”Meillä oli tarve uniohjaukselle ja saimme siihen erittäin asiantuntevaa neuvontaa. Opimme ymmärtämään, miten paljon lapsemme tarvitsee päivittäin älyllisesti haastavaa tekemistä. Haastavan tekemisen ja selkeän rytmityksen ansiosta lapsemme alkoi nukkumaan yöt paremmin, ja tämän ansiosta koko perheemme alkoi voimaan paremmin”

-epätoivoiset vanhemmat

Uni on meidän kaikkien jaksamiselle erittäin tärkeää, ja uskaltaisin väittää, että suurin osa vauvaperheiden vanhemmista on enemmän tai vähemmän univajeisia. Siinä sitä onkin tekemistä, kun pitäisi itse jaksaa, hoitaa vauva ja koti, ehkä on muitakin lapsia ja parisuhteellekin pitäisi jäädä aikaa. Kaikki me reagoimme yksilöllisesti univajeeseen. Joku saattaa jaksaa vähillä unilla aika hyvinkin, kun taas toisen toimintakyky voi olla lähes olematon. Tällöin vanhempia ei paljon lohduta usein kuultu kommentti, ”Kyllä se viimeistään teini-iässä sitten nukkuu”. Toki vauvatkin ovat yksilöitä ja osa nukkuu paremmin ja osa huonommin, osa sitten erittäin huonosti. Taustalta saattaa löytyä jokin terveydellinen syy, kuten refluksi tai allergia. Tai sitten vauva on perinyt huonosti nukkujan geenit.

Uniohjauksessa saa vinkkejä ja neuvoja miten huonosti nukkuvan vauvan voisi saada nukkumaan paremmin. Avun voi saada jo ruokailuita ja nukkumisaikoja rytmittämällä. Jos vauvalle on kehittynyt uniassosiaatio, niin tällöin voidaan lähteä purkamaan tilannetta askel askeleelta. Vauvat ovat todella viisaita, he kyllä tottuvat hyvään palveluun ja hoitoon, ja saavutetuista eduista luopuminen aiheuttaa protestia.

On hyvä, että uniohjausta on nykyään kaikille saatavilla. Ja mieluummin hakee apua aikaisemmin, kuin sinnittelee viimeisillä voimilla liian pitkään.

Uniohjaajana koen, että tärkeää on vanhemman kuuleminen ja kannatteleminen silloin, kun voimat ovat vähissä. Harvoin uniasiat tulevat kuntoon yhdellä tapaamisella, mutta onneksi tapaamisia voidaan sopia tarpeen mukaan useampia. Lasten unihäiriöillä on onneksi hyvä ennuste, suurin osa alkaa jossain vaiheessa nukkua paremmin. Ja toisaalta elämään kuuluu sekin, että välillä nukutaan huonommin ja välillä paremmin.

-Marjut Pitkänen, vauvaperhetyöntekijä