Porin ensi- ja turvakotiyhdistyksen perinteiseksi muodostunut SuomiAreena-viikon brunssi kokosi taas suuren joukon lapsi- ja perhetyön ammattilaisia yhteen. Tämän vuoden puheenvuoroissa keskiössä olivat erityisesti vauvat ja nuoret.

Vauva- ja perhetyön ohjaajat Seija Aalto ja Tuulia Näkki kertoivat, mitä kymmenen vuotta toimineen vauvaperheryhmän arkeen kuuluu. Kymmenen toimintavuoden aikana vauvaperheryhmästä apua on saanut 117 perhettä. Puheenvuoro päättyi koskettaviin palautteisiin ryhmän äideiltä. ”Tuhannet kiitokset teille ihan kaikesta, huolenpidosta, välittämisestä ja turvallisen tilan luomisesta”, kirjoitti eräs äiti palautteessaan.

Lähisuhdeväkivaltatyöntekijät Maisa Lenko ja Jenni Suojanen kertoivat, miten vauvojen erityistarpeet huomioidaan turvakodissa. Turvakotijakson aikana ja sen jälkeen pienten lasten hyvinvointiin ja turvallisuuteen kiinnitetään erityistä huomiota. ”Toimimme aina lapsi edellä”, totesi Maisa Lenko lopuksi.

Maisa Lenko ja Jenni Suojanen kertoivat, miten vauvat huomioidaan turvakodissa.

Uutena työntekijänä yhdistyksessä on aloittanut Teppo Palonen, joka kohtaa nuoria kouluilla ja muissa paikoissa jalkautuvana nuorisotyöntekijänä. Teppo haastoi brunssivieraat leikkimieliseen Seksimaisteri-kilpailuun, joka johdatti keskusteluun siitä, miten hankalia väkivaltaan ja seksuaalisuuteen liittyviä asioita voi käsitellä nuorten kanssa.

Pääsihteeri Riitta Särkelä toi brunssille Ensi- ja turvakotien liiton terveiset ja esitteli, kuinka laaja-alaista työtä liiton jäsenyhdistyksissä tehdään aina ennaltaehkäisevästä työstä vaativalle erityistasolle asti. Särkelällä oli myös vakava viesti päättäjille. Joka kolmas järjestöjen saama avustuseuro on leikkausuhan alla. ”Tämä ei ole säästöä, tämä on kustannusten lisäys”, hän totesi. ”Me emme kuitenkaan luovuta. Työ ja taistelu jatkuu”, hän lisäsi.

Toiminnanjohtaja Kaarina Latostenmaa, ETKL:n pääsihteeri Riitta Särkelä ja Kankaanpään A-kodin johtaja Heidi Viljanen

Tilaisuuden loppusanat lausui Kankaanpään A-Kodin johtaja Heidi Viljanen, joka kiitteli ammattilaisia ja kysyi: ”Mahdattako te edes ymmärtää, kuinka tärkeää työtä te teette?”

Nähdään brunssilla taas ensi vuonna!

Brunssivieraita ryhmäkuvassa