”Joulu on taas, joulu on taas, kattilat täynnä puuroo. Nyt sitä saa, nyt sitä saa, vatsansa täyteen puuroo. Joulu on taas, joulu on taas, voi, kuinka meill´ on hauskaa!
Lapsilla on, lapsilla on aamusta iltaan hauskaa.”

Vietämme sitä aikaa vuodesta, jolloin joka paikassa voi kuulla joululaulujen tutut soinnut ja piparin tuoksu leijuu nenään. Joulukalentereiden luukut avataan lapsiperheissä melkein ennen silmien avaamista ja kirjeitä joulupukille on jo lähtenyt matkaan. Joulu on selkeästi tulossa!

Joulu on lasten juhla. Kuinka kutkuttavaa innostusta lapset kokevatkaan aattoaamun saapuessa. Joulupukin kuumalinja ja Lumiukko-elokuva virittävät meitä joulun tunnelmaan. Jouluaaton touhut ja pukin saapuminen saavat aikaan mukavia jännityksen tunteita. Miten onnekkaita olemmekaan, jos saamme pysähtyä joulun viettoon ja ihailla lasten kautta joulun tuomaa tunteiden kirjoa!

Alkoholi voi olla juhlajuoman lisäksi pelottava mörkö

Tiedämme kuitenkin, että joulun aikaan myös alkoholia tuodaan kotiin runsaasti enemmän kuin muina kuukausina. Joissakin perheissä joulunajan tuoma jännitys ei ole vain myönteistä. Lasten jännitystä voi määritellä perheen aikuisten alkoholinkäyttö ja siitä seuraavat ilmiöt. Jo pienikin alkoholin tuoma muutos aikuisen käyttäytymiseen voi hämmentää ja pelottaa lasta.

Oluttölkin avautumisesta kuuluva suhina tai skumppapullon poksautus voivat viestiä aikuiselle tervetullutta rentoutumista kiireisen arjen keskellä. Muutaman lasillisen jälkeen olo voi tuntua hilpeältä ja aikakin kuluu kuin siivillä aikuisten vaihtaessa kuulumisia keskenään. Lapsi taas voi herkistyä äänistä ja ryhtyä tarkkailemaan vanhempaansa entistä tarkemmin. Joulun innostus voikin kääntyä jännitykseksi siitä, miten vanhempi päihtyy ja mitä siitä illan aikana seuraa.

Luodaan turvallinen joulu meille kaikille

On tärkeää, että joulu voisi olla kaikille turvallinen ja mukavia muistoja luova juhla. Meillä aikuisilla on mahdollisuus vaikuttaa siihen, millaisia joulumuistoja luomme omalle perheellemme.

Oletko raskaana tai pienen lapsen vanhempi? Mietityttääkö sinua oma päihteiden käyttö, tai pohditko puolison tai muun läheisen päihteiden käyttöä? Perhepäihdetyö Kuopion Ensikotiyhdistyksessä tarjoaa maksutonta keskustelutukea nopeallakin aikataululla silloin, kun päihteet jollain tavalla mietityttävät perhettänne. Voit olla meihin yhteydessä oli huoli pieni taikka suuri.

Myös valtakunnallinen chat on avoinna arkisin klo 14-18, jossa mahdollisuus keskustella ammattilaisen kanssa itseä mietityttävistä asioista päihteisiin liittyen

Rauhallista Joulun aikaa

Anni-Maria Sundgren