuvo -ryhmä verkossa 2021 esite

Etelä-Karjalan perhetyön kehittämisyhdistyksen asiakastapaamiset jatkuu myös vuonna 2021 koronaohjeistukset huomioiden ja lisäksi chatkeskustelut jatkuu päivitetyillä aukioloajoilla. Viime vuonna yli 5000 asiakasta haki keskusteluapua valtakunnallisesta Ensi-ja turvakoti liiton koordinoimista chateista.  Tule juttelemaan arkipäivisin klo.12.00-18.00, lauantaisin klo.14.00-17.00.  Älä jää yksin.

Valoa ei väkivaltaa 2020

YK:n naisiin kohdistuvan väkivallan vastainen päivä 25.11.

Vuoden 2020 Valoa, ei väkivaltaa -kampanjan

teema on naisiin kohdistuva vihapuhe.

Lappeenrannassa 25.11.2020 klo. 16.00-18.00

kaupungintalon torin edustalle voi tuoda kynttilän väkivaltaan menehtyneiden naisten muistolle. Kaupungintalo valaistaan kampanjan kunniaksi.

Lisätiedot:

Etelä-Karjalan perhetyön kehittämisyhdistys ry/ väkivaltatyö

niina.suvanto@ek-perhetyo.fi

Suomen kansallinen väkivaltaobservatorio järjestää

Valoa, ei väkivalta -webinaarin naisiin kohdistuvasta vihapuheesta 25.11. klo 17-18.30.

Ilmoittumisohjeet: https://vakivaltaobservatorio.fi/

Kysely lapsiperheille koronakriisin vaikutuksista

Ensi- ja turvakotien liitto selvittää koronakriisin vaikutuksia lapsiperheisiin. Verkkokyselyllä  selvitetään koronan aiheuttamia ongelmia ja niistä selviytymistä. Haluamme myös tietää mistä ja millaista tukea perheet ovat saaneet vaikeuksiin ja sen, jos perheet ovat jääneet ilman apua.

Kysely on suunnattu kaikille lapsiperheille, joissa on alaikäisiä lapsia. Vastaamalla autat meitä vaikuttamaan päättäjiin, jotta koronan aiheuttamia ongelmia tunnistetaan, lievennetään ja ratkaistaan paremmin. Vastaaminen vie aikaa vain 3-5 minuuttia.

Kyselyn linkki: https://my.surveypal.com/Kysely-korona-tilanteen-aiheuttamista-ongelmista-lapsiperheissa

Kaksi kotia ja Turvakamu -sovellukset

Kaksi kotia

Ensi- ja turvakotien liiton uusi sovellus tarjoaa työkalut arjen hallintaan, kun lapsen elämä jakautuu kahteen kotiin. Eronneen perheet tarvitsevat apua ja tukea uuden elämän hallintaan ja uusi sovellus helpottaa asioista sopimista ja vanhempien yhteistyötä. Vuosittain noin 30 000 lasta koskettaa vanhempien ero.

Lue lisää: Kaksi kotia

Turvakamu

Sovellus tarjoaa tietoa, läsnäoloa ja turvaa omassa kännykässä. Ammattilainen saa Turvakamusta välineen auttaa, kun perheessä on turvattomuutta, pelkoa tai väkivaltaa.

Lue lisää: Nettiturvakoti/turvakamu

Seurustelun ei kuulu satuttaa

Tärkeää on muistaa, että väkivallasta on mahdollista selviytyä. Merkittävä asia selviytymisessä on asiasta puhuminen ja sen ymmärtäminen, että on kokenut väkivaltaa ja niin ei pitäisi olla.

