Chat -keskusteluissa saat apua moneen elämäntilanteeseen: väkivaltaan, lapsiperheen erotilanteessa, vauvan unipulmiin tai, kun päihteet aiheuttavat huolta.

Verkkoauttajina toimivat ammattilaiset Ensi- ja turvakotien liitosta ja liiton jäsenyhdistyksistä sekä koulutetut vapaaehtoiset. Chatit löydät teemasivuston lisäksi chat-ikkunasta, sivun oikeasta alalaidasta.

Keskustele väkivaltatyön ammattilaisten kanssa: voit kysyä heiltä esimerkiksi perhe- ja lähisuhdeväkivallasta, omasta tilanteestasi, avun saamisesta tai läheistesi tilanteesta. Autamme väkivallan kaikkia osapuolia, väkivallan kokijoita ja tekijöitä, väkivallalle altistuneita sekä huolestuneita läheisiä.

Tule mukaan: Nettiturvakoti.fi

Keskustele ammattilaisten kanssa: voit kysyä  esimerkiksi päihteiden käytön vaikutuksesta raskauteen tai vauvaan, omasta tilanteestasi tai avun saamisesta. Autamme kaikkia perheenjäseniä odotusaikana, vauvan jo synnyttyä sekä huolestuneita omaisia. Voit keskustella nimettömänkin, oli huolesi pieni tai suuri.

Kahdenvälisissä chateissä voit pohtia omaan tai lastesi tilannetta, kysyä eroon liittyvistä palveluista ja avun saamisesta. Keskustelussa voi jakaa huolia tai pulmia perheen tilanteeseen ja lasten hyvinvointiin liittyen tai kysyä eroamisen käytäntöihin liittyvistä asioista. Auttajina eroauttamisen ammatilaiset.

apuaeroon.fi

Juttele vauvatyön ammattilaisten kanssa kahdenkesken vauvasi nukkumisesta sekä unirytmistä päivällä ja yöllä. Unineuvonnan ammattilaiselta saat neuvoja perheesi tilanteeseen.

www.vauvaitkee.fi

Ryhmächatissä voit keskustella vauvan uneen, rytmiin, valvottuihin öihin tai unenpuutteeseen liittyvistä kysymyksistä.  Ryhmächatissä saat vertaistukea ja arjen selviytymisvinkkejä samaa kokeneilta ja voit kysyä unineuvonnan ammattilaisilta sinua mietityttävistä teemoista. Vertaiskeskustelu tapahtuu nimimerkillä ja mukana juttelemassa ovat mukana myös Baby blues -työntekijämme, joilla on vankka kokemus vauvaperheiden unineuvonnasta.

Kevään 2018 unichat torstaisin:

1.2. klo 9-10.30, 15.2. klo 11.30-13
1.3. klo 17.30-19, 15.3. klo 12-13.30, 29.3. klo 13-14.30
12.4. klo 13-14.30, 26.4. klo 13-14.30
17.5. klo 12-13.30, 31.5. klo 13-14.30
14.6. klo 17.30-19

Tule Unichattiin: vauvaitkee.fi

Päihteitä käyttäville äideille käynnistyy netissä toimiva keskusteluryhmä, jonka tavoitteena on auttaa äitejä vähentämään tai lopettamaan  päihteiden käyttö. Äitien nimettömässä nettiryhmässä jaetaan kokemuksia ja saadaan vertaistukea samassa elämäntilanteessa olevilta siitä, millaista on olla äiti tai odottava äiti, jolla on ongelmia alkoholin, huumeiden tai lääkkeiden käytön kanssa.

Ryhmä järjestetään kahdesti vuodessa ja yksi ryhmä kokoontuu noin kolmen kuukauden ajan. Seuraava ryhmä alkaa syyskuussa 2018.

Päihteisiin erikoistuneet työntekijät löydät verkosta

Löydät nyt vauvatyöhön ja päihdekuntoutukseen erikoistuneet työntekijät helposti. Ota yhteyttä, jos odotat/ odotatte vauvaa tai elät pienen lapsen kanssa ja sinua mietityttää

• oma/ puolison tai läheisen päihteidenkäyttö?
  • omassa lapsuuden perheessäsi ollut päihteidenkäyttö?
  • miten olet viettänyt vapaa-aikaasi ennen vanhemmaksi tuloa?

Tavoitat meidät nimettömästi sähköpostilla, tekstaamalla, WhatsAppilla tai soittamalla. Viestiä voit laittaa milloin vain, luemme ja vastaamme arkisin, 1-3 päivän sisällä. Tietoa Pidä kiinni -hoitopaikoista.

Eija Takala
p. 044 726 0786, eija.takala@helsinginensikoti.fi

Miia Ehrman
p. 044 726 0765,  miia.ehrman@helsinginensikoti.fi

Jaana Heimonen
p. 050 412 9094, jaana.heimonen@ksetu.fi
Keski-Suomen ensi- ja turvakoti ry

Maria Hohenthal
p. 044 359 3378, maria.hohenthal@kokkolanensijaturvakoti.fi
Kokkolan ensi- ja turvakoti ry

Katri Pahkala
p. 044 775 0041, katri.pahkala@kokkolanensijaturvakoti.fi
Kokkolan ensi- ja turvakoti ry

Anne Bäck
p. 044 369 7215, anne.back@kuopionensikoti.fi
Kuopion ensikotiyhdistys ry, avopalveluyksikkö

Vuokko Ruokolainen
vuokko.ruokolainen@kuopionensikoti.fi
Kuopion ensikotiyhdistys ry, avopalveluyksikkö

