Kuinka tärkeää onkaan yhdessä vietetty aika, yhdessä ihmetellen ja tutkien. Järjestimme viime viikonloppuna tapahtuman kesäkoti Metsolassamme ja saimme pieniä vierailijoita yli odotusten. Kaikkiaan luontoa tutkimaan oli lähtenyt 238 seikkailijaa. Tapahtumillamme on aina tavoite ja tarkoitus. Metsolan perheiden ulkoilupäivän tarkoitus oli saada perheitä ulkoilemaan yhdessä, ja tavoitteena käyttää juuri luontoa ja eläimiä kasvatuksellisena välineenä turvallisessa ympäristössä. Yhdistyksemme tarkoitus on turvata lapsen oikeus suotuisiin kasvuolosuhteisiin ja turvalliseen kehitykseen, tukea vanhemmuutta ja perhettä, ehkäistä perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa sekä kehittää perhetyötä yhteistyössä eri viranomaisten ja vapaaehtoistahojen kanssa.

Vanhemmuuden tukeminen on esimerkiksi sitä, että kutsumme mukaan tapahtumiin, joissa vanhempi saa pysähtyä lapsensa äärelle. Yhdessä vietetty aika on aina lapselle tärkeää. Luonnossa vietetty aika, lisää myös tutkitusti hyvinvointia, kohentaa mielialaa ja alentaa stressiä. Tapahtumilla haluamme myös lisätä tietoa, ja alentaa kynnystä hakea tukea ja apua.

Täytyy myöntää, että jopa itsellä kävi tapahtuman alkuun mielessä, onko meillä riittävästi erilaisia toimintapisteitä. Mutta hyvin pian tuli oivallus, että juuri luonto on se juttu. Eivät lapset kaivanneet erilaisia toimintapisteitä, vaan se on meidän aikuisten kuvitelmaa. Kiireissä ja sosiaalisen median ähkyssä, ajattelemme helposti, että enemmän on paremmin. Onneksi lapsilla riittää mielikuvitusta ja uteliaisuutta.

Seurasimme, kuinka joku lapsi laittoi suuhun jotain. Mietimme, meneekö pieneen suuhun jotain sinne kuulumatonta. Mutta kyseessä olikin pieni marjastaja, joka mutusteli metsän antimia. Yksi pieni supersankari näki sahatun puunrungon, ja käytti energiaa sen pyörittämiseen. Elban luontokoulun ohjaajan kanssa, lapset olivat löytäneet pörriäisten lisäksi sammakon. Lampaat saapuivat paikalle pitkien minuuttien odotuksen jälkeen, mutta vastaanotto oli sitäkin lämpimämpi. Hiekkalaatikko oli kovassa käytössä. Kesken kaiken, upea valkea hevonen saapui siliteltäväksi. Hetken olimme kai kun satumetsässä.

Tapahtumasta jäi todella hyvä mieli ja se antoi intoa uusien kohtaamisten suunnitteluun. Tulemme siis varmasti jatkossakin järjestämään tapahtumia Metsolassakin.

Syysterveisin Heidi