Autamme lapsiperheitä erotilanteessa.

Vanhemman neuvo® -vertaistukiryhmä auttaa vanhemmuudessa eron jälkeen

Vanhempien ero muuttaa lapsiperheen elämää. Eron jälkeen on pohdittava monia lapsen elämän asioita uudesta näkökulmasta ja rakennettava toimivia käytäntöjä arkeen. Vanhemman Neuvo on ryhmä eronneille ja eropäätöksen tehneille vanhemmille. Ryhmä ammatillisesti ohjattu vertaistukiryhmä, jossa tarkastellaan vanhemmuuden muutoksia ja haasteita eron jälkeen ja pohditaan asioita myös lapsen näkökulmasta. Ryhmässä jaetaan kokemuksia eron jälkeisestä vanhemmuudesta.

Ryhmä on tarkoitettu yläsavolaisille vanhemmille, mutta vain toinen vanhemmista voi osallistua ryhmään. Maksuton.

Seuraava ryhmä aloittaa ti 26.3.2024 ja kokoontuu tiistaisin kahdeksan viikon ajan.

” Tunsin tarvitsevani tukea vanhempana toimimiseen ja lasten edun kirkkaana mielessä pitämiseen. ”

” Ryhmätyöskentely on auttanut minua suuresti. Arki näyttää nyt jopa valoisalta.”

Lisätietoja ja ilmoittautumiset:

Eroinfoillassa saat tietoa erosta ja siihen liittyvistä sovittavista asioista sekä tapaat muita eronneita vanhempia

Eroinfoillat ovat kertaluonteisia ja maksuttomia ja avoimia kaikille yläsavolaisille vanhemmille, iltoihin ei tarvitse ilmoittautua.

Eroinfoillassa saat tietoa ja vertaistukea, jos suunnittelet eroa tai olet jo eronnut vanhempi. Eroinfoilta tarjoaa tiedollista ja sosiaalista tukea erokriisin käsittelyyn sekä nostetaan esiin vanhemmuuden merkitystä lapselle myös eron jälkeen.

Tule vaihtamaan ajatuksia ja kokemuksia muiden eronneiden vanhempien kanssa. Paikalla itsekin eronneita, vertaisohjaaja-koulutuksen käyneitä vanhempia sekä eroauttamisen työntekijöitä. Tarjolla kahvia, teetä ja pientä purtavaa.

Paikalla lastenvalvoja kertomassa mm. mistä kaikesta vanhempien on sovittava erossa ja miten huolto ja tapaamiset järjestyvät. Lastenhoito järjestetty.

Kevään Eroinfoillat to 22.2. ja to 18.4. klo 17-18.30

”Joskus jo samassa tilanteessa olevien kuuntelu auttaa saamaan uusia näkökulmia omaan tilanteeseen”

Yhteistyössä Pohjois-Savon Hyvinvointialue ja Ylä-Savon Ensi- ja turvakotiyhdistys ry.

Lisätietoja ja lastenhoitovaraukset:

Lasten erovertaisryhmä – lasten ryhmämuotoista auttamista vanhempien erotilanteessa

Vanhempien eroa käsitellään ikätasonmukaisesti; leikkien, piirtämisen, pelaamisen ja tarinoiden kautta. Lasten erovertaisryhmä tarkoitettu n. 6-10 -vuotiaille lapsille, joiden vanhempien erosta on kulunut jonkun aikaa ja ero konkretisoitunut lapselle.

Kysy seuraavan ryhmän ajankohtaa Erjalta.

Ilmoittautuminen ja lisätietoja:

Henkilökohtaisessa keskustelussa työntekijän kanssa voi pohtia lapsen huomiointiin ja asemaan liittyviä huolia, sillä vanhempien ero on iso muutos myös lapsen elämässä.

Chat mahdollistaa apua hakevan sekä ammattilaisen kohtaamisen verkkovälitteisesti. Chatissa toimitaan nimettömänä eikä rekisteröitymistä edellytetä.

