Lapsiperheen arki tai uuden perheenjäsenen syntymä voivat kuormittaa joskus liikaa. Kuopion ensikotiyhdistys tarjoaa neuvontaa ja ryhmätoimintaa vauva- ja pikkulapsiperheille. Ota meihin yhteyttä, jos oma jaksaminen mietityttää tai haluaisit jakaa kokemuksia muiden samassa tilanteessa olevien kanssa.

Ota yhteyttä, olemme sinua varten

Maistuisiko kupillinen kahvia ja hetki muiden vauvaperheiden seurassa? Kaipaatko lisää mukavia yhdessäolon hetkiä vauvan kanssa?

Vauvaperhekahvila on tarkoitettu alle 1-vuotiaan vauvan perheille, myös vauvan isommat sisarukset ovat tervetulleita. Kahvilassa nautitaan pientä aamupalaa, ihastellaan vauvoja, ihmetellään kasvua ja kehitystä, saadaan ja vaihdetaan kokemuksia vauva-arjesta. Saatamme myös laulaa ja leikkiä yhdessä.

Vauvaperhekahvila on avoinna perjantaisin klo 9 -11.30, Niiralankatu 25 Kuopio. Voit tulla ja lähteä oman aikataulusi mukaan, eikä ennakkoilmoittautumista tarvita.

Lisätietoja: Piia Kuutti p. 044 369 7217 tai Paula Laakkonen p. 044 369 7219

Ps. Vauvaperhekahvilakerrat löytyvät myös tapahtumakalenterista. Poikkeuksista aukioloajoissa ilmoitamme lisäksi somekanavilla (facebook ja instagram).

Tukea, kun odotusaika tai arki vauvan kanssa tuntuu raskaalta

Vauvan syntyessä perheen jaksaminen voi olla koetuksella monesta eri syystä. Vanhemmuuteen asettuminen, mielialan muutokset, vauvan vuorokausirytmi tai uusi elämäntilanne voivat kuormittaa perhettä.

Synnytyksen jälkeen herkistyminen ja mielialan vaihtelut ovat tavallisia. Herkistymisellä on tarkoitus: se auttaa äitiä vastaamaan vauvan tarpeisiin. Herkistymisestä ei enää ole kuitenkaan kyse, jos äidin alakuloisuus jatkuu viikosta toiseen ja alkaa hallita koko elämää.

Synnytyksen jälkeinen alakuloisuus voi toisinaan olla epätoivon tunteita, itkuisuutta, ahdistusta, ärtyisyyttä, unettomuutta, syyllisyydentunteita, häpeää tai halua eristäytyä. Nämä tunteet voivat alkaa yllättäen tai tulla hiipien ja syvetä vähitellen. Joskus oireet alkavat jo odotusaikana.

Pitkittyneisiin alakulon oireisiin kannattaa hakea apua.

Keskusteluapua ja ohjausta

Vauvaperheohjaus on keskusteluapua, jota voi saada kasvokkain, etäyhteyksin, puhelimessa tai kotikäynteinä yksilö- ja perhetapaamisina. Usein keskustellaan asioista, jotka voisivat tuoda helpotusta arkeen.

Yksilötyöskentely on lyhytkestoista. Joskus jo muutama keskustelu työntekijän kanssa voi auttaa oman tilanteen hahmottamisessa ja vauva-arjen haasteiden hallinnassa. Toisinaan taas huomataan, että perhe tarvitsee toisenlaista tai vankempaa tukea, tuolloin perhe ohjataan lisäksi tai kokonaan muun tuen piiriin.

”Sain tukea oman jaksamiseni edistämistämiseen, vauvan uniongelmien ratkaisemieen sekä äitiyden tuomiin haastaviin tunnekokemuksiin”.

”Sain luotettavan keskustelukumppanin jonka kanssa pohtia perheemme stressitekijöitä, haastavia tilanteita ja keinoja parantaa omaa hyvinvointia äitinä sekä perheenä”.

Jos pitkittynyt alavireisyys värittää vauva-arkea perheessänne, meille soittaminen on hyvä tapa aloittaa asian ratkaiseminen.

Yksilötyöskentelyn lisäksi  järjestämme ammatillisesti ohjattua ryhmätoimintaa. Ryhmätoimintaa järjestetään asiakkaiden tarpeiden mukaan, 1-2 kertaa vuodessa.

Vauvan ja taaperon unipulmat -apua päivärytmiin ja uneen

Vastasyntyneellä vauvalla unta riittää lähes ympäri vuorokauden ja vauva nukkuu aivan omassa rytmissään. Pian unentarve vähenee, mutta vuorokausirytmi jää joskus löytymättä. Jos vauva nukkuu epäsäännöllisesti, tilanne voi kuormittaa koko perhettä.

Vauvaperheohjauksessa tuetaan vanhempien jaksamista ja pohditaan keinoja nukkumista tukevaan arkeen sekä vauvan parempaan uneen. Vanhemmat saavat tietoa ja tukea, jotta vauvalle ja perheelle löytyy uudenlainen toimivampi rytmi.

Tarjoamme vauvan uniohjausta 0 – 3 -vuotiaiden vauvojen ja taaperoiden perheille.

Uniohjausta annetaan puhelimitse, tapaamisina tai chatissa. Tarvittaessa voimme myös tulla kotikäynnille. Tukea saa aina yksilöllisesti, perheen tarpeiden mukaan.

>> Vauvaperheiden chat

Lisätietoja ja yhteydenotot:

Laura p. 044 369 7202
Paula p. 044 369 7219
Heidi p. 044 491 8119

Niiralankatu 25, 70600 Kuopio.

Katso myös:
Millaista vauvan uni on?
Jos päihteiden käyttö vauva-aikana huolettaa

Oletko Pohjois-Savon alueella asuva raskaana oleva tai alle vuoden ikäisen vauvan vanhempi? Tuntuuko arki haastavalta? Koetko yksinäisyyttä? Vaikeuttaako mielialaoireilu vanhemmuuteen asettumista?

Vauvaperheryhmä Kehrävä on noin viiden vanhemman ja vauvan ammatillisesti ohjattu maksuton vertaisryhmä. Kehrävä on suljettu ryhmä, mutta luonteeltaan täydentyvä. Ryhmä kokoontuu Kuopiossa kahdesti viikossa (5h), jonka lisäksi on perhekohtaiset yksilökäynnit noin kerran viikossa (1h).

Ryhmään sitoudutaan vähintään 10 viikoksi ja kestoa arvioidaan perhekohtaisesti. Kehrävässä tuetaan omanlaiseksi vanhemmaksi kasvamista ja vahvistetaan perhearkea tukevia toimintatapoja.

Lisätietoja ja yhteydenotot:
Piia p. 044 369 7217