TIEDOTE

Vaikeastakin päihdeongelmasta voi toipua yhdessä vauvan kanssa

Ensikoti Pihlan avoimet ovet 28.5. klo 13.00 – 15.00

Päihdekuntoutus ja vanhemmuuden tuki samanaikaisesti mahdollistavat vauvojen ja vanhempien kuntoutumisen yhdessä ensikoti Pihlassa.

Ensikoti Pihla on ympärivuorokautista kuntoutusta tarjoava yksikkö, jossa on paikka seitsemälle perheelle. Pihlassa kuntoutuvilla äideillä on usein pitkä päihdehistoria. Raskaus ja vauvan syntymä on kuitenkin aivan erityinen mahdollisuus päihdeongelmaiselle naiselle muuttaa elämäänsä ja rakentaa päihteetöntä vanhemmuutta riittävän tuen avulla.

Työskentelyn lähtökohtana on vauvan näkökulma. Usein kysymme vanhemmalta, miltä tämä päätöksesi näyttää vauvasi näkökulmasta. Mitä vauva tästä ajattelee? Vanhempaa autetaan huomaamaan vauvan tarpeet jo raskausaikana ja häntä tuetaan hyvän vuorovaikutussuhteen muodostamisessa vauvaan. Varhainen ja pitkäkestoinen tuki suojelee sikiötä päihdevaurioilta. Mitä varhaisemmassa vaiheessa työskentely alkaa, sitä paremmat tulokset hoidosta saadaan.

Pihla kuuluu Pidä kiinni -hoitojärjestelmään, jossa yhdistyy erityisesti vauvaperheille kehitetty päihdekuntoutus ja vanhemmuuden tuki. Yhä useammin kuntoutukseen tulevat molemmat vanhemmat. Hoito on tutkitusti tehokasta. Kaksi kolmesta asiakasperheestä kuntoutuu niin, että lapsi voi kasvaa yhdessä biologisten vanhempiensa kanssa lapsen turvallista kehitystä tukevassa ympäristössä.

Pihla on muuttanut uusiin tiloihin. Kutsumme Sinut tutustumaan työhömme. Pihlassa on myös mahdollista haastatella kuntoutumassa olevaa vanhempaa.

Pihlan osoite:
Ensikoti Pihla