Raskaus ja vauvan syntymä antavat aiheen pohtia omaa suhdetta alkoholiin ja muihin päihteisiin. Kuopion ensikotiyhdistys tukee äitejä ja perheitä, joissa alkoholi tai muiden päihteiden käyttö aiheuttavat ongelmia. Ota meihin yhteyttä, jos perheesi tilanne mietityttää sinua. Tarjoamme keskusteluapua myös nimettömästi.

Ota yhteyttä, olemme sinua varten

Etsivä ja matalan kynnyksen työ tarjoaa maksutonta ja joustavaa tukea ilman erillistä lähetettä. Halutessasi voit saada apua myös nimettömästi.

Ole yhteydessä meihin, jos pohdit sinun tai läheisesi päihteiden käytön vaikutuksia arkeen, perheeseen ja vanhemmuuteen. Olipa huolesi pieni tai suuri, voit ottaa yhteyttä.

Meiltä voit saada: ammatillista keskusteluapua, tukea perheen arjen ja haasteiden tarkasteluun sekä keinoja muutosten tekemiseen. Työskentely perustuu aina vapaaehtoisuuteen ja omiin tavoitteisiisi.

Lisätiedot ja yhteydenotot
Riina Luttinen, puh. 044  369 7215
riina.luttinen@kuopionensikoti.fi

Katso myös:
– apua verkossa

#yksjuttu

Amalia on arkisin toimiva kuntoutusyhteisö päihteiden käytöstä toipuville vanhemmille. Amalia tukee äitejä ja perheitä, jotka ovat kokeneet vaikeuksia päihteiden kanssa, mutta haluavat muuttaa toimintaansa ja tarjota lapselleen turvallisen ja päihteettömän arjen.

Amalian kuntouttavaan toimintaan voi osallistua jo raskausaikana tai pienen lapsen kanssa. Päihteetön raskausaika suojaa syntymätöntä lasta.

Amaliassa keskitytään lasten tarpeiden huomioimiseen ja kehityksen tukemiseen, vanhemmuuden ja varhaisen vuorovaikutuksen vahvistamiseen sekä perheen arjen sujumiseen. Raskausaikana valmistaudutaan vanhemmuuden ja kiintymyssuhteen rakentamiseen vauvan kanssa. Päihdekuntoutus kulkee mukana koko ajan.

Amalian palveluita ovat
• yhteisökuntoutus: 3  arkipäivänä viikossa
• kotikäynnit: 1–2 kertaa viikossa
• räätälöidyt asiakkuudet: kotikäyntejä ja tapaamisia sovitusti
• verkostoyhteistyö

Toiminta mahdollistaa uudenlaisen alun lapsiperheen elämälle. Tavoitteena on, että perhe pystyy kuntoutuksen aikana ja sen jälkeen tarjoamaan lapsille turvallisen kasvuympäristön, suoriutumaan arjesta, ratkaisemaan ongelmia ja hakemaan tarvittaessa apua. Lapsen etu ja tarpeet ovat aina ensisijaisia.

Toiminta rakentuu yhteisökuntoutuksen periaatteille. Vertaistuki on tärkeää ja asiakkaat itse isossa roolissa toiminnan suunnittelussa.

Tuemme päihteettömyyttä koko yhteisön voimin ja teemme yhteistyötä asiakkaille tärkeiden ihmisten kanssa. Tähän joukkoon voi kuulua perheenjäseniä, ystäviä ja muita läheisiä sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia. On tärkeää, että oma tukiverkosto toimii ja on mukana tukemassa päihteettömyyttä. Kotikäyntityö suunnitellaan perheen tarpeen mukaisesti.

Miten pääsen mukaan Amalian toimintaan?
Amalia on avoinna arkipäivisin omissa tiloissamme Niiralassa. Meille voi tulla tutustumaan esimerkiksi oman läheisen kanssa, kun etsii sopivaa kuntoutuspaikkaa itselleen. Soita ja varaa aika tutustumiskäyntiä varten.

Kuntoutusasiakkuus edellyttää maksusitoumusta omasta kotikunnasta, mutta voit olla meihin yhteydessä myös itse. Jos Amalia vaikuttaa sinulle sopivalta tukimuodolta, autamme mielellämme yhteydenotossa omaan kuntaasi.

Lisätiedot ja yhteydenotot:

Avopalveluyksikkö Amalia
Niiralankatu 25
70600 Kuopio

Katso myös
Avopalveluyksikkö Amalia kuuluu Ensi- ja turvakotien liiton Pidä kiinni® -hoitojärjestelmään.

Pidä kiinni® -hoitojärjestelmä auttaa
Chat ja nettiryhmä päihteitä käyttäville äideille

Ensikoti Pihlan toiminta tukee äitejä ja perheitä, jotka käyttävät päihteitä, mutta haluavat muuttaa toimintaansa ja tarjota lapselleen turvallisen ja päihteettömän arjen.

Ensikoti Pihla on kodinomainen kuntoutusyhteisö, jossa asutaan vuorokauden ympäri. Pihlaan voi tulla asiakkaaksi jo raskausaikana tai pienen lapsen kanssa. Suurin osa asiakkaistamme on päihteistä eroon pyrkiviä äitejä, mutta myös koko perhe voi olla kuntoutumassa Pihlassa.

Tavoitteena itsenäinen elämä
Ensikodissa kaikki toiminta tähtää päihteettömän arjen rakentamiseen ja siihen, että päihteettömyys onnistuu myös kotona. Ensikoti Pihlassa saat tukea vanhemmuuteen. Autamme sinua ja vauvaasi turvallisen kiintymyssuhteen muodostumisessa.

Pihlassa elämme yhdessä tavallista, lapsen tarpeista lähtevää vauvaperheen arkea ja muodostamme päivittäisiä rutiineja, joihin päihteet eivät enää kuulu. Saat tukea myös tulevaisuuden suunnitteluun, ja kun oma vointisi paranee, myös työelämä ja opiskelu voivat tulla ajankohtaisiksi.

Kuntoutuminen Pihlassa mahdollistaa uudenlaisen alun perhe-elämälle. Tuemme päihteettömyyttä koko yhteisön voimin ja teemme yhteistyötä myös sinulle tärkeiden ihmisten kanssa. Tähän joukkoon voi kuulua perheenjäseniä, ystäviä ja muita läheisiä sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia.

On tärkeää, että oma tukiverkosto toimii ja tukee päihteettömyyttä myös (Pihlasta)  kotiutumisen jälkeen.

Asiakkaaksi ensikoti Pihlaan?
Voit hakeutua ensikoti Pihlaan ottamalla yhteyttä kotikunnan sosiaalitoimeen tai puhumalla asiasta neuvolassa, lääkärissä tai muissa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa. Tarvittaessa voit ottaa yhteyttä myös suoraan meihin.

Asiakkaaksi voi hakeutua myös Kuopion seudun ulkopuolelta. Pihlassa on viisi perhepaikkaa.

Lisätiedot ja yhteydenotot
Pihlan sosiaalityöntekijä p. 044 3697 204

Kaisa Keinänen, ensikodin johtaja
etunimi.sukunimi@kuopionensikoti.fi

Ensikoti Pihla
Vänrikintie 5
70910 Vuorela

Katso myös
Ensikoti Pihla kuuluu Ensi- ja turvakotien liiton Pidä kiinni® -hoitojärjestelmään.

Pidä kiinni® -hoitojärjestelmä auttaa
Chat ja nettiryhmä päihteitä käyttäville äideille