Arviolta noin 25-50 prosenttia lapsiperheistä kärsii erilaisista uniongelmista. Yleisin uniongelma on epätavallisen tiheät heräilyt ja siihen liittyvä ruokailu. Pitkittyessään se voi myös vaikuttaa vanhempien jaksamiseen vauva-arjessa. Useimmat vanhemmat kaipaavatkin konkreettista uniohjausta ja vauvan hoitomenetelmiä, joiden avulla unitaitoja voidaan tukea jo varhaisista kuukausista asti.

Vauvan unirytmi muuttuu ensimmäisen ikävuoden aikana nopealla rytmillä. Uni onkin monimutkainen kokonaisuus, johon vaikuttaa koko vuorokausirytmi, lisäksi siihen vaikuttavat niin biologiset, psykologiset kuin sosiaaliset tekijät.

Milloin tarvitaan unirytmiohjausta?

• Alle vuoden ikäiselle vauvalle on normaalia heräillä öisin, mutta unirytmitys voi olla tarpeen, jos heräily on hyvin tiheää ja siihen liittyy aina myös ruokailu.
    • Jos perheessä vauvan yöheräily aiheuttaa stressiä ja vanhempien uupumusta.
    • Vauvalla on univajetta vuorokausirytmissä, tai jos perheen vuorokausirytmi on sekaisin.

Oikeilla menetelmillä ja ohjeilla vauvaa voidaan ohjata kohti parempaa unta. Selkeä päivittäinen samanlaisena toistuva, ikätasoinen päivärytmi on pohja, jolle hyvä unirytmi rakennetaan. Joskus vauvan yhtenäisempään yöuneen auttaa pelkkä päivärytmin muokkaaminen ja unirytmitystä ei tarvitakaan.

Baby blues- unirytmiohjaus

Toimiva ja perhelähtöinen uniohjaus ottaa aina huomioon vauvojen ja perheiden yksilöllisyyden. Samat ohjeet ja neuvot eivät sovi kaikille, vaan saattavat jopa vaikeuttaa perheen tilannetta. Uniohjauksessa onkin keskeistä asiakkaan kuunteleminen ja perheen tilanteen kartoittaminen.

Baby blues-vauvaperhetyössä tarjotaan unirytmiohjausta etätapaamisina, puhelinkeskusteluina tai Teams-tapaamisina. Lähitapaamisina tai jalkautuvana työnä neuvoloissa, jolloin oman terveydenhoitajan kautta voi varata tapaamisajan työntekijälle. Uniohjaukseen voi myös varata ajan sähköisesti Lahden ensi- ja turvakoti ry:n nettisivuilta.

Vauvan unipulmat eivät tarkoita huonoa vanhemmuutta, eikä avun pyytäminen ole merkki heikkoudesta. On tärkeää ottaa oma väsymys puheeksi neuvoloissa, muussa vauvaperhetyössä, omien sukulaisten tai ystävien kanssa ja miettiä tilannetta koko perheen näkökulmasta.

Yksin ei tarvitse selvitä!

Kahdeksan vinkkiä kotirytmitykseen
Unirytmitysohjevihko6-2021