”En voi lähteä jos en saa lemmikkiä mukaan…”

On kulunut noin vuosi siitä, kun turvakoti Ainan lemmikkihuone otettiin käyttöön toukokuussa 2023. Lemmikkihuoneen vuosi on pitänyt sisällään noin kymmenen väkivaltaa kokenutta asiakasta lemmikkeineen, useita hännänheilautuksia, lempeitä rapsutuksia, koiran haukahduksia, kissan kehräystä ja omistajien huojennusta siitä, että lemmikki – ystävä, tuki ja turva – sai tulla mukaan.

Ennen lemmikkihuonetta, olimme käyneet useita keskusteluja ihmisten kanssa, jotka pohtivat turvakodille hakeutumista. Keskusteluissa toistui huoli omasta rakkaasta lemmikistä; miten saada myös eläin turvaan kotona tapahtuvalta väkivallalta? Joutuisiko lemmikki kotiin jäädessään kohtaamaan kaltoinkohtelua? Tuleeko lemmikistä jälleen väkivallan, kiristyksen ja uhkailun väline?

Puheissa toistui myös se, kuinka lemmikin läsnäololla voisi olla suuri turvallisuutta tuova merkitys turvakotijakson aikana, sillä monelle eläin edustaa niin paljon enemmän. Joillekin lemmikki on saattanut olla ainut lohduttaja kotona tapahtuvan turvattomuuden ja väkivallan keskellä. Ainut elävä olento, jolle on koskaan uskaltanut kertoa kokemuksistaan ja kaikista niistä säröistä, jota väkivalta on saanut aikaan. Ja onhan eläimillä tutkitusti merkittäviä vaikutuksia terveydelle, stressitasojen laskuun, rauhoittumiseen, yksinäisyyden tunteeseen.

Lemmikkihuoneet turvakodeissa ovat yleistyneet viime aikoina, ja nyt yhä useampaan turvakotiin on mahdollista hakeutua myös lemmikin kanssa. Meillä turvakoti Ainassa lemmikkihuone on saanut positiivista palautetta asiakkailta, ja he ovat kuvanneet lemmikin tuovan sisältöä turvakotijaksoon sekä auttavan pysymään arjen rutiineissa kiinni. Toki joskus voimavarat lemmikistä huolehtimiseen voivat olla kortilla asiakkaan vaikeassa elämäntilanteessa, jolloin niissä tilanteissa mietimme yhdessä mikä ratkaisu olisi paras kaikkien kannalta. Välillä olemme pystyneet hyödyntämään eläintenhoidossa paikallista eläinhoitolaa tai vapaaehtoisia lemmikinhoitajia. Turvakodilla asiakkaan tulee huolehtia lemmikistä itsenäisesti, ja eläimen täytyy olla rauhallinen sekä sopeutua pieneen huoneistoon.

Meidän turvakodin työntekijöiden mielestä lemmikkipaikka on positiivinen uudistus, jolla pystymme madaltamaan kynnystä turvakodille hakeutumiseen ja sitä myöten luomaan turvallisempaa tulevaisuutta yhä useammalle ihmiselle sekä heidän karvakavereilleen.

Turvakodin lemmikkihuone.