Lahden ensi- ja turvakotiyhdistyksen on mukana YLEn, Erätaukosäätiön ja Lahden kaupungin järjestämässä Hyvin sanottu -festivaalissa, joka pidetään Lahden Sibeliustalossa pe 27.-la 28.9.2024. Organisoimme sinne pop up -keskustelun perjantaina 27.9. klo 18.30–20.00 yhdessä Ensi- ja turvakotien liiton kanssa.

Keskustelun teemana on Vauva ei voi odottaa – onko meillä varaa olla investoimatta vauvaperheisiin? Odotus- ja vauva-ajalla on merkittävä vaikutus lapsen myöhempään kehitykseen. Yhteiskunnallisten resurssien kohdentaminen vauvaperhetyöhön on tutkitusti viisasta resurssien käyttöä, sillä on suurimmat vaikutukset niin inhimillisesti kuin euroissakin mitattuna, eikä vauvaperheiden saama tuki ole merkityksetöntä väestönkehityksenkään kannalta. Keskustelussa pohditaan sitä, miten tämä tieto on yhdistettävissä tämänhetkisiin yhteiskunnallisiin realiteetteihin, jossa sosiaali- ja terveyspalvelut – erityisesti ennaltaehkäisevät palvelut – kapenevat ja järjestöjen resursseja leikataan merkittävästi.

Keskustelijoina mukana (lista päivittyy):
– Eeva-Leena Kataja, tutkijatohtori Finnbrain-tutkimusryhmästä
– Tanja Henttonen, vaativan vauvatyön erityisasiantuntija, ETKL
– Olli Kärkkäinen, strategia- ja tutkimusjohtaja, valtiovarainministeriö
– Eija Virtanen, neuvoloiden palveluesihenkilö, Päijät-Hämeen hyvinvointialue
– Marjut Pitkänen, vauvaperheohjaus, Lahden ensi- ja turvakoti
– Julia, kokemustoimija

Hyvin sanottu -festivaali on maksuton tapahtuma, kaikki ovat tervetulleita seuraamaan mielenkiintoisia yhteiskunnallisia keskusteluja. Laita siis kalenteriisi 27.9. klo 18.30–20.00, koska olet lämpimästi tervetullut Vauva ei voi odottaa -keskusteluun!

Lisätietoa:

Hyvin sanottu -keskustelufestivaalin ohjelma