Varkauden Perheentalon vuosi 2020 alkoi toiveikkaasti ja hiihtolomaviikolla maaliskuun alussa iloitsimme satojen kävijöiden kanssa yhteisistä hetkistä – leikeistä ja touhuista. Vähänpä siinä hetkessä tiedettiin mitä heti seuraava viikko toikaan tullessaan. Harmiksemme, mutta ymmärtäen, Varkauden Perheentalon fyysiset tilat jouduttiin sulkemaan poikkeusolosuhteiden vuoksi toistaiseksi. Hetken, mutta vain hetken, pohdimme kuinka jatkamme toimintaamme, jonka ydintä on toisten ihmisten kohtaaminen.

Vaikka emme voi fyysisesti tavata toisiamme, emme anna henkisen yhteisöllisyyden ja yhteyden olla tavoittamattomissa. Tuotamme lasten iloksi erilaista katsottavaa ja tekemistä verkon kautta ja jaamme ne Lapsen Kengissä yhdistyksen nettisivuilla sekä Perheentalon facebookissa. Julkaisemme joka maanantai viikkohaasteen, jossa mietimme yhteistä tekemistä koko perheelle. Esimerkiksi Kevätbongausbingossa tarkastellaan kevään merkkejä. Ja perjantaisin Perheentalon Postilaatikossa päästään katsomaan millaisia taideteoksia perheiden kotona lapset ovat luoneet. Näistä kevään aikana syntyneistä teoksista kootaan aikanaan Perheentalolle taidenäyttely.

Olemme luoneet Facebookiin Varkauden etäPerheentalo –ryhmän, johon kutsummekin kaikki Perheentalon kävijät, niin uudet kuin ”vanhatkin”. Haluamme näin tarjota lapsiperheille mahdollisuuden osallistua toimintaamme etäPerheentalon muodossa. Suljetussa ryhmässämme voimme vaihtaa kuulumisia ja jakaa arjen iloja ja taakkoja. Aloitamme maaliskuun viimeisellä viikolla viikoittaiset etäkerhot, tiistain Babytreffit sekä torstain Perhekerho. Kerhot kokoontuvat vuorovaikutuksellisessa livetilassa klo 14-15. Kutsulinkki kuhunkin kokoontumiseen jaetaan etäPerheentalon ryhmässä tai pyydetään sitä Perheentalon työntekijöiltä esimerkiksi messengerin kautta.

Ethän jää yksin ajatustesi kanssa?

Muistathan, että huolten, ahdistusten ja turhaumien kanssa ei pidä jäädä yksin. Avun ja tuen hakeminen ajoissa auttaa sekä itseä että koko perhettä jaksamaan paremmin. Me Varkauden Perheentalon tutut työntekijät olemme puhelimitse tavoitettavissa joka päivä klo 10-14. Voit soitella tai viestitellä kuulumisia tai ihan muuten vain. Meidät tavoittaa myös Varkauden Perheentalon messengerissä.

Olemme koonneet erilaisia lapsiperheille ja nuorille suunnattuja yhteydenottokanavia arjen tueksi.

Varkauden kaupungin apua ja tukea arkeen  palvelun kautta voit saada apua apteekki- ja kauppa-asioihin liittyen tai, jos sinulla on taloudellisia haasteita hankkia itselle ja perheelle ruokaa ja lääkkeitä. Puhelinpalvelu toimii arkisin kello 8-15 ja puheluihin vastaavat sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset.

Pyydä Apua-nappi on helppo lapsiperheiden sähköisen asioinnin kanava. Palvelu on käytössä kaikkialla ja kaikkiin vuorokauden aikoihin, siihen vastataan 2 arkipäivän kuluessa myös Korona-aikaan. Avun pyynnöt ja yhteydenotot voivat koskea perhettä itseään, ystävää tai naapuria tai vaikka isovanhempia.

Ensi- ja turvakotien liitto Apua Verkossa verkkopalvelujen chateissa saat apua moneen elämäntilanteeseen: väkivaltaan, lapsiperheen erotilanteessa, vauvan unipulmiin ja muihin vauvaperheen haasteisiin tai, kun päihteet aiheuttavat huolta. Kaikki chatit ovat auki klo 10-15 sekä maanantaina ja keskiviikkona klo 17-19.

MLL Chat päivystää ma, ti ja pe klo 10-13 ja to klo 17-20. Voit kuitenkin kirjoittaa kirjeen Vanhempainnetin nettikirjepalvelussa. Saat vastauksen kirjeeseesi noin viikon sisällä. Voit varata myös ajan chatiin.

MLL Nuorisoneuvolan Chat on paikka, jossa voit keskustella mistä tahansa 12-18 -vuotiaaseen nuoreesi liittyvästä asiasta nimettömästi itselle sopivana ajankohtana. Kanssasi keskustelee vaitiolovelvollinen MLL:n työntekijä. Sinulla on mahdollisuus tarvittaessa sopia useampi tapaaminen saman työntekijän kanssa. Myös tapaamiset yhdessä nuoren ja/tai toisen huoltajan kanssa ovat mahdollisia.

Yhden Vanhemman Perheiden Liiton Olkkarichatit keskittyvät erilaisiin yhden vanhemman perheitä koskettaviin teemoihin kuten eroon, vanhemmuuteen, lapsen ja nuoren näkökulmiin erossa sekä omaan jaksamiseen (esim. stressiin). Chatteja järjestetään viikottain pääasiassa torstai-iltaisin ja näitä ohjaavat liiton työntekijät.

Väestöliitto Hyvä kysymys on uusi verkkopalvelu, joka tukee ja kannustaa ihmisiä löytämään ratkaisun mieltä askarruttaviin elämäntilanteisiin. Palvelu on tarkoitettu kaikille ja teemoja löytyy hyvin laajasti esim. vanhemmuus, parisuhde, kriisit.

Muistuttaen Lapsen Kengissä yhdistyksen sloganista – yhdessä lapsiperheiden hyväksi! lähetän keväisiä ja voimaannuttavia auringonsäteitä jokaiseen kotiin.

Johanna Rastas
koordinaattori-ohjaaja