Aloitin tekemään sijaisuuksia Ensikoti Iidassa keväällä 2023 rakastuen vauvojen ja perheiden kanssa tehtävään työhön. Iidassa minua oli vastassa tiivis asiakasyhteisö, joka toivotti lämpimästi tervetulleeksi juuri alalle saapuneen työntekijän. Työ oli opettavaista ja antoi mahdollisuuden alkaa keräämään työkaluja omaan ammatilliseen työkalupakkiin, joka on pikkuhiljaa täydentynyt koko ajan. Ensikodilla minulle konkretisoitui varhaisen vuorovaikutuksen tukemisen merkitys sekä se, mitä tarkoittaa päihteettömyyttä tukeva yhteisö. Elokuussa avautui mahdollisuus päästä laitoksesta avopuolelle; sain pitkän sijaisuuden Avopalveluyksikkö Liinaan, joka kuuluu myös Pidä Kiinni -hoitojärjestelmään.

Asiakasryhmän ollessa sama työskentely Liinassa ei eronnut juurikaan Iidan työstä. Työskentely molemmissa yksiköissä on asiakaslähtöistä ja päihteettömyyttä tukevaa, erotuksena se, että Liinan asiakasperheet asuvat kotona.  Liina tarjosi hienoja mahdollisuuksia päästä mukaan esim. Ensarit-ryhmään sekä jalkautua erilaisiin tapahtumiin kohtaamaan perheitä. Liinan työssä pidän työn joustavuudesta ja kotiinpäin tehtävästä asiakastyöstä. Pian kuitenkin huomasin tarjoutuvani työskentelemään myös yhdistyksen muissa työyksiköissä Liinan lisäksi. Alalle juuri tulleena ammattilaisena minulla oli palava halu tehdä monipuolista asiakastyötä ja nähdä eri työmuotoja talon sisällä. Onneksi tarjoukseeni tartuttiin ja pääsin olemaan agenttina eri työyksiköiden välillä!

Loppuvuodesta pääsin mukaan vetämään Iloa Yhdessä-ryhmää yhdessä Vanhemmuuden tukiyksikkö Helmen työntekijän kanssa. Pääsin pikkuhiljaa näkemään, mitä Helmessä tehdään ja millaista työskentely siellä on verrattuna alakerran, eli Liinan ja Iidan työhön. Helmessä minut otettiin lämpimästi vastaan ja tuli heti olo, että tänne on helppo tulla ”vierailevaksi tähdeksi”. Parhaimmillaan olen saanut työpäivän aikana käydä jokaisessa eri yksikössä tekemässä työtehtäviä (Iidassa, Liinassa ja Helmessä) ja voin kertoa niiden olevan parhaita työpäiviä. Olen käynyt myös tekemässä sijaisuuksia Tapaamispaikalle, joka oli erilainen ja todella opettavainen kokemus. Pidän työn suolana työn monipuolisuutta ja sitä, että saan itse vaikuttaa kalenteriini ja sitä kautta omaan työhöni.

Kolmoisagenttina olo on ollut palkitsevaa ja antanut ammatillisesti paljon. Yhdistyksen palvelut ovat tulleet tutuiksi ja työparin pyytäminen toisesta yksiköstä on helppoa.  Monialainen yhteistyö on nykyaikaista ja asiakaslähtöistä, ja työparin pyytäminen muualta kuin viereisestä huoneesta voi tarjota uusia oivalluksia ja näkökulmia. Seikkailu eri yksiköiden välillä on mielekästä, mutta vielä väkivaltatyön yksiköt (Väkevä ja Aina) ovat valloittamatta. Saa nähdä, pääsenkö tulevaisuudessa vielä vierailemaan edellä mainituissa yksiköissä!

Ps. Yhdistyksemme juhlii tänä vuonna 25-vuotta kestänyttä taivaltaan vahvana järjestötoimijana Keski-Pohjanmaalla. Kiitos hyvästä yhteistyöstä, tästä on hyvä jatkaa eteenpäin!

Kirjoittanut: Avopalveluyksikkö Liina, ohjaaja Camilla Isorinne