Joulun ajan pitäisi olla kulta-aikaa. Kuinka muistammekaan omia lapsuuden jouluja, kun jokaiselle riitti ruokaa ja pakettikin taisi joulukuusen alla odottaa. Nämä muistot ovat meille aikuisille kauniita ja nyt pohdinkin sitä, kuinka erilaiset muistot tulevasta joulusta on moneen Päijät-Hämäläiseen lapsiperheeseen tulossa.

Lapsiperheiden toimeentulo on kallistuneiden elinkustannusten takia entistä tiukempaa. Monen perheen on pakko jättää lahjat ostamatta ja perinteiset jouluherkutkin taitavat olla monelle perheelle nyt saavuttamattomissa.

Tämä näkyy hyvin jo meidän yhdistyksenkin arjessa. Lähes päivittäin saamme asiakasperheiltä yhteydenottoja tiukentuneeseen elämäntilanteeseen liittyen. Näistä yhteydenotoista ja yhteistyökumppanimme ihanasta ajatuksesta käänteiseen joulukalenteriin inspiroituneena lähdin miettimään meidän mahdollisuuksia auttaa.

Käänteinen joulukalenteri perustuu brittiläisnaisen ajatukseen olla hankkimatta perinteistä joulukalenteria, vaan antaa jotain heikompiosaisia hyödyttäviä tavaroita, yhden kutakin luukkua kohden.

Meitä lähestyi joukko opettajia, jotka haluavat toteuttaa tällaista käänteistä joulukalenteria meidän asiakasperheidemme hyväksi. Lähdimme innolla mukaan ja nyt haluaisinkin haastaa kaikki kynnelle kykenevät mukaan samankaltaiseen toimintaan.

Voisiko esimerkiksi aina töihin tullessa tuoda jonkun säilykkeen: makaronipussin, suklaan, lasten shampoon tai minkä vaan tavaran, jonka ajattelee lapsiperheessä tulevan tarpeeseen? Tätä jos toistaisi jokainen työssäkäyvä omalla työpaikallaan jokaisena joulukuun päivänä, olisi meillä todella iso määrä iloa ja apua jaettavaksi alueemme perheille.

Voit olla yhteydessä suoraan minuun, jos innostuit asiasta ja haluaisit toteuttaa vastaavaa, tai olla jollain muulla tavoin mukana yhdistyksemme jouluavun jakamisessa.

Toivon sydämeni pohjasta turvallista ja ilontäyteistä joulunodotusta jokaiseen perheeseen <3

Susanna Tinnilä

Vapaaehtoistyön koordinaattori