Porissa vapaaehtoiset nuoret toimivat seurusteluväkivaltaa vastaan. Kehittäjänuoret ovat suunnitelleet turvallista seurustelua käsittelevän tapahtumasarjan, joka kiertää neljässä ei kaupunginosassa sijaitsevassa nuorisotilassa. Ystävänpäivän ympärille ajoittuvissa tapahtumissa pohditaan yhdessä nuorten osallistujien kanssa ihanaa ja turvallista seurustelua. Kehittäjänuoret sekä nuoret opinnäytetyöntekijät ovat suunnitelleet väkivaltatyöntekijöiden tuella tapahtumiin erilaisia toimintapisteitä, joissa pohditaan turvallista seurustelua ja seksiä. Pisteiltä löytyy niin sanaselityspelejä, tietovisa kuin Porin Leivän tarjoamia munkkeja.

Tapahtumille on ollut hyvä vastaanotto ”Voisiko tällaisia tapahtumia olla nuoremmillekin” oli erään tapahtumassa olleen nuoren kommentti ja niiden sisältö on ollut nuorten mielestä tarpeellista ”en mä tienny, et mykkäkoulu on henkist väkivaltaa”

Tapahtumat jatkavat syksyllä toteutettua kouluvierailusarjaa, jossa nuorten kanssa on pohdittu turvalista seurustelua luennon ja luovien menetelmien kautta.

”Vaikka media näyttää nuoret helposti vain kielteisessä valossa, meillä on aktiivisia nuoria, jotka haluavat toimia väkivaltaa vastaan ja olla ihmissuhteissaan turvallisia ”, kertoo tapahtumien tuottamisessa nuorten tukena toiminut Porin Ensi- Ja Turvakoti Yhdistys ry:n väkivaltatyöntekijä Maritta Illman.

Tapahtumat ovat osa valtakunnallisen Ensi- ja turvakotien liiton Nuoret väkivaltaa vastaan -hanketta. Hankkeen tavoitteena on levittää nuorille tietoa lähisuhdeväkivallasta ja avun hakemisesta sekä toimia yhdessä nuorten kanssa väkivaltaa vastaan. Hankkeessa tuotetaan tietoa laajasti lähisuhdeväkivallasta, mutta yksi tärkeä näkökulma on turvallisten seurustelusuhteiden vahvistaminen.

”Nuoret haluavat itse tietää ja keskustella ihanasta ja turvallisesta seurustelusta. Seurusteluväkivalta on yleistä nuorten elämässä, sillä tutkimuksen mukaan 45 % parisuhteessa olleista 16-17 -vuotiaista tytöistä on jo kokenut parisuhdeväkivaltaa*. On tärkeää, että kaikilla nuorilla on samanlaiset mahdollisuudet tunnistaa hyvää ja turvallista seurustelua ja hakea tarvittaessa apua omiin kokemuksiin tai omaan turvattomaan käytökseen”.

Tiedon lisäämisen ohella nuorten pariin ja kouluihin jalkautuminen on keino tehdä yhdistyksen avoväkivaltatyötä ja työntekijäitä tutuksi. Näin voidaan madaltaa nuorten kynnystä hakeutua avoväkivaltatyön palveluihin.

*Lähisuhdeväkivallan kustannukset Suomessa -tutkimus.

Jos hanke herätti kiinnostusta, ota yhteyttä!

Ensi-ja turvakotienliitto, Projektipäällikkö Ilona Mäki ilona.maki@etkl.fi p. 0505564866

tai Porin ensi-ja turvakotiyhdistys ry Maritta Illman 0405694407