Kokkolan ensi- ja turvakoti yhdistyksen Rakkautta ja tekoja, Green Care hanke on aloittanut toiminnan Kesäkoti Metsolan upeissa metsä- ja rantamaisemissa. Metsola on vuokrattu Kokkolan kaupungilta. Hankkeen parissa työskentelemme me, projektipäällikkö Siru Lahti ja projektityöntekijä Jenni Hotakainen.

Rakkautta ja tekoja -hankkeen tavoitteena on luonto- ja eläinavusteisesti parantaa sekä aikuisten että lasten vuorovaikutustaitoja, toimintakykyä sekä voimavaroja. Tavoitteena on, että vanhempien mentalisaatiokyky paranee ja kiintymyssuhde lapseen vahvistuu. Kohderyhmänä ovat lastensuojelun asiakasperheet ja kriisistä toipuvat lapset sekä aikuiset. Toiminta perustuu yhteisöllisyyteen ja osallisuuteen. Hanke on rahoitettu STEA-avustuksella.

Meidän työskentelymme uusina työntekijöinä on alkanut perehtymällä STEA:n avustuspäätöksen ja hankeavustukseen. Tutustuminen Metsolaan lähti liikkeelle myös konkreettisen työn kautta. Verkostoitumista aloimme työstämään tutustumalla oman yhdistyksen väkeen, alueen sote-ammattilaisiin sekä kartoittamalla lähialueen Green Care ammattilaisia.

Hankeen pääpaikkana tulee olemaan Metsola. Idyllinen Metsola tarjoaa edellytykset monipuoliseen toimintaan niin sisällä kuin ulkona. Metsola on kokenut uudistuksia. Metsolaan asennetiin ilmalämpöpumppu, joka tuo tasaista lämpöä sisätiloihin. Ikkunat ovat saanet uudet verhot ja lattia kokenut kunnon pesun.

Sisustamisessa koimme tärkeänä kierrättäminen. Paljon on pystytty hyödyntämään Metsolan omia huonekaluja, joita on uudelleen järjestelty. Kodinomaisuutta lisäsimme lahjoituksena saaduilla ihanuuksilla ja kirpputori löydöillä. Asiakasystävällisellä Kokkolan SPR kirppiksellä teimme useita hankintoja. Mukaamme lähti puhdasta ja ehjää käyttötavaraa, kodintekstiilejä ja sisustustuotteita. Metsolan ilmettä voisi kuvailla sanoin: viihtyisä, kodinomainen, monipuolinen, siisti, leikkiin kutsuva, luonnonläheinen ja leppoisa.

Metsola on virallisesti otettu käyttöön. Ensimmäinen virallinen tilaisuus Metsolassa oli 18.8.

Muuttuva korona tilanne vaikuttaa jonkin verran alueellisiin koulutustapahtumiin ja sen kautta verkostoitumiseen. Ensi kuussa luvassa on ohjausryhmän suunnittelua ja yritysvierailuita alueen Green Care tiloille. Toteutamme kyselyn alueen sote-ammattilaisille, miten he näkevät, kokevat, tuntevat Green Caren osana sote-alan palveluita. Ensimmäinen opinnäytetyöyhteyden otto on tullut Centrian sosionomiopiskelijoilta. Aika Wau!

-Siru ja Jenni-