Porin ensi- ja turvakotiyhdistyksessä autetaan vaativissa erotilanteissa. Yhdistys järjestää kysynnän mukaan aikuisille Vanhemman neuvo -ryhmiä, erokahviloita sekä lapsille ja nuorille erovertaisryhmiä.

Ryhmätoiminnan lisäksi yhdistyksestämme on saatavilla yksilökäyntejä erokriisin käsittelemiseksi. Ota yhteyttä kriisi- ja väkivaltatyön avopalveluihin tai varaa vapaa aika sähköisen ajanvarauksen kautta.

Vanhemman neuvo- ryhmä on ammatillisesti ohjattu vertaistukiryhmä eropäätöksen tehneille ja eronneille vanhemmille, joilla on alaikäisiä lapsia. Ryhmän toiminnan lähtökohtana on tarkastella eron jälkeistä vanhemmuutta sekä aikuisen että lapsen näkökulmasta, ohjata keskustelua menneestä nykyhetkeen ja tulevaisuuteen, pohtia toimivia ratkaisuja vanhempien keskinäisiin ongelmiin sekä tarkastella ja kehittää vanhemman omia vuorovaikutustaitoja.

Ryhmään voi osallistua samanaikaisesti 6-8 vanhempaa. Molemmat vanhemmat eivät voi osallistua samaan ryhmään.  Ryhmän ohjaajat haastattelevat osallistujat ennen ryhmän alkamista.

Ryhmän ohjaajat ovat suorittaneet Vanhemman neuvo- menetelmäkoulutuksen. Ryhmä käynnistyy kysynnän mukaan.  Voit kysellä lisää ryhmän toiminnasta yhdistyksen avopalveluista.

Lasten ja nuorten erovertaisryhmätoimintaa järjestetään kysynnän mukaan. Lasten ja nuorten erovertaisryhmässä käsitellään vanhempien eron aiheuttamia tunteita ja ajatuksia ikätasoisesti ammattilaisten ohjauksessa. Ryhmässä lapsi saa tärkeän kokemuksen siitä, että on muitakin vanhempien eron kokeneita lapsia. Ryhmän avulla lasta autetaan myös löytämään voimavaroja itsestään.

Erovertaiskahvila on tarkoitettu aikuisille, jotka ovat eronneet tai pohtivat eroa. Kahvilassa voi keskustella toisten saman elämäntilanteen kokeneiden kanssa eroon, lapsiin ja vanhemmuuteen liittyvistä asioista. Kahvilaan voi osallistua, vaikka vain yhden kerran tai käydä säännöllisesti.

Kahvilan järjestäjinä toimivat itse eron kokeneet tehtävään koulutetut vapaaehtoiset. Kahvila on maksuton ja se järjestetään kerran kuukaudessa. Lisätietoja erovertaiskahvilan kokoontumisajoista ja -paikoista löydät tapahtumakalenterista tai yhdistyksen Facebook-sivuilta.