Apua eroon -chat on avoinna
arkisin klo 12-18.

Keskusteluun pääsee mukaan www.apuaeroon.fi ja www.ensijaturvakotienliitto.fi sivuilla olevasta chat-palkista. Vastaajina toimivat Ensi- ja turvakotien liiton ja jäsenyhdistysten sekä kuntakumppaneiden eroauttamisen ammattilaiset.

Älä jää erossa yksin!
Erolapsiperheessä-tilaisuudesta saat tietoa ja tukea erosta selviämiseen ja lapsen huomiointiin!
Ero tuo mukanaan muutoksia omaan ja lasten elämään. Ero lapsiperheessä-tilaisuus tarjoaa tietoa ja tukea eropohdintojen ja erosta selviämisen tueksi.
Etäyhteydellä  (TEAMS) toteutettavat Ero lapsiperheessä-tilaisuudet ovat  Ensi- ja turvakotien liiton toimintaa. Tilaisuuksien ohjaajat ovat eroauttamisen ammattilaisia.  Mukana on myös vapaaehtoisia vertaistukijoita, jotka ovat itse erostaan selvinneitä vanhempia.

Tilaisuuden teemat

1. aikuisen erosta selviäminen ja eroamiseen liittyvät tunteet- mikä auttaa selviytymään
  2. (yhteistyö)vanhemmuus eron jälkeen- mitä se on ja miten sitä voi tehdä
  3. lapsen tunteet ja tarpeet erossa – miten käsitellä ero lapsen kanssa

Osallistuminen

Tilaisuudet on tarkoitettu eroa pohtiville, erossa asuville ja eronneille vanhemmille. Tilaisuuteen voi osallistua missä tahansa eroprosessin eri vaiheita.
Tilaisuuksiin ilmoittaudutaan etukäteen. Ilmoittautuneille lähetetään 2 päivää ennen tilaisuutta kutsulinkki sekä osallistumista koskeva ohjeistus sähköpostilla. Ohjeistuksessa kerrotaan, millä tavoin tilaisuuteen voi osallistua nimimerkin turvin.

Osallistujien tunnistetietoja ei tallenneta tai käytetä muihin tarkoituksiin.

Kesto

Tilaisuuden kesto on 1  1/2 tuntia. Se pitää sisällään aloitusinfon, työntekijän alustuksen ja keskusteluosuuden.

Osallistumisen hyödyt

Asiakaspalautteen mukaan osallistujat saavat tietoa vanhemmuudesta eron jälkeen, yhteistyövanhemmuuden merkityksestä ja lapsen tarpeiden ja tunteiden huomioimisesta.
Osallistujat tuntevat tilaisuuden jälkeen olonsa helpottuneen. Osallistumisesta on ollut hyötyä.
Palautteen mukaan osallistujat saavat rohkaisua lisäavun hakemiseen ja toivoa omaan erosta selviämiseen.
Asiakkaat suosittelisivat osallistumista muille eroaville  tai eronneille vanhemmille. Huomaa, ettei ole ainoa eronnut.
Osallistujille tärkeätä on tilaisuuden vertaistuki sekä turvallinen ja luottamuksellinen tunnelma. On hyvä jutella muiden samassa tilanteessa olleiden kanssa.

”Todella arvokasta keskusteluapua, vinkkejä ja näkökulmia omaan tilanteeseen. Vahva suositus!”

Tilaisuuksien ajankohdat vuosi 2024

Tilaisuuksien toteuttajat

Etätilaisuudet toteutetaan Ensi- ja turvakotien liiton keskusjärjestön ja jäsenyhdistysten yhteistyönä. Ohjaajilla on eroauttamisen koulutusta ja eroperheiden auttamisen kokemusta. Tilaisuuksiin osallistuu myös vapaaehtoisia vertaistukijoita, jotka oat itse erostaan selvinneitä vanhempia