Foorumi raskaus- ja vauva-ajan mielenterveyden edistämiseksi järjestetään 14.9. klo 12-14.30 ensimmäistä kertaa. Tilaisuus on tarkoitettu Pohjois-Savossa vauvaperheitä kohtaaville ammattilaisille.

Teemana on raskausajan mielenterveys ja raskausajan hyvinvoinnin vaikutukset lapsen mielenterveyden kehittymiseen. Asiantuntijana ja alustajana toimii kehityspyskologian professori Riikka Korja, Turun yliopistosta. Korja on tiimin vetäjä FinnBrain-projektin Lapsen kehitys ja vanhemmuus osatutkimuksessa sekä Turun Yliopiston konsortion ryhmänjohtaja Inter-Learn huippututkimusyksikössa. Lisäksi Korja on vastuututkijana keskosten digitaalisen kehitysseurannan tutkimuksessa (ePIPARI, lastentaudit TYKS).

Järjestäjätahot Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri/HYTE –tiimi & pikkulapsipsykiatria sekä Kuopion ensikotiyhdistys ry/ Stressistä säätelyyn -hanke kutsuvat vauvaperheitä kohtaavia ammattilaisia yhteisten kysymysten äärelle. Päällimmäisenä on tavoite edistää perheiden mielenterveyttä hyvinvointialueellamme. Ammattilaisten kesken jaettava tieto hyvistä käytännöistä ja työtavoista koituu lopulta perheiden eduksi.

Foorumin tavoitteet

• Edistää perheiden raskaus- ja vauva-ajan mielenterveyttä alueellamme.
  • Edistää raskaus- ja vauva-ajan mielenterveyteen vaikuttavien työmenetelmien käyttöä.
  • Jakaa hyviä toimintatapoja ja työkaluja.
  • Verkostoitua ja tutustua toisten työhön.
  • Yhteisten käytäntöjen kirkastaminen.
  • Raskaus- ja vauva-ajan mielenterveyden kysymysten tutkiminen ja ajatusten herättely yhdessä.
  • Toimia eri hankkeiden tuotoksia kokoavana foorumina.

Jatkossa foorumi järjestetään neljästi vuodessa. Yhteisesti on syytä pohtia pysyvämmän verkoston perustamista perinataalimielenterveyden kysymysten äärelle.

Foorumi on osallistujille maksuton. Tervetuloa mukaan!
>> Ilmoittautumislomake

Esite >> Raskaus- ja vauva-ajan mt-foorumi 2022