3.12.2019 klo 10.00 - 14.00 Kohtaamo, Apajassa

Vuoden viimeisen turvallisuus-tiistain teemana on turvalliset ihmissuhteet. Tervetuloa 3.12. klo 10–14 Kohtaamoon Kauppakeskus Apajan alakertaan. Paikalla on Kuopion ensikotiyhdistyksen väkivaltatyön ammattilaiset, joiden kanssa voit pohtia perheesi ja ihmissuhteittesi turvallisuutta, tehdä erilaisia tehtäviä ja testejä sekä saada tietoa väkivallasta ja sen vaikutuksista. Turvallisuus-tiistaissa saat tietoa myös Kuopion turvakodista.

Jokainen meistä toivoo saavansa olla turvassa yhdessä meille tärkeimmistä paikoista – omassa kodissamme. Jokainen myös haluaa tuntea olevansa läheisilleen erityinen, rakastettu ja kunnioitettu. Pelko, kipu, alistaminen ja kontrolli eivät kuulu turvallisiin lähisuhteisiin. Turvallisessa perheessä kenenkään ei tarvitse pelätä toista perheenjäsentä. Turvallisessa kodissa ei ole minkään muotoista väkivaltaa, henkistä tai ruumiillista, eikä käytetä liikaa päihteitä.

Turvallisuus-tiistain tapahtumassa 3.12. paikalla Kohtaamossa on Kuopion ensikotiyhdistyksen ammattilaisia. Tervetuloa kahvikupposen äärelle: Turvalliset ihmissuhteet koskettavat meitä kaikkia. Kävijöiden kesken arvotaan yksi kappale teatterin lahjakortteja.

Kuopion ensikotiyhdistys ry. tarjoaa paikan, jossa lähisuhde- ja perheväkivallasta tai sen uhasta voi puhua luottamuksellisesti ammattilaisen kanssa. Ensisijaista väkivaltatyön avopalvelun toiminnassa on väkivaltaa kokeneiden turvallisuus sekä väkivallan loppuminen. Perheiden kriisitilanteissa kiinnitetään erityistä huomiota lasten hyvinvointiin. Väkivaltaa läheisiään kohtaan käyttäneet ohjataan heille sopivan avun piiriin. Kuopion ensikoti ry:n väkivaltatyön avopalvelun toiminnasta löytyy lisätietoja ensijaturvakotienliitto.fi/kuopionensikoti/ -sivulta.

Turvakoti tarjoaa maksutonta turvaa nopeasti

Mikäli koet lähisuhteessasi väkivaltaa tai sen uhkaa, voit hakeutua turvakodille. Turvakodit tarjoavat maksuttomasti välitöntä kriisiapua, ympärivuorokautista turvattua asumista sekä psyykkistä ja sosiaalista tukea, neuvontaa ja ohjausta. Turvakodille voi hakeutua perheellinen tai yksin tuleva henkilö omasta aloitteestaan, läheisen, viranomaisen tai muun tahon ohjaamana.

Kuopiossa turvakoti sijaitsee osoitteessa Lastentie 1 A, b-ovi, 70620 Kuopio, puh. 017 183 393, www.kuopio.fi/turvakoti. Suomessa sijaitsee 28 turvakotia, joiden yhteystiedot löydät Nollalinjan verkkosivuilta www.nollalinja.fi/turvakoti tai soittamalla ilmaiseen Nollalinja puhelinpalveluun 080 005 005, myös 112 sovelluksen kautta.

Nollalinja auttaa:

• kaikkia, jotka ovat kokeneet henkistä, fyysistä tai seksuaalista väkivaltaa tai väkivallan uhkaa läheisessä ihmissuhteessaan
  • naisia, jotka ovat kokeneet henkistä, fyysistä tai seksuaalista väkivaltaa tai väkivallan uhkaa
  • väkivaltaa kokeneiden läheisiä
  • ammattilaisia ja viranomaisia, jotka tarvitsevat neuvoja asiakastyöhönsä.

Vuonna 2019 ollut turvallisuuteen liittyvä kuukausittainen teema

Kohtaamossa Apajan alakerrassa on vuoden 2019 loppuun saakka ollut kunkin kuukauden ensimmäisenä tiistaina teemana Turvallisuus-tiistai. Esillä on ollut ajankohtaisia turvallisuusteemoja, joita esittelemässä on ollut Kuopion monialaisen turvallisuustyöryhmän toimijoita. Joulukuun teemana on lähisuhdeväkivalta.

Lisätietoa Turvallisuus–tiistain tapahtumista: Säde Rytkönen, hyvinvointikoordinaattori, sade.rytkonen@kuopio.fi, p. 044 718 2462