Syyskuun aikana on voinut kokea syksyn tulon. Kesävaatteet ovat kadonneet kaappien perälle ja ulkoiluhousuille on ollut käyttöä. Onneksi sateita ei ole ollut liikaa. Koko yhdistyksen päivää saimme viettää aurinkoisessa Metsolassa, yhteisöhoidon koulutuksen merkeissä.

Metsolassa olemme aloittaneet vihersuunnittelua Kokkolan kaupungin työntekijän Ahti Räihän kanssa. Olemme keskustelleet luonnon moninaisuudesta, eri ikäisen puuston merkityksestä ja luonnosta nauttimisesta. Yhdessä mietimme, miten Metsolan ympäristö palvelisi lapsiperheitä entistä paremmin. Yhteistyöstä on myös keskusteltu Perhon luonto- ja ympäristöalan opiskelijoiden kanssa.

Koemme tärkeäksi, että tutustumme Keski-Pohjanmaan alueen Green Care tuottajiin ja olemmekin tehneet runsaasti vierailuita. Olemme hyvin vaikuttuneita siitä monipuolisuudesta ja monialaisesta ammatillisuudesta, jota alueellamme on.

Palosalmen maatila

Vierailimme Palosalmen maatilalla, jossa meidät otti vastaan Mirka Peltokangas. He ovat siirtyneet maidontuotannosta ylämaankarjan pitoon. Tila on kauniisti peltojen ja metsien keskellä. Pihapiirissä meitä ilahduttivat kissat, kanat, lampaat ja alpakat.  Palosalmen maatilan pihapiiri on kotoisa ja idyllinen. Mieleemme nousi heti retket, joita sinne voisi järjestää, koska eläinten touhujen seuraaminen oli hyvin nautinnollista. Lampaat tulivat rapsutuksille, vaikkakin hyvin laiskasti – he olivat tyytyväisiä köllöttelemään nurmikolla. Alpakoiden ruokkiminen voikukan lehdillä vaati rauhallisuutta, ensin oli voitettava herrasmiesten luottamus. Kanalassa oli kova tohina. Kukko ohjasi muutaman kanan kanssaan pihalle tepastelemaan vapaasti, kun taas eräs kanaemo joutui jäämään ulkoaitaukseen tipujaan hoitamaan. Eläimiä seuraamalla ja niitä hoitamalla, on helppo tuoda keskusteluun ihmistenkin arkiset haasteet, esim. vuorovaikutuksen- ja läsnäolon merkityksen, turvallisuuden, perhesuhteet, hoivan, huomion, omat- ja toisen tarpeet. Lisää tietoa: http://www.palosalmenmaatila.fi

Palosalmen maatilan alpakat
Kuvassa Jenni Hotakainen ja Mirka Peltokangas