Tämän viikon maanantaina monen perheen olohuoneessa odotettiin varmasti jännittyneinä hallituksen tiedotustilaisuutta koronaan liittyvistä toimenpiteistä maassamme. Meidän perheemme esikoinen totesi jännittyneenä: ”Äiti, nyt on aika jännät ajat”. Koululaiset odottivat innoissaan koulujen sulkemista ja ilo oli ylimmillään, kun tämä ilouutinen kerrottiin. Itse istuin vakavana sohvalla ja kuuntelin Sanna Marinin selkeästi ja rauhallisesti lausumia toimenpiteitä, joihin Suomessa ryhdyttäisiin koronan leviämisen ehkäisemiseksi. Tämän hetken muistaisin aina ja niin varmaan lapsenikin.

Nyt on eletty pari päivää etäopiskelussa ja arkea on jouduttu muokkaamaan uudelleen. Alkujärkytyksen jälkeen ajattelin, että hei, nyt on vihdoinkin perheellä aikaa viettää aikaa yhdessä. Lasten harrastukset on peruttu ja iltaisin ei tarvitse kuskailla ketään mihinkään. Uuteen arkeen olikin yllättävän vaikea sopeutua, vaikka päivän toiminnot aikataulutettiin. Tuli riitaa, telkkari, kännykkä ja leikkiminen kiinnostivat enemmän kuin koulutehtävät. Kouluun olisi sittenkin ihan kiva ollut mennä!

Monessa perheessä ollaan nyt tilanteessa, että myös päiväkoti-ikäisiä lapsia pidetään kotona, jos siihen on vain mahdollisuus. Vanhempia on etätöissä kotona ja koululaisetkin tekevät koulutehtäviä kotona. Ristiriitoja varmasti tulee ja neljän seinän sisällä oleminen voi alkaa ahdistamaan yhtä sun toista. Perheen kanssa voi jutella tilanteesta ja sopia, mitä kukin voisi tehdä, jos seinät tuntuvat kaatuvan päälle. Sosiaaliseen mediaan onkin tullut jo hirveä määrä erilaisia videoita ja vinkkejä, mitä voi tehdä sisällä lasten kanssa. Ja nyt kannattaa iltaisin kaivaa kaapista ne lautapelit, joita ei koskaan pelata, joka päivälle vaikka oma pelinsä! ?Ja palapelit ovat myös mainio tapa viettää yhdessä aikaa.

Perheille on tarjolla tässä tilanteessa monenlaista apua verkossa, esim. Ensi-ja turvakotien liitto tehostaa chat-palveluaan ja erilaista tekemistä perheille löytyy myös Lastensuojelun Keskusliiton sivuilta . Ja nyt kun olemme kaikki hamstranneet kaupat tyhjiksi wc-papereista, niin jokaisesta kodista löytyy varmasti wc-paperirullia ?. Tässä olisi wc-rullista kehitetty aktiviteetti lapsille ja koko perheelle. Tehkää rullista pyramidi tai muu rakennelma ja päälle voi laittaa pieniä pehmoeläimiä. Pallolla sitten yritetään kumota niitä rakennelman päältä. Lisätoiminnoksi voi mukaan ottaa liikuntaa. Niin monta eläintä kuin jäi rakennelmaan, niin yhtä monta kierrosta käydään kiertämässä keittiön pöydän ympäri esim. sammakkohypyin tai karhukävelyllä.

Pidetään toisistamme huolta!