Turvallisuus, suhde omiin vanhempiin sekä miehisyyteen. Tunteet, arvot ja parisuhde. Eroaminen, huoltajuus ja yksinäisyys. Tässä joitain esimerkkejä aiheista, joita syksyn isäryhmässä on käsitelty.

Ryhmään on osallistunut ensi kertaa isäksi tulevasta aina yli 20 vuoden isäkokemuksen omaavaan mieheen. Lähtökohdat isyyteen ovat hyvin erilaisia. Myös ajatuksissa, arvoissa ja toimintatavoissa on suuria eroavaisuuksia.

Kaikkia ryhmäläisiä kuitenkin yhdistää halu olla paras mahdollinen isä lapselleen. Täydellisen tai edes hyvän isän muotti on vielä löytämättä ja hyvä niin. Kuinka erilaisille lapsille edes voisi löytyä yhden muotin isejä?

Ollakseen hyvä isä on pysähdyttävä oman lapsensa äärelle ja mietittävä, milloin meillä molemmilla on hyvä olla. Juuri ne jaetun ilon hetket tekevät suhteesta erityisen ja niitä ei voi tulla, jos ei tiedä, millainen lapsi on tai millainen sinä itse olet. On myös muistettava, että hyvinvoiva isä on parempi isä kuin huonosti voiva. Juuri tämän vuoksi lapsen onnen lisäksi myös isän oma onnellisuus ja mielihyvä ovat tärkeitä asioita.

Nykyään eletään elämänkertojen aikaa; on Anssin tai Tuuren päivää ja jokaisen puolijulkimonkin elämää tuodaan olohuoneisiimme kiihtyvällä tahdilla. Oma minuus voi jäädä näiden ulkopuolelta tulevien mallien ja jopa paineiden alle. Jokaisen isän olisi syytä muistaa avata myös omaa maailmaansa ja tunteitaan ottamalla lapsia mukaan hänelle tärkeisiin juttuihin. Toisaalta isien tulisi myös haastaa itseään menemään mukaan myös lapsen maailmaan. Leikki ei ole vain lasten työtä.

Mieti, millainen isä ja millainen mies olet. Mitkä ovat sinun päiväsi aktiviteetit? Mitä tarjotaan illalliseksi sinun satulinnassasi? Viettäkää isänpäivä niin, että se todella on isänpäivä.

PS. Lapselle olisi hyvä pitää sitten oma päivä myös. Siinä saattaa vähän yllättyä. Meillä toivottiin ruuaksi uunimakkaraa ja perunamuusia suolakurkkujen kanssa.

PPS. Syksyn isäryhmä kokoontuu vielä 23.11. ja 7.12. vietetään päätösjuhlaa.