Kanta-Hämeen ensi- ja turvakoti ry:n vauva- ja pikkulapsiperheille tarkoitettuja palveluita ovat

• vapaaehtoinen doula tukihenkilöksi odotukseen ja synnytykseen
  • synnytyskipuja lievittävän TENS-laitteen vuokraus
  • vyöhyketerapeuttinen vauvahieronta

Vapaaehtoinen doula tueksi synnytykseen

Doula on vapaaehtoinen synnytystukihenkilö, jonka tarjoama tuki on perheille maksutonta palvelua. Doulan voi saada tukea tarvitseva synnyttäjä ja tämän puoliso.

Vapaaehtoista doulaa voi pyytää, kun odottava perhe tuntee tarvitsevansa doulan tukea odotukseen ja synnytykseen tai esimerkiksi silloin, kun perheellä on vaikea taloudellinen tilanne, synnyttäjä on nuori tai kun suomalainen terveydenhuoltojärjestelmä ja synnytyskulttuuri on synnyttäjälle vierasta.

Ottaessasi yhteyttä doulatoiminnan koordinaattoriin voit vielä keskustella tilanteestasi tarkemmin. Myös neuvola tai muut perheen kanssa työskentelevät tahot voivat ohjata asiakkaansa doulatoimintaan, kun ajattelevat perheen hyötyvän doulan tarjoamasta tuesta.

Iskä-83: Doula oli erittäin tärkeä synnytyksen aikana, ennen synnytystä käydyissä keskusteluissa. Sain vastauksia kysymyksiin ja tutustuin ihmiseen. Tärkeää oli myös, että mukana oli henkilö, joka tiesi synnytyksestä enemmän. Kiitos kaikesta toiminnasta ja hienosta avoimesta tunnelmasta avoimessa doulaillassa. Kaikille synnyttäjille pitäisi neuvolassa mainita doulatoiminnasta.”

Vauvaperheiden -chat

ark 12-18, la 14-17

Vauvaperhe ja päihteet -chat

Valtakunnalllisessa chatissä autamme monissa vauvaperheen pulmissa. Tule juttelemaan mm. vauva-arjesta, vauvaperheen unesta, vanhempien uupumuksesta tai päihteistä vauvaperheessä.

Doula tapaa perhettä 2-3 kertaa ennen synnytystä, on mukana synnytyksessä ja tapaa perhettä vielä kerran synnytyksen jälkeen. Tapaamisissa käydään läpi synnytyksen kulkua sekä äidin toiveita sen suhteen, mahdollisia aikaisempia synnytyskokemuksia, pelkoja ja toiveita. Äidin toiveiden mukaisesti voi doula ohjata kumppania helpottamaan äidin oloa synnytyksessä, tai jos kumppani ei ole mukana, doula on äidin vierellä auttamassa siten kuin äiti haluaa. Doulan läsnäolo tuo synnytykseen rauhallisuutta ja lisää turvallisuuden tunnetta.

Lue Ensi- ja turvakotien liiton doulista www.vauvaperhe.fi -sivustolta.

Doulatoiminta (Vapaaehtoiset synnyttäjien tukihenkilöt)
sähköposti: doula(at)khetk.fi (tens-laite vuokraus ja doulatilaukset)

Aija Norokallio
Doulatoiminnan koordinaattori (doulatilaukset, avoimet doulaillat)
Paula Arbelin
Tens-laitteen (synnytyskipuja vähentävä laite) vuokraus

Haluatko vuokrata synnytyskipuja helpottavan Tens-laitteen?

TENS lyhenne tulee sanoista “Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation”. TENS –laite on pieni paristokäyttöinen laite, joka lähettää kehoosi sähköimpulsseja selkään laitettujen elektrodilappujen kautta. Nämä impulssit vaikuttavat positiivisesti niihin hermoihin, jotka ovat tekemisissä aivoihin vietävien kipuviestien kanssa. Impulssit auttavat myös lisäämään kehon omia kipua lievittäviä kemikaaleja, endorfiineja. Sähköimpulssit tuntuvat selässä pienenä kihelmöintinä, ja niiden voimakkuus on täysin synnyttäjän säädettävissä.

TENS-laitteita on käytetty menestyksekkäästi jo useiden vuosien ajan ympäri maailmaa. Kokemus on osoittanut, että TENS-laite on kaikkein tehokkain synnytyksen ensimmäisessä vaiheessa. TENS-laite on lääkkeetön vaihtoehto kivunlievitykseen, mutta se ei sulje pois muiden apujen käyttöä.

Yhdistyksen vuokraamat TENS-laitteet ovat laadukkaita, synnytyskäyttöön suunniteltuja ja helppokäyttöisiä. Laitteiden valmistaja on Iso-Britannialainen Babycare TENS. Kaikki Babycare TENS- laitteet ovat Euroopan lääkintälaitemääräysten mukaisia.

Miten TENS:iä käytetään?

Supistusten alkaessa kiinnitä pakkauksen neljä elektrodilappua ohjeiden mukaisesti selkääsi. Sen jälkeen kytke ja käynnistä laite ohjeita seuraten. Kun tunnet supistuksen, paina tehostenappia saadaksesi tehokkaamman avun. Kun supistus on ohi, paina nappia uudestaan – näin helppoa se on!

