Suomi on monikulttuurinen maa, jossa erilaiset kulttuurit vaikuttavat yhteiskuntaan. Monikulttuurisuudesta puhuttaessa keskitytään usein vain viime vuosikymmenten aikana tapahtuneeseen maahanmuuttoon, eikä muisteta, että Suomen monikulttuurisuus ulottuu paljon kauemmaksi. Suomen perinteisiin kulttuurisiin vähemmistöihin kuuluvat romanit ovat nimittäin olleet osa suomalaista yhteiskuntaa jo yli 500-vuoden ajan! (THL 2024.) Tämä rikas kulttuuriperintö on kuitenkin jäänyt monille tuntemattomaksi, mikä valitettavasti on johtanut väärinkäsityksiin ja syrjintään.

Tämän aiheen tiimoilta sain tehdä Kanta-Hämeen ensi- ja turvakoti ry:lle opinnäytetyön, jonka tavoitteena oli lisätä ymmärrystä romanikulttuurin erityispiirteistä ja siten vähentää mahdollisia ennakkoluuloja romanikulttuuriin liittyen. Romanikulttuuri eroaa monin tavoin suomalaisesta valtakulttuurista ja sen käyttäytymisetiketti on toisenlainen. Romanikulttuuri on hyvin perhe- ja yhteisökeskeinen ja sen perustana on vanhempien ihmisten kunnioittaminen. Lähestulkoon kaikki romanikulttuuriin sisältyvät tavat perustuvat vanhempien kunnioittamiseen. Kulttuurin keskeisimmät tavat muodostuvat kunnioitus-, puhtaus-, ja häveliäisyystavoista. (Romano Missio 2024.)

Haastattelin opinnäytetyöhöni romaniäitejä, jotka avasivat omia kokemuksiaan häveliäisyystapojen mukaisesta elämästä. Heidän tarinansa korostivat, kuinka tärkeää on ymmärtää romanikulttuurin tapaperinteitä ja kunnioittaa niitä. Opinnäytetyön kautta tuli esiin myös haastateltujen romanien kokemus tuen tarpeesta erityisesti murrosiässä ja perheen perustamisen yhteydessä, kun kaikista sensitiivisistä ja häpeää aiheuttavista asioista ei voi omien vanhempien kanssa keskustella häveliäisyystapojen vuoksi. Tämä on ensiarvoisen tärkeää huomioida ammattilaisten keskuudessa, jotta jokainen pystyy pohtimaan työhönsä sopivia auttamisen keinoja romaniasiakkaille.

Kanta-Hämeen ensi- ja turvakodin työntekijät kaikissa työmuodoissa ovat sitoutuneet tarjoamaan tukea kaikille perheille ja kohtaamaan asiakkaat yksilöinä. Haluamme edistää ymmärrystä ja hyväksyntää kaikkien kulttuurien keskuudessa.

Romanikulttuurin tunteminen ja sen arvostaminen on tärkeää. Jakamalla tietoa voimme vähentää ennakkoluuloja ja syrjintää sekä luoda yhteiskunnan, jossa jokainen saa tuntea itsensä arvostetuksi ja hyväksytyksi juuri sellaisena kuin on.

Mona Väänänen, perhetyön ohjaaja vankilan perheosastolla

Opinnäytetyö ”Romaniäitien kokemuksia häveliäisyystapojen mukaisesta elämästä” luettavissa: https://www.theseus.fi/handle/10024/812449

Lähteet:

Romano Missio 2024. Romanikulttuuri. Viitattu 29.5.2024. https://romanomissio.fi/tietoa-romaneiden-kulttuurista/

THL 2024. Romanit. Viitattu 29.5.2024. https://thl.fi/aiheet/maahanmuutto-ja-kulttuurinen-moninaisuus/kieli-ja-kulttuurivahemmistot/romanit