Kokkolan ensi- ja turvakoti ry. on ollut mukana Nuoret väkivaltaa vastaan -hankkeessa (2021-2023), jonka osana kriisi- ja väkivaltatyön yksikkö Väkevään kerääntyi aktiivinen ja rohkea seitsemän kehittäjänuoren ryhmä. Nämä kehittäjänuoret ideoivat ja toteuttivat upean lyhytelokuvan suoraan elävästä elämästä.

Lyhytelokuva kertoo nuorten kohtaamasta lähisuhdeväkivallasta ja sen monista muodoista. Aiheet nousivat suoraan nuorten omista ajatuksista ja kokemuksista. Nuoret eivät halunneet mennä sieltä mistä aita on matalin, vaan suunnitteluun, käsikirjoittamiseen ja toteuttamiseen käytettiin paljon aikaa. Elokuvasta haluttiin tehdä mahdollisimman realistinen kuvaus lähisuhdeväkivallasta nuorten silmin – toivon näkökulmaa unohtamatta. Apua on saatavissa!

Lyhytelokuvan kohderyhmäksi valittiin yläkouluikäiset nuoret, mutta se soveltuu myös sitä vanhemmille nuorille, sekä nuorten vanhemmille ja ammattilaisille. Toivomme elokuvan herättävän ajatuksia nuorissa ja rohkaisevan heitä ottamaan asioita puheeksi esimerkiksi kaveriporukassa. Myös aikuisten on hyvä tiedostaa, millaista väkivaltaa nuoret saattavat kohdata arjessaan.

Lyhytelokuvaa tullaan hyödyntämään osana väkivallan vastaista työtä. Se on käytettävissä puhuttaessa turvallista ihmissuhteista ja omista rajoista nuorten parissa esimerkiksi kouluilla.

Näyttelijöinä toimi Kokkolalaisia nuoria ja aikuisia ja lyhytelokuvan on kokonaisuudessaan ohjannut, leikannut ja äänisuunnitellut yksi kehittäjänuorista.

Linkki lyhytelokuvaan: Väkivallaton – Lyhytelokuva nuorilta nuorille – YouTube

Linkki Ensi- ja turvakotien liiton jäsenlehden, Enskan artikkeliin elokuvasta: Nuoret tekivät elokuvan väkivallasta – Enska (enskalehti.fi)

Lisätietoja lyhytelokuvasta ja sen käytöstä: suvi.mannermaa@kokkolanensijaturvakoti.fi puh. 0440197354

Yksi ajatus artikkelista “Väkivallaton – Lyhytelokuva nuorilta nuorille”