Apua perheväkivaltaan ja lähisuhdeväkivaltaan

Joudutko pelkäämään kotonasi, parisuhteessasi tai läheisesi seurassa? Tarvitseeko sinun olla varuillasi? Entä jos puoliso lyö?

Kuopion ensikotiyhdistys tarjoaa paikan, jossa lähisuhde- ja perheväkivallasta tai sen uhasta voi puhua luottamuksellisesti ammattilaisen kanssa. Työskentelemme yhdessä kanssasi, jotta arkesi olisi turvallista.

Toiminnassamme on ensisijaista väkivaltaa kokeneiden turvallisuus sekä väkivallan loppuminen. Työskentelemme sekä aikuisten että lasten kanssa. Perheiden kriisitilanteissa kiinnitämme erityistä huomiota lasten hyvinvointiin. Lapset aistivat perheen ilmapiiriä herkästi ja altistuvat väkivallalle, vaikkei se kohdistuisi suoraan heihin tai he eivät sitä näkisi. Väkivaltaa läheisiään kohtaan käyttäneet ohjaamme heille sopivan avun piiriin.

Väkivaltatyön avopalvelu on avoinna pääasiassa virka-aikaan. Asioida voi maksutta,  tarvittaessa nimettömänä tai etäyhteydellä.

Lisätiedot ja yhteydenotot:
Hanna Ravi    p. 044 369 7211
Saara Röntynen    p. 044 369 7210
sähköpostit muotoa: etu.sukunimi@kuopionensikoti.fi

Ota yhteyttä, olemme sinua varten

Nopea poistuminen

Apua väkivaltaan:

• Yksilökäynnit, noin viisi kertaa / asiakas, tarvittaessa autamme sinut pidempiaikaisen avun piiriin. Varaa aika keskusteluun etukäteen.
  • Vertaisryhmät,  joita muodostetaan tarpeen mukaan.
  • Chat
  • Teemme yhteistyötä luvallasi muiden viranomaisten kanssa.

Ota meihin yhteyttä, jos lähisuhteessasi on väkivaltaa tai sen uhkaa. Ensimmäinen askel väkivallan kierteestä vapautumiseen on puhuminen ja avun hakeminen. Voit myös pyytää läheistäsi, sosiaali- ja terveysalan ammattilaista tai turvakodin työntekijää olemaan meihin puolestasi yhteydessä.

Olemme osa valtakunnallista Ensi -ja turvakotienliittoa. Toimimme koko Pohjois-Savon alueella.

Väkivaltaa on:

• FYYSISET JA AGGRESSIIVISET TEOT, kuten läimäyttäminen, lyöminen, repiminen, potkiminen, töniminen, hakkaaminen, estäminen
  • PSYYKKINEN VÄKIVALTA, kuten pelottelu, uhkailu, vähättely, nöyryyttäminen, alistaminen, hengellinen väkivalta
  • SEKSUAALISTA LOUKKAAVA VÄKIVALTA, kuten sukupuoliyhteyteen pakottaminen ja muut seksuaalisen pakottamisen muodot
  • ERILAISET KONTROLLOINTIMUODOT, kuten eristäminen, korostunut mustasukkaisuus, liikkumisen valvominen, tiedon tai avun saannin rajoittaminen
  • KALTOINKOHTELU JA LAIMINLYÖNTI, kuten lapsen, vanhuksen tai vammaisen henkilön jättäminen vaille hoitoa, apua tai huolenpitoa tilanteissa, joissa hän on ollut niistä riippuvainen
  • KULTTUURINEN JA USKONNOLLINEN VÄKIVALTA, esimerkiksi uskonnolliseen vakaumukseen pakottaminen, ns. kunniaväkivalta, uskontoon liittyvillä asioilla uhkailu
  • TALOUDELLINEN VÄKIVALTA, kuten toisen rahojen käyttö ilman lupaa, luottojen nostaminen toisen nimissä, rahankäytön kontrollointi, omaisuuden tuhoaminen, elatusavun pimittäminen
  • DIGITAALINEN VÄKIVALTA, kuten puhelimen/sähköpostin tutkiminen, somekäyttäytyminen kontrollointi, vastentahtoinen kuvaaminen ja kuvien jakaminen, vakoilu
  • VAINO. Parisuhteen aikainen perheväkivalta voi eron jälkeen muuttua vainoamiseksi. Vainoaminen on toistuvaa, ei toivottua yhteydenottamista, seuraamista, tarkkailua ja uhkaamista, joka saa aikaan pelkoa ja ahdistusta

Väkivaltaa on kaikki käyttäytyminen, joka aiheuttaa fyysistä, psyykkistä tai seksuaalista vahinkoa toiselle osapuolelle.

”Hiljaa oleminen ei kyllä enää auta” – Tunnista perheväkivalta ja hae apua.
Nettiturvakoti
Myyttejä avun hakemisesta