Miten voi hakeutua turvakotiin?

Turvakotiin voi tulla mihin vuorokauden aikaan tahansa, asuinkunnasta riippumatta. Turvakotiin voi hakeutua joko suoraan tai ottamalla yhteyttä puhelimitse. Turvakoti on maksuton, etkä tarvitse saapumiseen lähetettä.

Chat auttaa nopeasti ja helposti. Klikkaa chattiin sivun alareunasta.

”Jokainen on turvassa!”

Mitä on lähisuhdeväkivalta?

Lähisuhdeväkivalta on väkivaltaa, jonka tekijänä on nykyinen tai entinen puoliso tai kumppani, lapsi tai puolison lapsi, vanhempi tai muu lähisukulainen tai muu läheinen ihminen.  Lähisuhdeväkivalta voi olla:

• fyysistä
  • henkistä
  • seksuaalista
  • taloudellista
  • kaltoinkohtelua
  • laiminlyöntiä
  • kulttuurista tai uskonnollista väkivaltaa

Väkivallan kohteeksi joutuminen ei ole koskaan sinun syytäsi. Väkivaltaan on saatavilla apua.

Kuka voi hakeutua turvakotiin?

Turvakoti on tarkoitettu kaikille lähisuhdeväkivaltaa tai sen uhkaa kokeneille, jotka tarvitsevat apua ja tukea tilanteesta selviämiseen. Turvakoti on tarkoitettu kaikenikäisille ja sukupuolisille ihmisille ja asiakkaaksi voi hakeutua yksin tai lasten kanssa.

Miten voi hakeutua turvakotiin?

Mitä mukaan turvakotiin?

Mikäli pääset lähtemään turvakotiin rauhassa niin pakkaa mukaasi henkilökohtaiset lääkkeesi, henkilöllisyystodistuksesi, pankkitunnuksesi, avaimesi, lompakkosi, puhelimesi, laturisi sekä vaihtovaatteita ja hygieniatuotteita. Jos tulet turvakotiin yhdessä lastesi kanssa, pakkaa tarpeelliset tavarat myös lapsillesi. Mukaan kannattaa ottaa esimerkiksi unilelu, säänmukaisia vaatteita ja lapsen lääkkeet. Turvakotipalveluumme sisältyy elintarvikkeet sekä pyykinpesumahdollisuus.

Millaista turvakodissa on?

Turvakodin leikkihuone

Porin Esikon turvakoti on kodinomainen yksikkö, jossa on seitsemän perhepaikkaa. Meillä työskentelee seitsemän ohjaajaa ja vastaava sosiaalityöntekijä. Turvakodissa sinun käytössäsi on oma huoneisto, jossa on wc+suihku ja keittiö. Keittiössä voit valmistaa omat ateriasi. Turvakodin yhteisinä tiloina käytettävissäsi ovat lasten leikkihuone, yhteisötilan keittiö ja olohuone sekä pyykinpesutilat. Yksi turvakotiasunnoistamme on esteetön ja yksi asunto on tarkoitettu lemmikin kanssa turvakotiin saapuvalle. Mahdollisuuksien mukaan voit käydä turvakodista töissä ja lapset päivähoidossa tai koulussa.

Yhteisötilan olohuone

Millaista apua/tukea turvakoti tarjoaa?

Turvakoti tarjoaa sinulle suojan väkivallalta sekä apua väkivallan loppumiseksi. Kriisiavun lisäksi turvakodissa tehdään tavoitteellista väkivaltatyötä. Turvakotijaksolla sinulle nimetään omaohjaajatyöpari. Turvakodissa saat apua ja tukea kokemasi väkivallan jäsentämiseen ja käsittelemiseen. Luottamuksellisissa keskusteluissa henkilökunnan kanssa sinun on mahdollisuus antaa tilaa omille tunteillesi ja ajatuksillesi. Turvakodissa saat rauhassa pohtia tilannettasi ja tehdä tulevaisuuteen liittyviä suunnitelmia ja ratkaisuja.

Turvakotityöskentelyssä korostuu lasten asema. Lapsia tuetaan väkivaltatilanteiden sekä väkivallan käsittelyssä. Väkivallalle altistunut lapsi tarvitsee apua samalla tavalla kuin aikuinen riippumatta siitä onko lapsi itse ollut väkivallan kohteena tai sivustaseuraajana. Turvakodissa kanssasi käydään vanhemmuuskeskusteluja, joiden tavoitteena on tukea sinua huomioimaan lapsesi näkökulma tehdessäsi erilaisia ratkaisuja ja päätöksiä perheesi elämäntilanteeseen. Keskusteluissa annetaan ohjausta ja tietoa väkivallan vaikutuksista lapseen ja lapsen elämään.

Turvakodilla tehdään yhteistyötä tarvittavan viranomaisverkon kanssa ja autetaan löytämään tarvitsemasi palvelut myös turvakotijakson jälkeiselle ajalle esimerkiksi yhdistyksemme väkivaltatyön avopalveluista.

THL vastaa turvakotipalvelujen järjestämisestä, palveluverkoston koordinoinnista ja kehittämisestä. Porin ensi- ja turvakotiyhdistys ry toimii THL:n valitsemana turvakotipalvelun tuottajana Satakunnan hyvinvointialueella. Turvakotipalvelujen kansalliset laatusuositukset

Porin Esikon turvakoti

Avoinna ympäri vuorokauden läpi vuoden

puh. 044 760 5123 päivystys

Porin Esikon turvakoti sijaitsee osoitteessa Tiilimäentie 2, 28500 Pori

n.700m Porin rautatieasemalta ja n. 1.5 km Porin keskustasta.

Voit ottaa yhteyttä myös sähköpostitse: esikonturvakoti@poentu.com

Nina Suojanen
Vastaava sosiaalityöntekijä