Autamme lapsiperheitä erotilanteessa.

Vanhemman neuvo® -vertaistukiryhmä auttaa vanhemmuudessa eron jälkeen

Vanhempien ero muuttaa lapsiperheen elämää. Eron jälkeen on pohdittava monia lapsen elämän asioita uudesta näkökulmasta ja rakennettava toimivia käytäntöjä arkeen. Vanhemman Neuvo on ryhmä eronneille ja eropäätöksen tehneille vanhemmille. Ryhmä ammatillisesti ohjattu vertaistukiryhmä, jossa tarkastellaan vanhemmuuden muutoksia ja haasteita eron jälkeen ja pohditaan asioita myös lapsen näkökulmasta. Ryhmässä jaetaan kokemuksia eron jälkeisestä vanhemmuudesta.

Ryhmä on tarkoitettu yläsavolaisille vanhemmille, mutta vain toinen vanhemmista voi osallistua ryhmään. Maksuton.

Seuraava ryhmä aloittaa keskiviikkona 16.9.2020 ja kokoontuu kahdeksana arki-iltana klo 17-19. Ryhmää ohjaavat Erja Heiskanen/Ylä-Savon Ensi- ja turvakotiyhdistys ry ja Anja Yliluoma/Ylä-Savon Soten Perhekeskus.

” Tunsin tarvitsevani tukea vanhempana toimimiseen ja lasten edun kirkkaana mielessä pitämiseen. ”

” Ryhmätyöskentely on auttanut minua suuresti. Arki näyttää nyt jopa valoisalta.”

Ryhmät käynnistyy kaksi kertaa vuodessa yhteistyössä Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän kanssa.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset:

Erokahvilassa tapaat muita eronneita vanhempia

Erokahvilat ovat kertaluonteisia ja maksuttomia ja avoimia kaikille yläsavolaisille vanhemmille, iltoihin ei tarvitse ilmoittautua.

Erokahvilasta saat tietoa ja vertaistukea, jos suunnittelet eroa tai olet jo eronnut vanhempi. Erokahvila tarjoaa tiedollista ja sosiaalista tukea erokriisin käsittelyyn sekä nostetaan esiin vanhemmuuden merkitystä lapselle myös eron jälkeen.

Tule vaihtamaan ajatuksia ja kokemuksia muiden eronneiden vanhempien kanssa. Paikalla itsekin eronneita, vertaisohjaaja-koulutuksen käyneitä vanhempia sekä eroauttamisen työntekijöitä. Tarjolla kahvia, teetä ja pientä purtavaa.

Syksyn 2020 Erovertaiskahvilat Perhetupa Väkkärässä (Savonkatu 13, Iisalmi)

Ke 26.8. klo 17-18.30 Illassa mukana erovertaisohjaaja ja järjestön Ero lapsiperheessä -työntekijä
Ti 22.9. klo 17-18.30 Illassa mukana erovertaisohjaaja ja Ylä-Savon Soten lastenvalvoja
Ti 20.10. klo 17-18.30 Illassa mukana erovertaisohjaaja ja Ylä-Savon Soten lastenvalvoja
Ma 23.11. klo 17-18.30 Illassa mukana erovertaisohjaaja ja Pelotta-väkivaltatyöhankkeen projektityöntekijä

”Joskus jo samassa tilanteessa olevien kuuntelu auttaa saamaan uusia näkökulmia omaan tilanteeseen”

Yhteistyössä Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä, Kuopion Ensikotiyhdistys ry/Pelotta -hanke ja Ylä-Savon Ensi- ja turvakotiyhdistys ry.

Lisätietoja:

Lasten erovertaisryhmä – lasten ryhmämuotoista auttamista vanhempien erotilanteessa

Vanhempien eroa käsitellään ikätasonmukaisesti; leikkien, piirtämisen, pelaamisen ja tarinoiden kautta. Lasten erovertaisryhmä tarkoitettu n. 7-10 -vuotiaille lapsille, joiden vanhempien erosta on kulunut jonkun aikaa ja ero konkretisoitunut lapselle.

Seuraava ryhmä alkaa syksyllä 2020.

Ilmoittautuminen ja lisätietoja:

Henkilökohtaisessa keskustelussa työntekijän kanssa voi pohtia lapsen huomiointiin ja asemaan liittyviä huolia, sillä vanhempien ero on iso muutos myös lapsen elämässä.

Chat mahdollistaa apua hakevan sekä ammattilaisen kohtaamisen verkkovälitteisesti. Chatissa toimitaan nimettömänä eikä rekisteröitymistä edellytetä.

Apua eroon -chat on avoinna
heinäkuussa arkisin klo 10-15
lokuusta alkaen arkisin klo 10-19 ja viikonloppuisin klo 14-18.

Keskusteluun pääsee mukaan www.apuaeroon.fi ja www.ensijaturvakotienliitto.fi sivuilla olevasta chat-palkista. Vastaajina toimivat Ensi- ja turvakotien liiton ja jäsenyhdistysten sekä kuntakumppaneiden eroauttamisen ammattilaiset.