Pampula auttaa vauvaperheen arjessa

Lapsen syntymä mullistaa usein vanhempien elämän. Useimmiten vauva tuo mukanaan onnen, mutta se voi tuoda mukanaan myös ristiriitaisia tunteita ja vaikeuksia sopeutua uuteen tilanteeseen.pampula

Päiväryhmä Pampulan toiminta on suunnattu perheille, joissa on 0-2-vuotiaita lapsia tai vauvaa vasta odotetaan syntyväksi. Pampulaan hakeutumisen syynä voi olla esimerkiksi yksinäisyys, väsymyskierre, masennus ja päihde- tai parisuhdeongelma. Arjen kuormittavuus tai esimerkiksi vauvan uni- ja syömispulmat ovat riittävä syy olla meihin yhteydessä.

Miten Pampula toimii?

Toiminta perustuu ammatilliselle ohjaukselle sekä toisilta vanhemmilta saadulle vertaistuelle. Päiväryhmässä on kerrallaan 2-4 vanhempaa ja heidän alle 2 -vuotiaat lapsensa. Mukaan toimintaan voi tulla jo vauvan odotusaikana. Tuttu, suljettu ryhmä kokoontuu puolen vuoden ajan kolme kertaa viikossa 3-5 tunnin ajan Iisalmen Perhetupa Väkkärässä. Ryhmässä elämme lapsiperheen arkea ja tuemme rytmin löytymistä, teemme yhdessä ruokaa, leikimme ja laulamme sekä keskustelemme vanhemmuuden monista puolista, iloista ja vaikeistakin asioista. Ryhmästä muodostuu usein tärkeä tukiverkko jossa voi jakaa pikkuvauva-ajan ja vanhempana olemisen kokemuksia.

Yhtenä ryhmäpäivänä viikossa koko perhe voi halutessaan osallistua päivään. Mukana päivässä ovat myös SOTE:n vuorovaikutusleikkiryhmän työntekijät. Viikoittaisten ryhmätapaamisten lisäksi vanhemmilla on mahdollisuus yksilötapaamisiin. Jokaisen puolivuotiskauden aikana vietämme myös ryhmän kanssa mukavan viikon Sopukan leirikeskuksessa Sipoossa.

Ryhmät alkavat kaksi kertaa vuodessa syyskuussa ja helmikuussa. Otathan rohkeasti yhteyttä ohjaajiin, milloin vain!

Toimintaa rahoittaa Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA. Palvelu on asiakkaille ja kunnille maksutonta.

Yhteystiedot:

Päiväryhmä Pampula