Vauvan päivää juhlitaan tänä vuonna elintärkeän ja ajankohtaisen teeman äärellä. Juhlapäivän otsikko on ”Vauvat ja luonto – pidetään yhdessä huolta”.

Vauvoja ja vauvaperheitä juhlitaan vuosittain syyskuun viimeisenä perjantaina ympäri Suomea järjestöjen, leikkipuistojen, seurakuntien ja monen muun toimijan koollekutsumana. Teeman mukaisesti tänä vuonna juhla ei ole pelkästään vauvojen parhaaksi vaan muistuttaa meitä pitämään huolta myös luonnosta ja sen monimuotoisuudesta, jotta meillä kaikilla -vauvasta vaariin- olisi tulevaisuus.

Vastuullisten valintojen tekeminen on meidän aikuisten vastuulla. Kestävän elämäntavan periaatteet ja luonnon kunnioittaminen siirtyvät vanhemmilta lapsille kuin luonnostaan, jos lapsi saa kulkea vanhempien mukana luonnossa ja aistia luonnon monimuotoisuutta jo pienestä pitäen.

Kirje kannustaa tekemään muutoksia ilmaston hyväksi.

Muutosten tekeminen omassa elämässä tai kulutusvalinnoissa ei ole aina helppoa. Sanotaan, että tottumus on toinen luontomme. Uudet tavat eivät kuitenkaan välttämättä heikennä elämänlaatua, monesti päinvastoin. Elämän yksinkertaistaminen voi tuoda kokoanisvaltaisesti lisää hyvinvointia.

Uudessa tutkimuksessa selvitettiin erilaisia tapoja viestiä ilmastonmuutoksesta. Synkät ennusteet saavat paremmin näkyvyyttä, mutta eivät todellisuudessa juurikaan kannusta tekemään muutoksia ilmaston hyväksi. Yksi keino osoittautui erityisen toimivaksi. Se, kun korostaa nykyisten tekojen merkitystä tuleville sukupolville ja erityisesti läheisille ihmisille.

Tutkimuksessa osallistujia pyydettiin kirjoittamaan kirje omalle tai jollekin muulle läheiselle vauvalle tai lapselle, ja kertomaan, mitä ilmastotekoja teet juuri nyt ilmastokriisin hillitsemiseksi.

Päädyin näin Vauvan päivän alla kirjoittamaan tuleville lapsenlapsilleni -joita toivottavasti joskus saan- mitä tekoja itse teen. Minun kirjeeni heille olisi tällainen:

Rakkaat onnenmuruseni,

kirjoitan teille tätä kirjettä vuonna 2024, jolloin ilmastokriisi on riistäytymässä hallinnastamme, mutta tuntuu siltä, että kaikki muut kriisit ovat vakavampia ja akuutimpia. En osaa edes kuvitella, millaisessa maailmassa te juuri nyt elätte, mutta toivon hartaasti, että saatte kävellä lähimetsässä, uida puhtaassa vedessä, kuulla lintujen laulua ja aistia raikkaan tuulenvireen poskillanne ja juoda raikasta vettä.

Jotta teillä olisi tulevaisuus, olen tehnyt muutoksia omassa elämässäni. En varmasti riittävästi, mutta olen muutoksen tiellä. Kotiamme lämmitetään varaavalla takalla ja ilmalämpöpumpulla, jotta sähkölämmityksen osuus jäisi mahdollisimman pieneksi. Kierrätämme kaikki jätteet ja kulutamme mieluummin palveluja kuin hankimme tavaroita. Mökki- ja työmatkat kuljetaan sähköllä. Suihkussa ei lotrata suotta ja valot sammutetaan, kun niitä ei tarvita ja kodin sisälämpötilaa on laskettu. Nyt olemme vaihtamassa loputkin pesuaineet ekologisiin. Ihmetyttää, miksi ei jo aiemmin. Lentämistä olemme vähentäneet huomattavasti, sillä toistaiseksi lentäminen jättää yksittäisen ihmisen valinnoissa isoimman hiilijalanjäljen.

Kovin vaatimattomilta tuntuvat kaikki toimemme sen rinnalla, että teillä on kokonainen elämä elettävänä planeetalle, jonka olemme jättäneet teille hävettävän huonoon kuntoon. Toivon sydämestäni, että pääsette sanomaan, että muutos hyvään suuntaan tapahtui meidän aikanamme!

Sinun vuorosi kirjoittaa

Millaisen kirjeen sinä kirjoittaisit lapsellesi, ja millaisia tekoja kertoisit tehneesi, jotta isommaksi kasvettuaan he tietäisivät, että olit ajatellut heitä ja vaalinut luontoa silloin, kun hätä oli suuri?

Nähdään 27.9 Musiikkitalossa tai muissa Vauvan päivän tapahtumissa

Lämpimästi tervetuloa Musiikkitaloon 27.9 klo 12-16 tapaamaan toisia vauvoja ja vanhempia ja viihtymään luontopainotteisen ohjelman parissa. Osallistua voi myös stream-yhteydellä Musiikkitalon kanavalla klo 13-15 https://vimeo.com/event/4558477

Ensi- ja turvakotien liiton vauvatyötä tekevät jäsenyhdistykset ovat mukana juhlistamassa vauvoja ja luontoa ympäri Suomea. Seuraa somea ja uutisointia, niin löydät, mitä tapahtumia omalla paikkakunnallasi järjestetään vauvan päivänä ja liity mukaan! Vauvat ja luonto on arvokkainta, mitä meillä on.

Tanja Henttonen
Erityisasiantuntija
Ensi- ja turvakotien liitto

BIODIFULin politiikkasuositus: Luonnon köyhtyminen uhkaa turvallisuutta | Turun yliopisto (utu.fi)

Addressing climate change with behavioral science: A global intervention tournament in 63 countries | Science Advances

How to talk about climate change and the problem with doomerism – resilience

Kirjoittaja: Tanja Henttonen

Tanja Henttonen toimii Ensi- ja turvakotien liitossa erityisasiantuntijana Vaativan vauvatyön tiimissä.