APUA EROON -CHAT

Keskustelujen aiheena ovat parisuhteen päättymiseen, erosta selviämiseen, eron jälkeiseen vanhemmuuteen sekä lapsen asemaan ja huomiointiin liittyvät teemat.
Kahdenvälisissä chateissä voit keskustella kahden kesken ammattilaisten kanssa, esimerkiksi voit pohtia omaan tai lastesi tilannetta, kysyä eroon liittyvistä palveluista ja avun saamisesta. Keskustelussa voi jakaa huolia tai pulmia perheen tilanteeseen ja lasten hyvinvointiin liittyen tai kysyä eroamisen käytäntöihin liittyvistä asioista.

Apua eroon -chat on tarkoitettu kaikille eron osapuolille, myös eronneiden läheisille.
Apua eroon -chat palvelun käyttö ei edellytä rekisteröitymistä. Palvelussa keskustelu käydään nimettömänä.

Apua eroon -chat on avoinna

tiistaisin kello 14-16

keskiviikkoisin kello 12-14

torstaisin kello 10-12

Apua eroon verkkoauttajat

Verkkoauttajina toimivat ammattilaiset Ensi- ja turvakotien liitosta ja Ensi- ja turvakotien liiton jäsenyhdistyksistä.  Vastaajina toimii myös eroauttamisen ammattilaisia kuntasektorilta. Kaikkia verkkoauttajiamme sitoo vaitiolovelvollisuus vallitsevan lainsäädännön asettamin edellytyksin. Työtämme ohjaavat eettiset periaatteet.

 

Apua eroon -chat eettiset periaatteet

Toimintaamme ohjaa Nuorille suunnatun verkkotyön foorumin eettiset periaatteet.

Yhteydenottajan oikeudet ja velvollisuudet:

  • Yhteydenottajalla on oikeus tietää, minkä ikäisille palvelu on tarkoitettu.
  • Yhteydenottajalla on oikeus tietää, voiko hän ottaa yhteyttä nimettömänä.
  • Yhteydenottajalla on oikeus tietää, missä määrin keskustelu on
    luottamuksellista.
  • Yhteydenottajalla on oikeus luotettavaan, turvalliseen ja oikeudenmukaiseen palveluun.
  • Yhteydenottaja ohjataan tarvittaessa muiden palveluiden piiriin.
  • Yhteydenottajalla on oikeus saada tietoa palvelusta ja sen järjestäjästä, tietosuojasta ja tietojen käsittelystä sekä antaa palautetta palvelusta.
  • Yhteydenottajalla on velvollisuus noudattaa palveluiden sääntöjä.

Verkossa toimivan ohjaajan (chat- vastaajan) oikeudet ja velvollisuudet

  • Ohjaajana toimii palkattu työntekijä.
  •  Ohjaajalla on oikeus saada tehtäväänsä koulutusta ja säännöllistä ohjausta.
  • Ohjaajalla on oikeus tietää, voiko hän pysyä palvelussa nimettömänä.
  • Ohjaajalla on oikeus olla suostumatta epäasialliseen kohteluun.
  • Ohjaajalla on velvollisuus puuttua sääntöjen vastaiseen käyttäytymiseen.
  • Ohjaaja on palvelussa sitoutunut toimimaan taustaorganisaationsa (Ensi- ja turvakotien liitto jäsenyhdistyksineen) toimintaperiaatteiden ja arvojen mukaisesti.
  • Ohjaajalla on oikeus luopua vaitiolovelvollisuudesta, mikäli tulee ilmi suunnitteilla oleva tai jo tapahtunut vakava rikosasia tai lastensuojelullinen huoli. Luopuessaan vaitiolovelvollisuudesta ohjaajan on ilmoitettava siitä
    yhteydenottajalle mahdollisuuksien mukaan.
  • Ohjaaja on keskustelussa yhteydenottajaa varten.
  • Ohjaaja ei käsittele keskustelussa omia ongelmiaan.
  • Ohjaajan antama ohjaus on asianmukaista ja luotettavaa. Yhteydenottaja ohjataan tarvittaessa muiden palveluiden piiriin.
  • Ohjaaja voi tarjota vaihtoehtoja, mutta ei tee päätöksiä yhteydenottajan puolesta.
  • Ohjaaja ei pidä yhteyttä yhteydenottajiin työajan ulkopuolella.

Toimintaamme ohjaavat myös puhelin- ja verkkoauttamisen eettiset periaatteet

Anonyymiys: Keskustelut käydään pääasiallisesti nimettömänä. Anonyymius koskee sekä yhteydenottajaa että päivystäjää. Palvelun tarjoaja ei selvitä yhteydenottajan henkilöllisyyttä.

Yhdenvertaisuus ja yhteydenottajan kunnioitus: Puhelin- ja verkkoauttamisen palvelujen tavoitteena on yhteydenottajan auttaminen. Palveluilla ei ole muita tarkoitusperiä. Päivystäjä kohtaa yhteydenottajan arvostavasti ja ihmisarvoa kunnioittavasti. Päivystäjä kunnioittaa yhteydenottajan itsemääräämisoikeutta ja ratkaisuja.

Luottamuksellisuus: Päivystäjät ovat vaitiolovelvollisia. Keskustelut käydään luottamuksellisesti yhteydenottajan ja päivystäjän kesken. Ilmoitusvelvollisuutta vaativissa tilanteissa noudatetaan Suomen lakia.

Kiireettömyys: Päivystäjällä on aikaa yhteydenottajalle. Yhteydenottaja ja hänen asiansa ovat keskustelun keskiössä. Yhteydenottaja tulee kuulluksi ja kohdatuksi.

Voittoa tavoittelemattomuus: Puhelin- ja verkkoauttaminen on yleishyödyllistä toimintaa, eikä palvelun tarjoaja saa siitä taloudellista hyötyä. Kulut yhteydenottajalle aiheutuvat ainoastaan yhteyden muodostamisesta palveluun.