Ylä-Savon ensi- ja turvakoti ry:n tarkoituksena on turvata kaiken ikäisten lasten oikeus suotuisiin kasvuolosuhteisiin ja turvalliseen kehitykseen, tukea vanhemmuutta ja perhettä.

Toimitilana toimii Iisalmessa Perhetupa Väkkärä (Savonkatu 13, postiosoite Savonkatu 13 as 4, 74100 IISALMI). Yhdistyksemme toiminta koostuu lapsiperheille suunnatuista avopalveluista, päiväryhmätoiminnasta ja kansalaisjärjestötoiminnasta.

Yhdistyksessämme on neljä työntekijää, lukuisia vapaaehtoisia ja opiskelijoita toteuttamassa toimintoja kuten esim. Vauvaperheiden Päiväryhmätoimintaa, Mummola- ja Yökylätoimintaa ja Ero lapsiperheessä -toimintaa.

Toimintamme suurin rahoittaja on Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA.

Yhdistyksemme on mukana Perheentalo -yhteistyössä, www.perheentalo.fi.

Yhdistyksemme on perustettu vuonna 1998. Ylä-Savon Ensi- ja turvakotiyhdistys perustettiin 25.2.1998. Samana vuonna 22.10. yhdistys rekisteröityi ja sille myönnettiin Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyys. Toukokuussa 1999 yhdistys sai toimitilat Kankaankadulla sijaitseva talon yläkerrasta, johon turvakoti perustettiin. Vapaaehtoisvoimin toimiva viikonlopun kriisipäivystys alkoi kesäkuussa 1999.

Kaksi Alvari-perhetyöntekijää aloitti 1999. Yhdistyksen saadessa uudet toimitilat Karjalankadulta vuonna 2003 aloiteltiin Turvatuvalla myös Tapaamispaikkatoimintaa sekä Yökylätoimintaa. Samoihin aikoihin kriisipäivystys hiipui vapaaehtoispäivystäjien vähyyteen.

Alvari-perhetyö päättyi vuonna 2009.

Turvatuvasta tuli Perhetupa vuonna 2011.

Perheentalo -yhteistyö on koonnut kolmen paikallisen lastensuojelujärjestön voimat yhteen vuodesta 2003 saakka. Perheentalo -yhteistyössä mukana Ylä-Savon Ensi- ja turvakotiyhdistys ry, Iisalmen Pelastakaa Lapset ry ja Mannerheimin lastensuojeluliiton Iisalmen yhdistys.

Raha-automaattiyhdistyksen tuella alkoi Avitus-hanke vuonna 2007. Hanke perustettiin avopalvelujen kehittämiseen ja yhdistykseen palkattiin avopalveluohjaaja. Avopalvelut laajentuivat 2016, jolloin siihen saatiin henkilöresurssia lisää sekä samalla saimme osa-aikaisen toiminnanjohtajan.

Perhetupa muutti uusiin tiloihin joulukuussa 2013. Uudet tilat olivat kerrostalon alakerrassa Louhenkadulla, Iisalmen keskustassa. Josta loppuvuodesta 2019 muutettiin nykyisiin, ihaniin ja avariin tiloihin Savonkatu 13 ja täältä meidät löytää edelleen.

Yhdistyksen vauvatyö alkoi 2016 Päiväryhmätoiminnalla ja toimintaa on kehitetty vuosien varrella niin, että vuoden 2023 alusta saimme kolmannen vauvatyön ohjaajan vauvatyön tiimiin.

Hallituksen kokoonpano 2022-2023:

Husso Liisa