Kesäiset kelit eivät tänään helli kokkolalaisia, joten on hyvä aika kirjoittaa blogia. Terveiset siis täältä Avopalvelu Liinasta, jossa sadetta pitää ohjaaja Kristiina.

Liinan kirjahyllyssä majailee vierekkäin kaksi opusta, jotka pistivät silmään, kun mietin mitä kirjoittaisin. Antoine de Saint-Exupéryn Pikku Prinssi ja Addiktioyhteiskunta – riippuvuus aikamme ilmiönä (toim. Tammi ja Raento) eivät ehkä ole ihan veljeksiä keskenään, mutta samanlaista sisältöä niistä löytyy. Molemmat puhuvat siitä aiheesta, jonka parissa meillä tehdään työtä.

Pikku Prinssi tapaa eräällä tähdellä Juopon, ja tämä kohtaaminen tekee Pikku Prinssin hyvin alakuloiseksi. Pikku Prinssi ihmettelee, mitä Juoppo tekee, ja tämä kertoo juovansa.

-Miksi sinä juot?

-Unohtaakseni.

-Unohtaaksesi mitä?

-Unohtaakseni, että häpeän.

-Mitä sitten häpeät?

-Häpeän, että juon.

Kohtaamisen jälkeen Pikku Prinssi jatkaa matkaansa aivan ymmällään ja tuumii, että isot ihmiset ovat toden totta aivan käsittämättömiä.

Addiktioyhteiskunta puolestaan kertoo koruttomasti, että ”Addiktiosta kärsivän on vaikeaa puhua asiasta, koska suomalaisessa yhteiskunnassa ja luterilaisessa kulttuurissa kontrollin menettämiseen liittyy häpeää ja pelkoa tuomituksi tulemisesta.”

Olipa riippuvuuden kohde sitten alkoholi tai muut päihteet, meillä Liinassa asiasta jutellaan ihan sen oikealla nimellä. Täällä ei tarvitse hävetä. Meillä on verrattu päihdeongelmasta toipumista sukan kutomiseen: yksin ei onnistu, kun kokeilee jotain ihan uutta. Tarvitaan apua ja tukea, ja sitä varten me ollaan töissä. Eikä mikään lopulta ole mahdotonta, ei sen sukan kutominen, eikä raitistuminenkaan.

Avopalvelu Liina kuuluu valtakunnalliseen Pidä kiinni® -hoitojärjestelmään, joka auttaa päihdeongelmaisia odottavia äitejä ja vauvaperheitä. Tämän hoitojärjestelmän tavoitteena on taata turvalliset olosuhteet vauvalle sekä tukea vanhempia päihteettömyydessä ja vanhemmuuteen kasvamisessa. Oleellista meillä on yhteisö, jossa kuntoutujat saavat toisistaan tukea ja voivat jakaa kokemuksiaan.

Lisäksi meillä tehdään etsivää ja matalan kynnyksen työtä, eli meihin saa olla yhteydessä vaikka ihan nimettömänä. Voidaan jutella puhelimessa tai tavata kasvotusten ja yrittää selvittää elämän solmuja yhdessä.

Tilastojen valossa tiedetään, että noin 6 prosenttia äideistä on päihderiippuvaisia. Vuosittain jopa 6000 sikiön kehitys on vaarassa päihteiden takia. Pelkästään alkoholin eriasteisesti vaurioittamia lapsia syntyy vuodessa noin 600. Nämä ovat todella kovia lukuja, mutta silti näistä äideistä hoitoon hakeutuu ja pääsee vain pieni osa. Tärkeää on muistaa, että päihdeongelmaisia odottavia äitejä ja vauvaperheitä voi ja kannattaa hoitaa.

Maailma on muuttunut, ja erityisesti nuoret naiset käyttävät yhä enemmän päihteitä. Nykyään noin kolmasosa kaikista huumeiden käyttäjistä on naisia. Äidin päihteiden käyttö on yleisin syy pienten lasten huostaanottoihin Suomessa. Mutta onneksi huonoltakin polulta pääsee pois. Raskaus ja vauvan syntymä on aivan erityinen mahdollisuus päihdeongelmaiselle naiselle muuttaa elämäänsä ja rakentaa päihteetöntä vanhemmuutta, kun vain saa siihen oikeanlaista apua ja tukea. Ja sitä varten me ollaan täällä töissä.

Meille saa soitella, jos siltä tuntuu. Yhteystiedot löytyvät täältä yhdistyksen kotisivuilta.