Miten TENS:n voi vuokrata?

TENS-laitteen laina-aika on kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa. Laite palautetaan mahdollisimman pian synnytyksen jälkeen. Laitevuokra on 30€. TENS-laitteen voi varata ottamalla yhteyttä doula@khperhetyo.fi  tai puhelimitse 044 742 9972. Ilmoita nimesi, sähköpostiosoitteesi, puhelinnumerosi sekä laskettu aikasi.

Vyöhyketerapeuttinen vauvahieronta helpottaa vauvan oloa

Vyöhyketerapeuttinen vauvahieronta on lempeää vuorovaikutusta ja vauvalle miellyttävää kosketusta. Hoidossa yhdistetään rentouttavaa hierontaa sekä vyöhyketerapiaa, jossa heijastepisteitä stimuloimalla vilkastetaan verenkiertoa ja laukaistaan kehon jumi- ja jännitystiloja. Vauvan kehoa käsitellään päänahasta varpaisiin asti vauvan sallimassa vuorovaikutuksessa kehoa lempeästi hieroen, painaen ja silittäen.

Vauvan ensimmäisen kieli on kosketuksen kieli. Kosketus viestittää rakkautta, huolenpitoa, turvallisuutta sekä läsnäoloa. Hellä kosketus aktivoi vauvalla samat tunnealueet aivoissa kuin aikuisella. Lempeä kosketus saa aikaan positiivisia tunteita ja auttaa vauvaa myös säätelemään tunteitaan. Myönteinen kosketus rakentaa tyynnyttäviä hermotuksia aivoihin, ja juuri nämä hermoradat vaikuttavat stressinhallintaan ja turvallisuuden tunteeseen positiivisesti.

Miksi vyöhyketerapeuttista vauvahierontaa tehdään?

• Vahvistetaan vauvan kehontuntemusta ja tietoisuutta
  • Haetaan helpotusta vatsavaivoihin
  • Rentoutetaan koko kehoa ja mieltä, vapautetaan kehoa stressistä
  • Pyritään parantamaan unen laatua
  • Vahvistetaan immuunipuolustusjärjestelmää

Hierontaan voi tulla, vaikka vauvalla ei ole mitään erityisiä oireita, sillä hoito on vauvalle yleensä erittäin rentouttavaa! Vanhemmat saavat mukaansa ohjeet, miten voivat hieroa vauvaa myös kotona. Vanhemmat oppivat näin tuntemaan vauvan kehoa paremmin ja helpottamaan vauvan oloa myös itse. Hieronta vahvistaa vanhemman ja lapsen välistä suhdetta.

Hoito tehdään vauvan tahtiin

Välillä vauvaa voidaan hoitaa sylissä, tai rauhoitella jos vauvaa itkettää. Hoidon aikana voidaan pitää myös pieni maidon tankkaushetki. Kun vauvan keho alkaa rentoutua, pääsee se toimimaan paremmin. Osalla vauvoista rentous tuntuu huokauksena, toisilla pääsee itku. On hyvä muistaa, että myös itku on hyvä, sillä silloin keho purkaa paineita ja olo helpottuu.

Käynnin aikana myös vauvan äiti/huoltaja voivat kertoa vauvaan liittyvistä, mieltä askarruttavista asioista, ja myös synnytyskokemus voidaan käydä läpi. Keskusteluaiheina voivat olla esimerkiksi vauvan ja perheen uni, vuorokausirytmi, vauvan kehitys sekä vauvan käsittely.

Tehoaa parhaiten sarjahoitona

Yleisin hoitomäärä on kolme kertaa, joskus tarvitaan enemmän. Ensimmäinen käynti on tunnin mittainen, silloin kartoitetaan vauvan tilannetta ja mahdollisia syitä oireiluun vanhemman/vanhempien kanssa. Muilla kerroilla hoito kestää noin 45 minuuttia, josta aktiivista vauvan hierontaa on enintään 30minuuttia.

Vyöhyketerapeuttisen vauvahieronnan vaikutusta tutkitaan

Vuosina 2017-19 toteutettiin tutkimus, jossa tutkittiin vanhempien kokemuksia vyöhyketerapiasta koliikin hoitomuotona. Tutkimuksessa oli mukana 35 vauvaa. Tämä tutkimus toteutettiin Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin, Metropolian Ammattikorkeakoulun sekä Lohjan kaupungin yhteistyönä. Tutkimuksen mukaan vyöhyketerapia vähensi mukana olleiden vauvojen kehojen jännitystiloja ja koliikkioireita. Tällä oli positiivista vaikutusta myös vanhempien stressiin sekä vanhemmuuteen. Vuoden 2021 aikana tutkimusta jatketaan, jolloin on tarkoitus tehdä laajempi tutkimus .

Hinta                 50€ /kotikäynti

Hämeenlinnan kaupunkialueella ei matkakuluja. Km-korvaus, kun matka Hämeenlinnan keskustan alueelta on yli 5km.

Tiedustelut:

Minna Vekka minna.vekka@khetk.fi, sairaanhoitaja (amk), vyöhyketerapeuttinen vauvahieroja.