Janette Silvan-Soini
p. 050 406 0844, janette.silvan-soini@tuentu.fi
Turun ensi- ja turvakoti ry, avopalveluyksikkö

Sari Lehto
p. 050 379 9700, sari.lehto@tuentu.fi
Turun ensi- ja turvakoti ry, avopalveluyksikkö

Mia Nahkuri
p. 040 630 7688, mia.nahkuri@lapinensijaturvakoti.fi
Lapin ensi- ja turvakoti ry

Kirsikka Keihäri
p. 040 508 8456, kirsikka.keihari@helsinginensikoti.fi

Heerman Maria
p. 044 758 8348maria.heerman@helsinginensikoti.fi

Toimintaa ohjaavat eettiset periaatteet

IP osoitteesi näkyy kanssasi keskustelevalle chat-päivystäjälle, mutta emme näe sen perusteella tietojasi tai yhteystietojasi. Emme kerää IP osoitteita, vaan ne poistetaan palvelimeltamme kuukausittain.

Toimintaamme ohjaa Nuorille suunnatun verkkotyön foorumin eettiset periaatteet

Yhteydenottajan oikeudet ja velvollisuudet

• Yhteydenottajalla on oikeus tietää, minkä ikäisille palvelu on tarkoitettu.
  • Yhteydenottajalla on oikeus tietää, voiko hän ottaa yhteyttä nimettömänä.
  • Yhteydenottajalla on oikeus tietää, missä määrin keskustelu on luottamuksellista.
  • Yhteydenottajalla on oikeus luotettavaan, turvalliseen ja oikeudenmukaiseen palveluun.
  • Yhteydenottaja ohjataan tarvittaessa muiden palveluiden piiriin.
  • Yhteydenottajalla on oikeus saada tietoa palvelusta ja sen järjestäjästä, tietosuojasta ja tietojen käsittelystä sekä antaa palautetta palvelusta.
  • Yhteydenottajalla on velvollisuus noudattaa palveluiden sääntöjä.

Verkossa toimivan ohjaajan oikeudet ja velvollisuudet

• Ohjaaja on vapaaehtoinen tai palkattu työntekijä.
  • Ohjaajalla on oikeus saada tehtäväänsä koulutusta ja säännöllistä ohjausta.
  • Ohjaajalla on oikeus tietää, voiko hän pysyä palvelussa nimettömänä.
  • Ohjaajalla on oikeus olla suostumatta epäasialliseen kohteluun.
  • Ohjaajalla on velvollisuus puuttua sääntöjen vastaiseen käyttäytymiseen.
  • Ohjaaja on palvelussa sitoutunut toimimaan taustaorganisaationsa toimintaperiaatteiden ja arvojen mukaisesti.
  • Ohjaajalla on oikeus luopua vaitiolovelvollisuudesta, mikäli tulee ilmi suunnitteilla oleva tai jo tapahtunut vakava rikosasia tai lastensuojelullinen huoli. Luopuessaan vaitiolovelvollisuudesta ohjaajan on ilmoitettava siitä yhteydenottajalle mahdollisuuksien mukaan.
  • Ohjaaja on keskustelussa yhteydenottajaa varten.
  • Ohjaaja ei käsittele keskustelussa omia ongelmiaan.
  • Ohjaajan antama ohjaus on asianmukaista ja luotettavaa. Yhteydenottaja ohjataan tarvittaessa muiden palveluiden piiriin.
  • Ohjaaja voi tarjota vaihtoehtoja, mutta ei tee päätöksiä yhteydenottajan puolesta.
  • Ohjaaja ei pidä yhteyttä yhteydenottajiin työajan ulkopuolella.

Eettisten periaatteiden ohella työtämme ohjaa Suomen laki mm. lastensuojelulaki. Palvelumme ovat pääasiassa luottamuksellisia. Joissain tilanteissa Suomen lain velvoittamat ilmoitusvelvollisuudet ohittavat vaitiolovelvollisuuden.

Toimintaamme ohjaa myös puhelin- ja verkkoauttamisen eettiset periaatteet

• Anonyymiys: Keskustelut käydään pääasiallisesti nimettömänä. Anonyymius koskee sekä yhteydenottajaa että päivystäjää. Palvelun tarjoaja ei selvitä yhteydenottajan henkilöllisyyttä.
  • Yhdenvertaisuus ja yhteydenottajan kunnioitus: Puhelin- ja verkkoauttamisen palvelujen tavoitteena on yhteydenottajan auttaminen. Palveluilla ei ole muita tarkoitusperiä. Päivystäjä kohtaa yhteydenottajan arvostavasti ja ihmisarvoa kunnioittavasti. Päivystäjä kunnioittaa yhteydenottajan itsemääräämisoikeutta ja ratkaisuja.
  • Luottamuksellisuus: Päivystäjät ovat vaitiolovelvollisia. Keskustelut käydään luottamuksellisesti yhteydenottajan ja päivystäjän kesken. Ilmoitusvelvollisuutta vaativissa tilanteissa noudatetaan Suomen lakia.
  • Kiireettömyys: Päivystäjällä on aikaa yhteydenottajalle. Yhteydenottaja ja hänen asiansa ovat keskustelun keskiössä. Yhteydenottaja tulee kuulluksi ja kohdatuksi.
  • Voittoa tavoittelemattomuus: Puhelin- ja verkkoauttaminen on yleishyödyllistä toimintaa, eikä palvelun tarjoaja saa siitä taloudellista hyötyä. Kulut yhteydenottajalle aiheutuvat ainoastaan yhteyden muodostamisesta palveluun.

Liitossa verkkoauttamista kehittää:

Päivi Hietanen