Päivitetty 21.9.2020
Vauvafoorumi 2020 toteutetaan webinaarina koronatilanteen vuoksi.

Ensi- ja turvakotien liitto järjestää yhdessä Kuopion ensikotiyhdistyksen kanssa suuren vauvatyöhön keskittyvän tapahtuman, Vauvafoorumi 2020. Foorumi järjestetään Sokos Hotel Puijonsarvessa 11.-12.11.2020. Ohjelman ja ilmoittautumisohjeet löydät Ensi- ja turvakotien liiton nettisivuilta osoitteesta: https://ensijaturvakotienliitto.fi/tapahtumat/vauvafoorumi2020/

Neljännen kerran järjestettävän tapahtuman teemana on tänä vuonna Vauvaperheet ja mielenterveys. Vauvafoorumissa saat uusia työvälineitä erityistä tukea tarvitsevien vauvaperheiden tunnistamiseen ja heidän kanssaan työskentelyyn. Puhujina ovat mm. Janna Rantala, Matilda Sorkkila, Lotta Uusitalo-Malmivaara sekä Finnbrain -tutkijat Saara Nolvi ja Eeva-Leena Kataja.

” Odotusaika ja vauvan ensimmäiset elinvuodet ovat ainutkertaisia. Silloin kun vanhemmalla on mielenterveysongelma, perhe tarvitsee tiivistä tukea jo odotusaikana ja tarvittaessa usean vuoden ajan. Vakavatkaan riskitekijät eivät haittaa kehitystä, jos vauvaperheen elämässä on myös suojaavia tekijöitä.

Vauvafoorumissa saat uusia työvälineitä erityistä tukea tarvitsevien vauvaperheiden tunnistamiseen ja heidän kanssaan työskentelyyn. Vauvatyö haastavissa elämän tilanteissa -käsikirja  julkaistaan  foorumissa.

Vauvafoorumissa on esillä myös  Äimä ry:n Kuka tahansa äiti” valokuvanäyttely. Valokuvanäyttely kertoo synnytysmasennuksesta ja hälventää masennukseen liittyviä ennakkoluuloja.  Valokuvanäyttely haluaa tuoda esiin, että masennus voi kohdata kenet tahansa äidin, mutta vaikeistakin tilanteista voi toipua ja apua on saatavilla. Kuvaaja Tiuku Pennola. ”

Kenelle: Vauvaperheitä työssään kohtaaville sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan ammattilaisille ja opiskelijoille.

Hinta: 190€ ja se sisältää uuden Vauvatyö haastavissa elämäntilanteissa -käsikirjan.

Vauvafoorumin toteutustavassa huomioidaan covid-19 tilanne ja varaudutaan foorumin striimaamiseen.

Lisätietoja ja yhteydenotot Vauvafoorumiin liittyen:

Tanja Henttonen
Asiantuntija, Vaativan vauvatyön kehittäminen