Seurustelusuhteessa kuka vain voi kokea väkivaltaa. Turvalliset aikuiset ja luottamuksellinen suhde nuoreen antavat rohkeutta tuoda esiin vaikeita asioita. Seurusteluväkivallasta puhuminen on ensimmäinen askel kohti turvallisuutta. Voimme ehkäistä väkivaltaa tarjoamalla oikea-aikaista ja oikeanlaista tietoa, keskustelemalla seurustelun pelisäännöistä ja kannustamalla nuoria avun piiriin. Jokaisella nuorella tulisi olla oikeus nauttia nuoruudesta ja seurustelun tuomista iloisista ja hyvinvointia lisäävistä puolista ilman pelkoa väkivallasta. Lue koko teksi -> Ensi- ja turvakotien liitto

Lue lisää Seurustelun ei kuulu satuttaa! -selvityksestä

Chateissä voit keskustella kahden kesken väkivaltatyön ammattilaisten kanssa: kysyä heiltä esimerkiksi perhe- ja lähisuhdeväkivallasta, omasta tilanteestasi, avun saamisesta tai läheistesi tilanteesta. Autamme väkivallan kaikkia osapuolia, väkivallan kokijoita ja tekijöitä, väkivallalle altistuneita sekä huolestuneita läheisiä. Lue lisää.

www.nettiturvakoti.fi

AATOS

Aatos- miesten vertaistuki ryhmä on suljettu ryhmä. Ryhmä on tarkoitettu miehille, jotka haluavat päästä eroon väkivaltaisesta käytöksestä, lisätä turvallisuutta lähisuhteissaan. Ryhmässä keskustellaan mm. väkivallan seurauksista, väkivallan muodoista sekä myös miehiin kohdistuvasta väkivallasta.

Ryhmän tavoitteena on keskustelun ja toiminnan avulla saada tukea haasteelliseen elämäntilanteeseen.
Ryhmä alkaa maaliskuussa 2020 ja kokoontuu viisi kertaa.

Keskustelun ohjaajina toimivatväkivaltatyöntekijä Niina Suvanto sekä kokemusasiantuntija Kimmo Puhakainen.

Naisten vertaistuki ryhmä alkaa elo-syyskuussa 2020.

Lisätietoja:
Niina Suvanto
jussityo@ek-perhetyo.fi

Lasten eroryhmä

Lasten erovertaisryhmä  on tarkoitettu 7-10-vuotiaille lapsille
Tietoa lasten erovertaisryhmästä alla olevasta linkistä.

LASTEN RYHMÄ ESITE

Kiitos kaikille lahjoittajille!

Olette mukana tukemassa vaikeissa elämäntilanteissa eläviä lapsiperheitä.

Ihanaa ja lämmintä joulua!❤

Valoa, ei väkivaltaa 2019

Suomen kansallinen väkivaltaobservatorio järjestää joka syksy Valoa, ei väkivaltaa -kampanjan, jossa puolustetaan naisten ihmisoikeuksia, ruumiillista koskemattomuutta ja oikeutta väkivallattomaan elämään. Kampanja huipentuu YK:n naisiin kohdistuvan väkivallan vastaisena päivänä 25.11.

Osallistuimme kampanjaan Isokristiinassa yhteistyössä Sosionomiopiskelijoiden, Eksoten, RISE:n sekä Lappeenrannan mielenterveysseuran kanssa. Jaoimme kampanja materiaalia ja Etelä-Karjalan alueen tukipalvelujen esitteitä. Kaupungintalon edustalla sytytimme kynttilöitä naisiin kohdistueen lähisuhdeväkivallan uhreille ja väkivaltaa vastaan.

Käy lukemassa aiheeseen liittyvä blogi kirjoitus, jossa on mukana Saimaan ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijat Sini ja Heidi.

Käy lukemassa myös mielipidekirjoitus lähisuhdeväkivallan vaikutuksista:
Jokaisella on oikeus hakea apua

Lämmin kiitos järjestäjille ja osallistujille koskettavista kohtaamisista, kiitos myös sinulle, joka toit kynttilän  ❤

Etelä-Karjalan perhetyön kehittämisyhdistys ry
Seuraa meitä Facebookissa !

Toimimme osoitteessa Kirkkokatu 6,
53100 Lappeenranta. Tervetuloa!