Savon Sanomissa 20.6.2024 julkaistussa Synnytys doulan kanssa -kirjoituksessa kerrotaan synnytystukihenkilöiden olevan yhä useammin mukana synnytyksissä myös KYSsissä. Doulaamisesta vapaaehtoistyönä ei k.o jutussa kerrottu.

Kuopion ensikotiyhdistyksen doulaus on perheille ilmaista ja doulina toimivat vapaaehtoiset, yhdistyksen kouluttamat doulat. He ovat sellaisia synnyttäviä perheitä varten, joilla on erityisen tuen tarve. Niitä voivat olla taloudelliset, sosiaaliset tai terveydelliset seikat tai vaikkapa synnyttäjän maahanmuutto. Vapaaehtoisdoula voi olla mukana synnytyksessä, vaikka perheen toinen vanhempi tai muu tukihenkilö olisi läsnä. Silloin doulan rooli on olla voimavarana molemmille.

Vapaaehtoisdoulien kertomaa motiiveistaan.

– Halusin asiantuntija-ammattini rinnalle sellaista vapaaehtoistyötä, missä saan olla ihminen ihmiselle. Olen usean lapsen äiti ja raskaudet, synnytykset ja äitiys ovat jättäneet minuun vahvan jäljen, doulaus alkoi kiinnostaa ja houkutella. Kuluneet neljä vuotta ovat olleet erittäin antoisaa aikaa. Yleensä aina doulasuhteen päätyttyä on jäänyt tunne siitä, että minua tarvittiin. Olen saanut olla äidin ja perheen tukena ja vierellä yhdessä elämän ihmeellisimmistä, mutta myös paljaimmasta ja haavoittuvimmasta hetkestä.

– Olen doulana tukena naisena naiselle: haluan tukea ja auttaa naisia äitiyden tiellä ja vahvistaa uuden perheen syntymään. Lapsen (oli se ensimmäinen tai vaikka kymmenes) syntymä tekee aina uudenlaisen perheen, jonka muodostumisen tukemisessa on ainutlaatuista ja etuoikeutettua olla mukana. Syntymän hetki on ihmeellinen, joka ei lakkaa kiehtomasta. Mutta se on kuitenkin alkutaipaletta, josta varsinainen vanhemmuus alkaa. Raskausaika ja synnytys ovat ainutlaatuisia hetkiä elämässä, johon ei voi täydellisesti valmistua. Toivon, että voin tässä vaiheessa olla tukena äidille ja auttaa jokaista naista löytää oman tapansa olla äiti.

Vaikka synnytykseen kannattaa valmistautua, sitä ei voi käsikirjoittaa. Lääketieteellinen henkilökunta vastaa vauvan ja synnyttäjän terveydentilasta. Doula on paikalla synnyttäjän tukena. Niinäkin hetkinä, kun kaikki ei mene toivotulla tavalla ja hoitava henkilökunta joutuu tekemään äkillisiä päätöksiä. Hyvällä yhteistoiminnalla saadaan vahvistettua synnyttäjän turvallista oloa, annetaan riittävää tietoa synnytyksen kulusta sekä tuetaan hallinnan ja pystyvyyden tunnetta. Nämä auttavat kohti hyvää synnytyskokemusta.

Mikä on hyvä synnytyskokemus ja mihin kaikkeen se vaikuttaa? Suomessa tästä käydään syystäkin yhteiskunnallista keskustelua. THL ja Tilastokeskus julkaisevat säännöllisesti tilastotietoa. Ensisynnyttäjiemme ikä nousee, synnytystemme kokonaismäärä vähenee ja aiempaa useammin tehdään myös keisarinleikkauksia. Tilastoluvut summaavat ihmisiä ja perheitä. Ainutlaatuisia elämän ensihetkiä. Järjestönä olemme perheiden puolella. Aina.

Doulatiimi