Valtakunnallista Ehkäisevän päihdetyön viikkoa vietettiin 8.-14.11.21. EPT-viikon tarkoituksena on nostaa esiin ehkäisevän päihdetyön tärkeyttä ja kannustaa ottamaan päihteet puheeksi eri tilanteissa. Tänä vuonna viikon teemana oli kannustaa avoimeen keskusteluun erityisesti kannabiksesta ja siihen liittyvistä huolista. Me avopalveluyksikkö Liinassa osallistuimme viikkoon jalkautumalla erilaisiin tapahtumiin paikallisten yhteistyökumppaneiden kanssa.

Viikko aloitettiin maanantaina Keski-Pohjanmaan keskussairaalan OLKA-pisteellä yhdessä Kondis ry:n kanssa. Jaoimme ohikulkijoille tietoa yhdistyksestä ja halukkaat saivat ottaa mukaansa yhdistyksen esitteitä ja muuta materiaalia. Jututimme päivän aikana n. 100 ihmistä, toisten kanssa päästiin pidempiin keskusteluihin ja toisten kanssa tapaaminen oli pieni tuokio. Itselleni jäi mieleen Kokkolan ammattiopiston lähihoitajaopiskelijoiden tapaaminen, heidän kanssaan keskustelua tuli päihde- ja mielenterveystyöhön liittyen mukavasti.

Tiistaina suuntasimme Pajurinteen puistoon, jossa järjestimme puistopäivän kokkolalaisille perheille. Ohjelmassa oli ulkomuskari, aarteen etsintää sekä pientä tarjoilua. Ulkomuskarissa laitettiin jalalla koreasti, jotta pysyimme kaikki lämpimänä marraskuun viimassa. Tapahtumaan osallistui n. 50 henkilöä Kokkolasta ja lähialueelta. Puistopäivä oli lämminhenkinen ja oikein onnistunut niin henkilökunnan kuin perheiltä saadun palautteiden perusteella, tuli tunne, että pääsimme lähelle perheitä. Kiitokset vielä Kokkolan seurakunnalle tilojen käytöstä!

Torstaina käänsimme Eijan kanssa auton nokan kohti Kannusta, jossa pääsimme mukaan Mannerheimin lastensuojeluliiton perhekahvilatoimintaan. Kerho aloitettiin yhteisellä muskarihetkellä, johon lapset osallistuivat ihanasti mukaan mm. miettien mitä eläimiä siellä Piippolan vaarin navetassa voisikaan olla… Muskarin jälkeen oli eväshetki ja mietimme yhdessä perheiden kanssa minkälaista toimintaa perheille Kannuksessa jo on, ja mitä sinne kaivattaisiin lisää.

Ehkäisevän päihdetyön viikkona pääsimme tapaamaan ihmisiä todella vauvasta vaariin! Lämmin kiitos mukavasta viikosta ja yhteistyöstä kaikille yhteistyökumppaneillemme!

Kirjoittanut Noora avopalveluyksikkö Liinasta