Oletko vanhempi, joka on eronnut tai pohdit eroa? Älä jää yksin!

Kuopion ensikotiyhdistys auttaa eroa harkitsevia, erotilanteessa olevia ja eron kokeneita vanhempia. Meiltä voit saada apua ja tukea ammatillisen ohjaajan lisäksi eron kokeneilta vapaaehtoisilta. Autamme puhelimitse, kasvokkain ja ryhmätapaamisissa. Toiminnassamme tuetaan asiakkaita yhteistyövanhemmuudessa ja nostetaan lapsen näkökulmaa esiin.

Ota rohkeasti yhteyttä!

Ero lapsiperheessä työ,  Mari Hietapelto p. 044 3697214
mari.hietapelto@kuopionensikoti.fi

Ota yhteyttä, olemme sinua varten

Eroneuvontapuhelin

Tarjoamme ohjausta ja tukea lapsiperheiden erotilanteisiin. Eroneuvontapuhelimeen voi soittaa kaikissa eron eri vaiheissa. Puhelun aikana voi jakaa huolia tai pulmia perheen tilanteeseen tai kysyä eroamisen käytäntöihin liittyvistä asioista. Eroneuvontapuhelimessa käydyt keskustelut ovat luottamuksellisia.

Oli asiasi pieni tai iso, niin ole herkästi yhteydessä!

Eroneuvontapuhelin 044 3697214 palvelee arkimaanantaisin klo 9-11.

Keskusteluapua eroa pohtiville ja eronneille vanhemmille

Tarjoamme ennaltaehkäisevää, luottamuksellista ja yksilöllistä  keskustelutukea ja neuvontaa eroa pohtiville tai eronneille vanhemmille eroon ja vanhemmuuteen liittyvissä kysymyksissäToiminnassa tuetaan asiakkaita yhteistyövanhemmuudessa ja nostetaan lapsen näkökulmaa esiin.

Tapaamisia voi olla 1-5 kertaa, ne voidaan toteuttaa etäyhteyksin ja ovat asiakkaalle maksuttomia.

Yhteydenotot ja ajanvaraukset:
Mari, p. 044 3697214

Apua eroon vertaiskahvilasta

Erovertaiskahvila on vapaamuotoinen kohtaamispaikka eron kokeneille tai eroa pohtiville vanhemmille. Kahvilassa jutellaan eroon, lapsiin ja eron jälkeiseen vanhemmuuteen liittyvistä asioista.

Kahvilasta vastaa ammatillinen ohjaaja ja eron kokeneet vapaaehtoiset.  Erovertaiskahvilat ovat maksuttomia ja avoimia kaikille asuinkunnasta riippumatta, eikä tilaisuuksiin tarvitse ilmoittautua etukäteen. Voit tulla pistäytymään yhden kysymyksen kanssa tai jäädä keskustelemaan koko ajaksi.

Tarkista seuraavan erovertaiskahvilan ajankohta tapahtumakalenterista.

Lisätiedot ja yhteydenotot:
Ero-ohjaajat
Mari p. 044 3697214
Marjo p. 0400 441708

marjo.meriranta@yvpl.fi

Puhu erosta tukihenkilön kanssa

Erotukihenkilö on koulutettu vapaaehtoinen, joka kuuntelee ja on vertaistukena erotilanteen tuomassa muuttuneessa elämäntilanteessa.  Hänen kanssaan voi jutella omista tunteista ja ajatuksista kahden kesken. Tukihenkilön voi saada toimintaa ohjaavan koordinaattorin kautta, ja tukihenkilösuhde aloitetaan aina yhteistyössä hänen kanssaan.

Lisätiedot ja yhteydenotot:
Mari p. 044 3697214
Marjo p. 0400 441708

marjo.meriranta@yvpl.fi

Kahdenkeskistä keskustelutukea chatin välityksellä

Apua eroon -chat tarjoaa kahdenkeskistä keskustelutukea erokriisin kohtaamiseen ja lasten huomioimiseen sekä eron jälkeisen vanhemmuuden kysymyksiin ja huoliin. Chat antaa yksilöllistä palveluohjausta ja tietoa eri parisuhde- ja eropalveluista.

Kahdenvälisissä chateissä voit keskustella kahden kesken ammattilaisten kanssa, esimerkiksi voit pohtia omaan tai lastesi tilannetta, kysyä eroon liittyvistä palveluista ja avun saamisesta. Keskustelussa voi jakaa huolia tai pulmia perheen tilanteeseen ja lasten hyvinvointiin liittyen tai kysyä eroamisen käytäntöihin liittyvistä asioista.

Apua eroon -chat on tarkoitettu kaikille eron osapuolille, myös eronneiden läheisille. Chat vastaajina toimivat eroauttamisen ammattilaiset.

Löydät chatin www.apuaeroon.fi  sivun oikeasta alareunasta. Apua eroon -chat palvelun käyttö ei edellytä rekisteröitymistä.

Lue lisää toimintaa ohjaavista eettisistä periaatteista tästä.

Vertaisryhmä lapsille

Lasten erovertaisryhmässä autetaan lasta käsittelemään vanhempien eroon liittyviä tunteita ja eron tuomia muutoksia. Ryhmässä käytetään toiminnallisia menetelmiä, kuten satuja, piirtämistä ja leikkiä.

Ryhmä on tarkoitettu 5-6 -vuotiaille lapsille, joiden vanhemmat ovat eronneet. Edellytyksenä ryhmään osallistumiselle on, että vanhemmat ovat tehneet eropäätöksen, he ovat puhuneet siitä lapsen kanssa ja uudet asumisjärjestelyt ovat selvillä.

Lisätietoja seuraavasta alkavasta ryhmästä Marilta p. 044 369 7214